mensen die (Marquis)hoefschoenen gebruiken gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:02

Smurf, als ik tijd heb, probeer ik een foto vd Dallmertjes te plaatsen, of via jou misschien te plaatsen?? Over Wout heb ik erg goede dingen gehoord!

Morrie

Berichten: 22325
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 12:25

Citaat:
of via jou misschien te plaatsen


kan hoor, ik zal je m'n emailadres ff pb-en....

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:02

smurf schreef:
Die Wout Overbeke is toch geen hoefsmid, maar hoefverzorger? (scheelt 4 jaar opeleiding) Ik zou hem graag als smid hebben, maar ik wil er wel een erkend hoefsmid bij hebben..... en ik denk dat ik problemen krijg als ik een andere smid op stal laat komen dan de gebruikelijke 2 die er altijd lopen


Hoefsmid is idd het verkeerde woord, hij beslaat niet, bekapt alleen. Maar wel op de natuurlijke manier. En nee daar bestaan geloof ik geen diploma's van Hier staat een stukje bij wie hij in opleiding is geweest en waar hij stage heeft gelopen http://www.horsesgonatural.com/inhoud/wout.html Zegt toch wel iets...
Iig ik ben super tevreden over 'em en hij bekapt veeeeel beter dan alle gediplomeerde hoefsmeden die ik ooit gehad heb! En dat waren er veel!

Maar hoezo dat je problemen krijgt als je er een andere smid bij haalt? Jij bepaald toch wie er aan je paard z'n hoeven zit? Of zie ik dat verkeerd Verward

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:23

Afbeelding M'n marquisjes vlogen zomaar af... Niet leuk!!

Vandaag was het lekker weer en ben toen met Waldjo naar ons strandje gegaan waar ie in de ijssel kan lopen. Hij was 'em 2 keer gepeerd want de golven (van het schip die langskwam) waren eng Schijnheilig Hij liep er overigens wel makkelijk in Lachen .
Helaas gingen er in de ijssel een hoefschoen uit, die ik gelukkig wel weer trug vond, en nog 2 toen we weer trug liepen waar ik er maar 1 van trug vond Boos! Die ander ligt waarschijnlijk in de metershoge distels Scheve mond Ben d'r niet blij mee....

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:45


Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:37

Heb fotoos naar smurf gemaild, hopenlijk kan zij ze plaatsen. Dallmers bij Kerkhaert gekocht.
Dallmer heeft ook eigen website: www.Dallmer.de

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:45

ik heb even heel snel op de dalmer site gekeken.

Wat me opviel waren de vele riempjes, gaan die niet enorm schuren? Vooral in het bos/strand?
Die riempjes zijn ook wel lastig voor paarden die wat meer haar hebben dan de standaard kwpn'er. Voor mijn fjord en haflinger zou het niks zijn denk ik.

Daarnaast zie ik dat ze sokjes gebruiken. Is dat altijd nodig?
Als de sokjes nat worden lijkt me dat ook niet echt fijn.


Als ik volgend jaar terug ben uit aussie land moet ik toch maar eens bij SM langs voor haar Old-Mac's en OF zadel Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken
Bezit nu mijn papiertjes en de auto en trailer kan ik vast wel ergens lenen Haha!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:52

Geen last van riempjes!! Die gebruik ik niet. Ik heb nu voor achter inderdaad sokjes, om te laten wennen. Voor rij ik ze zonder. en achter ga ik denk ik ook zonder sokjes rijden. Merrit is een Haflinger, geen probleem met dat haar! Snel de fotoos bekijken!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:53

Tijdens mijn vakantie is Lars ook een paar keer zijn Marquisje verloren, maar eigenlijk meer omdat hij zo achterlijk deed en ik ze niet strak genoeg had gedaan. Hij was ook zo heet dat ik ze niet meer op kon pompen... als hij pompje hoorde dan ging hij de lucht i.

Thuis heb ik eigenlijk geen last van het verliezen van de schoenen.

Wel heb ik uit moeten vinden hoeveel je de kamers op moet pompen. En nu weet ik dat als ik een stevig ritje wil maken ze echt heel goed opgepompt moeten worden. Bij een normaal ritje stap/draf/handgalopje pomp ik ze zelfs soms geeneens op.

Warme hoefballen krijgt hij niet.
Aan het eind van de rit is hij wel gretig om ze af te krijgen.

Mijn insteek van het gebruik van de schoenen is puur voor de overbrugging ijzer naar blootvoets.
Lars mag nu 1 keer in de week op zijn blote voeten naar buiten. Dit wil ik zo gaan opbouwen dat het meerder keren per week kan.
Worden zijn hoeven te kort dan gaan de schoentjes weer aan.

Ik raak wel elke keer de dopjes kwijt Knipoog .. maar dat is mijn eigen schuld want ik draai ze niet goed aan....

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:03

Dallmers zijn niet geschikt voor hele grote hoeven trouwens! Mijn haf heeft maat 4, de grootste maat. Je kunt komen kijken bij me, spannen we Merrit in en rijden een stukje. Wat ook een nadeel is: ik heb ze bij Kerhaert gekocht, achter dan, voor had ik al jaren!! en die verkopen ze niet zomaar. Paar weken geleden heb ik een draver geholpen met Dallmers en ook het nummer van Kerkhaert gegeven en ze wilden ze bijna niet verkopen! Meneer, het is een medicinale schoen, en dat gaat via de hoefsmid. Na wat aandringen werd er wat opgestuurd. Een groot nadeel is het op pas maken. Je hebt er echt handigheid voor nodig! Of het je smid laten doen. Ik ben niet voor een gat te vangen en ik krijg nu alles op maat....

Morrie

Berichten: 22325
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 18:37

Morrie heeft van Marquis maat 5 vóór (de grootste) en maat 4 achter....

Vandaag voor het eerst opgezadeld met schoenen aan, ik durfde nog niet echt de weg op, maar ben de polder in gegaan en Morrie schijnt nu eindelijk te snappen dat ie weer op de straat kan lopen

Nu de voeten opgedroogd zijn, heeft ie ook geen rode en warme hoefballen meer, helaas gaat het vanaf vrijdag weer regenen Huilen

hier komen de fotos van Antheman van de Dallmers:

Afbeelding

met schttige sokjes, ik zou ze in het gestreept nemen Cool
Afbeelding

Afbeelding

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:24

Smurf, dank je wel!
Ja die sokjes zijn leuk he.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:48

Vandaag weer een stuk gelopen met Waldjo met alleen voor z'n schoenen aan. Dit keer beter opgepomp, waarschijnlijk gister niet goed gedaan . En ze bleven zitten! Ook toen we in de ijsel liepen Lachen Hoop maar dat t hier bij blijft.
Met een beetje mazzel vind ik die ene hoefschoen nog trug, moet toch maar even de distels induiken Afbeelding

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:46

Ik heb ook Marquis hoefschoenen. De schoenen pomp ik zo hard mogelijk op en laat er daarna wat lucht uitlopen tot ik de luchtkamer tussen duim en wijsvinger helemaal kan indrukken, met de andere hand druk ik ook in de luchtkamer, lukt dat, pomp ik nog iets lucht bij. Kan ik de luchtkamer niet met de andere hand indrukken dan is het goed. Dat is voor mij het foefje om te testen of de schoen strak genoeg zit.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:47

cornelie schreef:
Ik heb de marquis destijds ook bekeken maar toch gekozen voor smitjes. Pride krijgt wel sokjes, dit is Vetrap 3M en werkt perfect. Geen kapotte, warme, rode hoefballen meer. Misschien ook iets voor jou? Aantrekken duurt incl sokjes etc 6 minuten per schoen. Voor het aantrekken doe ik even een diepvrieszak om de voet, dan schuift de schoen er zo omheen. als hij de schoen aanheeft trek ik de zak er weer tussenuit.


Wat zijn dat voor sokjes? Of is dat van dat zelfplakkende tape?

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:38

Ben er vandaag tijdens een stevig galopje 2 kwijt geraakt... ditmaal lag het niet aan de luchtkamers, maar aan het bandje... dat was zeg maar losgeschoten. Gelukkig galoppeer ik op een vast (klein) stukje en kon ik ze allebei weer terug vinden! Je moet echt óveral op letten bij die dingen!

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:06

Paardrijden wordt steeds gevaarlijker. Voor je het weet wordt je getroffen door rondvliegend paardeschoeisel Haha!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:13

Ik doe ze in twee minuten aan. It heeft achteraf wel altijd geribbelde hoefballen die ik dan een likje uierzalf geef. Ze zijn wat warm, maar mij is opgevallen dat als ik in de bak zonder schoenen gereden heb zijn die dus ook warmer dan anders.
Ik heb mijn schoenen mu 11/2 jaar en ik ben er twee keer een verloren. toevallig allebei de afgelopenen weken. Dit kwam doordat de "schroefjes"die het lucht kussen op zijn plaats houden stuk gegaan zij. Maar een mailtje naar De dames en ik kreeg weer schroefjes opgestuurd. Ik heb It voorzichtig laten wennen, maar achteraf denk ik dat dat helemaal niet nodig geweest was. Hij liep er zo op weg. Wat ik nooit doe is de kussens zo hard mogelijk op pompen. Dat lijkt me zo knellen en is ook niet nodig. Ik snoer zelf mijn veters ook niet snoeistrak.
Ik rijd in het duin, door de modder, op de weg, over puinwegen over gras door het grint, en heb nooit problemen. Blijkbaar ben ik een tevreden gebruiker.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:52

Hmmm, na voorgaande verhalen ben ik toch wel weer heel erg blij met mijn Dallmer's. Je trekt ze in een paar seconden aan en kunt ze heel precies afstellen, alleen in het begin heb ik een paar keer een schoen verloren, omdat ik ze nog niet helemaal goed had afgesteld. Riempje om het been heb ik nooit gebruikt, wordt ook afgeraden overigens door Dallmer als je een hoger tempo als stap wilt rijden !!! Heb ongeveer 1 maand nodig gehad om in te lopen, in het begin had Guinness wel wat schuurplekjes in de kootholtes, nu helemaal geen problemen meer, de sokjes heb ik 1x gebruikt, maar waren toen meteen kapot. Een beetje spelen met het afstellen blijf je overigens wel, naarmate de hoef weer groeit of als de hoefsmid bv. net weer bekapt heeft. Is trouwens niet moeilijk. Groot nadeel: de zolen slijten erg snel af (vooral aan de voorzijde van de cshoen) en zijn niet te vervangen. Vandaar dat ik zelf al een beetje rondkeek naar de Marquisjes, maar als ik bovenstaande verhalen zo hoor, ben ik geloof ik toch wel heel blij met de huidige schoenen. Mijn hoefsmid gaat er nu een verstevigende laag onder zetten, zodat ze toch wat langer mee kunnen.

Vreemd trouwens dat er zo moeilijk werd gedaan bij het bestellen in Nederland, ik heb ze rechtstreeks bij Dallmer in Duitsland besteld en zonder problemen of vragen gekregen. Zelfs een zeer goede service gehad en zeer snel antwoord bij vragen per email.

Morrie

Berichten: 22325
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 07:22

Ik word al handiger met het aantrekken van de marquisjes!

Allen het afstellen en oppompen zal ik echt deskundig advies in moeten hebben, dan die Wout Overbeeke maar eens bellen *zucht*

Ik zit nog in de inloop-fase, ben pas op een half uur, omdat ik ze maar 2 x per week aantrek, de rest van de week werkt mijn paard nietof rij ik onder het zadel en moten z'n hoefballen weer bijkomen.
Ik zou blij zijn als de zachte neopreen luchtkamers erin gezet kunnen worden.

is er hier nog iemand die de luchtkamers van z'n Marquisjes door zachtere heeft laten vervangen?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:59

Ik vraag mij af of neopreen niet meer schuurt dan de orginele. Het oppervlak is toch ruwer en het droogt minder snel.

Morrie

Berichten: 22325
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:23

ik heb goede ervaringen met neopreen singels, Morrie verdraagt zelfs de zachtste leren singel (die van barefoot) niet en stoffen singels ook niet, alleen neopreen.

Ik heb ook stukken neopreen aan mijn zadel en tuig zitten, dus ik hoop dat het met die hoefschoenen ook goed gaat. Dat plastic wat er nu inzit vind ik erg hard en stug

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:50

Er stond trouwens een artikel in de Landleven van deze maand over hoefschoenen, maar dan van Van Dijk (geloof ik, hoor). Die man die maakt een gipsje van alle pootjes waarna ze in Hongarije op maat worden gemaakt. Hij zegt dat het in het begin wat rood en gevoelig kan worden maar dat komt omdat een paard eelt moet ontwikkelen op z'n ballen. Als je dat wil voorkomen zou je moeten intapen maar beste was toch om wat eelt te laten vormen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:42

Ik herken me (helaas) wel in jouw problemen. Ik heb met mijn Smitjes namelijk ook dat ze gaan schuren op de hoefballen. OOK met veel talkpoeder en al helemaal bij natte voeten.
Bovendien verlies ik ze wel eens.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:06

Citaat:
Vreemd trouwens dat er zo moeilijk werd gedaan bij het bestellen in Nederland, ik heb ze rechtstreeks bij Dallmer in Duitsland besteld en zonder problemen of vragen gekregen. Zelfs een zeer goede service gehad en zeer snel antwoord bij vragen per email.


Ja, zeer vreemd! De eerste Dallmertjes heb ik door de smid laten bestellen in Dl. dat duurde eeuwen.
2 jaar later heb ik zelf per mail benaderd en ik werd inderdaad snel en correct geholpen.
En zeer vreemd dat Kerkhaert zo raar doet. Maar ja, hij is veel goedkoper dan het rechtstreeks in DL halen. En dat telt voor mij.

Ik heb niet zo´n last van slijtage. Moet ook zeggen dat ik zeer weinig gebruik. Alleen voor aangespannen rijden, hooguit 1 keer per 14 dagen. En ze gaan mee op mijn trektocht. In principe rij ik blootvoets. Maar voor het geval dat... heb ik gelukkig schoenen. Het viel me op dat met mennen de achterhoeven erg snel en op verkeerde manier sleten.
En een trektocht doen en in ene met te korte hoeven zitten, leek me niet zo´n aanlokkelijk plan.
Desondanks een tevreden gebruiker!