Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

welk paard zouden jullie aanraden voor onze zoon?

1: Optie 1, het huidige paard Jippe
22 (88%)
2: Optie 2, nieuw te kopen pony
3 (12%)

Totaal aantal stemmen: 25


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:20

Mods: sorry als het niet goed staat. Kon geen ander Forum bedenken :+

Goed, ik heb nu dus een stevige dicussie met een kennis. En dat gaat om welk paard nu het meest geschikt zou zijn in onderstaande situatie. We hebben beiden een andere mening, dus ik dacht ik gooi hem op Bokt. Eens kijken wat paardenlievend Nederland ervan vindt :Y) Ik ga voor optie 1, want ik weet dan wat ik heb al zitten er wat haakjes en oogjes aan. Kennis gaat voor optie 2 want die is van mening dat mijn Fries te groot is voor onze zoon en dat we hem nooit straatproof krijgen.

Betreft mijn zoon van 10, nu 144 groot (zie profiel voor meer info). Korte info: gek op paarden, vooral onze Jippe. Heeft lich beperking (wisselende spierspanning in zijn armen, romp etc). Zoon wil graag mennen. Doet nu grondwerk en lange lijnen met onze Fries. En die hebben echt een goede klik met elkaar.

De vraag is dus: welk paard zouden jullie doen?

Optie 1: Ons paard Jippe (mijn keus). Is 9 jaar, 6 jaar onder het zadel. Staat sinds een jaartje in het tuig en sleept af en toe met veel pelzier een band de bak rond. Heeft een superklik met zoon, is heel geduldig met hem en zoon kan zo ongeveer meer voor elkaar krijgen met hem dan ik :D. Is bij mij soms kijkerig, bij zoon niet. Paard heeft nog nooit voor een wagen gestaan. En paard vind trekkers en vrachtwagens eng en gaat liever niet het erf af. Maar dat zal met veel geduld wel te leren zijn (zijn we al mee bezig). Voordeel is dus: we hebben hem al, ze kennen elkaar, nadeel is nog niet beleerd voor de wagen en buiten is eng (effe kort samengevat). Zoon kan nog lekker lang met hem lange lijnen en slepen en op termijn een wagen om eerst lekker de bak rond te crossen.

Optie 2: Een nieuw te kopen pony (keus van kennis) Shet mag niet bij ons op stal dus zou een B-pown moeten worden. Zou een wat oudere brave BOM proof pony moeten zijn, volledig beleerd voor de wagen en rustig. Voordelen: pony is wagen gewend en kind kan daarmee dan zo de weg op. Nadelen: kost weer meer (stalhuur, onderhoud, zorg, tijd), je kent de pony niet, moet je weer afwachten of het wel zo klikt als je denkt en de pony wel braaf blijft.

Bokt: Brand los!

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:26

Goh, enerzijds zou ik voor optie twee gaan, Mits (!), dat je het geld ervoor over hebt, en MITS dat zoonlief meer dan eens per week ermee werkt.
(je dochter heeft ook een pony, kan die niet beleerd worden voor de kar?)
echter, als je zoon maar een of twee maal per week ermee werkt (en je dochter ook met haar pony, en jij ook met jouw paard), is het best te combineren om alles met jippe te doen, grootte maakt niks uit (zeker niet voor de kar) , en als die betrouwbaar wordt buiten maakt dat ook niks uit.
Daarnaast vertrouwd jouw zoon jippe, en is het een leuke combi.

Dus: Als zoon vaak met pony zou werken, en je hebt geld over (:D eigenlijk mag je dat ook wel naar hier sturen hoor dan ), dan zou ik opteren voor nog een pony erbij. Anders zou ik gewoon jippe houden, of de piony van dochter voor de kar beleren.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:27

Tja... daar kan ik als buitenstaander echt geen keuze over maken. Beide hebben zoals je uitlegt voor- en nadelen. Ik snap wel dat je je zoon nu lekker met Jippe aan de gang laat... ik weet ook dat echt goed verkeersmak wel heel belangrijk is wil je niet ondersteboven met de kar in de sloot raken.

Eigenlijk zou ik het gewoon nog een tijdje zo aanzien.. en misschien ergens op zoek gaan waar jij en je zoon kunnen leren mennen... en dan over aantal jaren misschien een wat grotere pony die goed beleerd is voor de wagen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:29

Wat vindt je zoon? Is hij tevreden hoe het zo gaat of zou hij op termijn ook de teugels wel eens in de hand willen nemen? Of een rondje mennen met zn eigen pony?

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:31

Moeilijk wel, allebei de opties hebben voordelen.
Jullie eigen paard hebben jullie de klik al mee, en wat puntjes om aan te werken.

En een bomproof kinderpony is ook fijn, al is zo'n pony best moeilijk te vinden, denk ik.

Met een pony erbij kost toch weer een hoop geld, dat zou je er voor over moeten hebben.
En anders zou ik ook voor optie 1 kiezen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:34

Voor een kind zou ik eerder voor een bomproof ervaren pony gaan, maar als je geen geld voor beiden hebt, zou ik denk ik investeren in je Fries, desnoods professioneel laten beleren, schriktrainingen doen en pas samen echt aan de bak laten gaan als het paard goed mak is buiten

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:34

Ik zou hem lekker met de fries aan laten rommelen, in de bak totdat je zoon wat ouder is. Les laten nemen bij een goede africhter wb mennen. Iik vind je zoon sowieso nog te jong om de weg op te gaan met een paard eigenlijk. Maar als hij het africhten samen met een ervaren iemand doet kan hij daar rustig naartoe werken. Ik vind de klik die je noemt enorm belangrijk.
Verder, mocht je zoon er door andere bezigheden(het wordt tenslotte over een paar jaar een puber)mee willen stoppen dan zit jij niet met een pony die je weer weg moet doen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:35

Duhelo: De pony van dochter gaan we niet beleren voor de wagen. Dat is een echte hittepetit-tante-catootje Welsh x Arab en zoon heeft daar echt niet zo'n klik mee. Met Jippe wel. Geld heb ik maar even buiten de issue gelaten (Goeie wagen kopen kost ook wat ben ik al achter) en manlief kreeg nav de discussie al een rolberoerte haha. Hij vindt al dat het allemaal veel kost, dus toen kennis de "nog een pony erbij" opteerde zag ik hem witjes wegtrekken hihi.

Zoon gaat nu 2 a 3 keer per week mee naar stal en werkt dan met Jippe. Maar hij heeft ook nog school natuurlijk en andere hobby's en straks meer huiswerk op voorgezet over 3 jaar... Dus wie draait er dan voor pony nr 3 op? Ik dus. Dat de grootte geen bezwaar is ga ik onthouden voor als ik kennis weer tegen kom!

Evelijn: is ook lastig idd. Kennis kent de situatie ook alleen van horen zeggen hoor. Heeft zoon nog nooit met Jippe gezien. En idd verkeersmak is wel belanrgijk, maar zoon vind vooral het werken met Jippe leuk. Hij wil alleen niet rijden }>

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:37

Waarom is Kato geen optie, eigenlijk?
Ik zou grwoon voor Jippe gaan :j daar heeft hij idd een goede klik mee en dat gaat heel fijn samen.

Edit: oke lees het al :Y)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:38

Ik zit net te kijken naar de foto's in je profiel en volgens mij heb je echt een gouden fries!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:39

Iris: Zoon is tevreden, vind het fijn met Jippe te werken. Hij heeft de teugels ook in handen hoor, hij doet lange lijnen in tuig met hem.

Colway: schriktraining doen we ook idd.

Vala: Ikzelf vind hem ook nog jong voor buiten hoor. van mij mag ie nog 8 jaar lekker bak-crossen haha. Moet ik wel een goede wagen ervoor hebben, beetje compact enzo.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:40

ik zou dan gewoon bij Jippe blijven, zoonlief vind hem leuk, ze hebben een klik.
en de aanschafprijs en stalgeld voor de pony kun je beter investeren in een goede kwaliteit wagen en om hem te laten beleren.
En idd, als je zoon begint te puberen, wie weet verliest hij wel zijn interesse, of heeft minder tijd voor de paarden, en dan sta je daar met een geld kostende pony op stal.
ik heb ook een licht vermoeden dat je zoon zelf geen andere pony wil; maar gewoon juppe zal willen...

kwa pony van de dochter: voor de kar kunnen ze een heel ander karakter tonen hoor ;)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:40

Dit is de combi: <3 Ben heel trots op ze :j

Afbeelding

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:42

Dat kan ik me voorstellen dat je trots bent op beiden! lekker voor de fries gaan en idd je geld besteden aan professioneel beleren.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:00

Ik men met een Fjord (1m40) en een shet (1m07 eerder ook tweespan zelfde maat) en ik zie hier langskomen dat "maat" niet uitmaakt (en zeker niet???) voor het mennen maar persoonlijk ben ik het daar absoluut niet mee eens en is mijn ervaring dat het wel degelijk een hoop verschil maakt. Een statement als deze kan ik me alleen voorstellen indien het grote paard en de kleinere allebei doorgewinterde menpaarden zijn, dan kan ik me voorstellen dat je het zou kunnen ervaren als "weinig verschil". Maar in dit geval heb je ook nog een onervaren niet verkeersmakke grote Fries en een onervaren 10 jarige.

Onze Fjord geeft toch een heel ander soort 'power' voor de kar dan de shetlander. Een goede degelijke wagen voor de Fries en hem professioneel laten beleren is idd ook een flinke investering. Je zult daarbij zelf ook de intentie moeten hebben om te gaan mennen aangezien er ook iemand met hem mee moet en dan ook nog een derde persoon als groom. Met onze shetlander ga ik rustig alleen op pad maar met onze Fjord absoluut niet (en dat is toch het 'power' verschil ;) )

Onze oudste zoon is ook 10 en wil ook leren mennen en dat gaat gebeuren met onze shetlander, zou hem het persoonlijk niet willen leren met onze Fjord (en die loopt ook braaf voor de wagen en is verkeersmak)

Als de 'drive' er echt is bij je zoon, is het dan niet een idee om hem eerst op een mencursus te doen (of nog leuker, om samen op cursus te gaan) en tegelijk door te laten gaan met het grondwerk met je Fries? Is hij daarna nog steeds helemaal enthousiast, zou ik toch kiezen voor een kleine, ervaren pony voor hem. (Ik kan me zelf nu al verheugen op het moment dat onze oudste zoon ervaren genoeg is om zelf met de shetlander, zijn zusje en mij op pad te gaan :D)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:52

Ik zou de Fries weg brengen en professioneel laten beleren, zodat ie dat in ieder geval top beheerst. Dan je zoon lekker een jaar (of 2/3) in de rijbak laten mennen en zo ook vertrouwd raken aan alles (het sturen, gas geven, remmen, wagen trekken, etc voor zo wel Jippe als jouw zoon).

Dan kan je altijd nog beginnen aan buiten ritten en oefenen, tot die tijd gewoon veel mee uit wandelen nemen.

Een bom proof pony is natuurlijk veel makkelijker en misschien in het begin ook wel leuker (je kan meteen mee weg rijden). Alleen een 3e pony is natuurlijk ook niet niks.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:13

Gezien je eerdere topics lijkt een derde pony me geen optie, je man (of gewoon jijzelf :P ) zal toch een keer een grens moeten trekken anders blijf je maar kopen joh :P

Ik dacht dat Kato goed ingespannen was bij de vorige eigenaar :?
Lijkt me ook wel praktisch als beide kinders met de pony bezig gaan. Maar als je dat geen optie vind dan vervalt dat dus.

Dan zou ik zeggen: zowel jij als zoonlief allebei men-lessen gaan volgen, goed oefenen met buitenrijden, en Jippe goed voor de kar laten beleren zodat jij en Jippe goed met de kar overweg leren te gaan en jij de boel goed kunt begeleiden en jullie samen er naartoe kunnen werken dat zoonlief steeds meer alleen kan en mag doen omdat jij er steeds meer vertrouwen in krijgt :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:18

Optie 1. ze vinden elkaar toch al lief. Dat weet je met een nieuwe niet.
Hij is toch nog te jong om zelfstandig de weg op te gaan.
Laat een goede trainer komen om het paard samen met je zoon te betuigen. Daar zal hij ook veel van leren.
Misschien is hij niet zo fanatiek en dan is het goed genoeg zo.
Mocht hij over 1-2 jaar meer willen kun je altijd nog op zoek naar een andere optie.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:22

Zeker met een kind als jouw zoon, zou ik lekker voor Jippe gaan. Je weet dat die voorzichtig is met je kind en dat vertrouwen is veel belangrijker dan wat dan ook. :)

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:30

Ik ken veel mensen die ervoor zijn om een jong kind meteen met een paard aan de gang te laten gaan, omdat paarden (als ze tenminste niet heel hoog in het bloed staan) vaak veel rustiger zijn dan pony's. Wij hadden een paard en een pony. De pony was voor mijn dochter. In alle opzichten was het paard (toen we hem eenmaal hadden ingereden) veel en veel gemakkelijker te rijden en te hanteren dan de pony.
Ik zou je zoon niet alleen de weg op sturen, met geen enkel paardje of pony'tje. Laat hem eerst maar oefenen in de bak, of met een ervaren iemand erbij. Ook heel betrouwbare makke paarden/pony's kunnen schrikken of iets onverwachts doen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:16

VSW-->PP

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:43

ik zou voor de fries kiezen. Die 2 hebben al een goede band samen en hij zal wel heel stoer zijn voor de kar ;)
Mijn eigen paard was ook niet beleerd toen ik haar kocht en wilde het erf niet af, was overal bang voor en erg onzeker. Nu kunnen we er overal mee komen en we hebben er een gouden paard aan. Veel oefenen en door een vriendelijk iemand laten beleren dan komen die 2 er samen wel.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Discussie met kennis: welk paard meest geschikt? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:54

Ik zou ook voor Jippe gaan zover ik uit dit verhaal kan halen. Ze hebben een goede band samen en kennen elkaar dus al. Waarschijnlijk is Jippe ook heel voorzichtig met hem.

Een nieuw paard is leuk maar niet als je zoon niet alle dagen mee gaat en je het geld wel aan andere dingen uit kan geven. Je moet wel weer een geschikt paard ervoor vinden.

Ik zou het geld wat je dan aan een ander paard wil besteden uitgeven aan goede begeleiding en een kar zodat paard en zoon goed getraind worden samen. :j