helpen bij aanschaf paard

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Suusie86

helpen bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 11:47

Wat komt er allemaal bij kijken als je een paard wilt aanschaffen? Zijn paarden van marktplaats.nl ook geschikt? en paarden die bij een handelstal vandaan komen? hebben jullie nog tips of aanbevelingen? Ik hoor het graag! alle tips ,maar ook waarschunwingen zijn welkom!

groetjes Suus

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:55

ja ze zijn geschikt, maar je goed opletten. Ik zou iemand die er veel verstand van heeft meenemen. let goed op de benen zijn ze droog. En de hoeven. de stand van de benen dat ze goed recht er opstaan. kijk naar de rug. is die gevoelig? Zowiezo laten keuren klininsch en zo mogelijk rontgenologisch. Let op het gedrag van het paard. En zou er zeker ook op gaan rijden voor je het paard koopt (zijn nog steeds mensen die het niet doen en er achter komen dat het paard niet bij ze past)En vraag als je hem wilt dat je hem een week of 2 op proef mag. (zij ze vaak niet happig op) en als je laat keuren probeer de afspraak te maken niet goedgekeurd betaald de verkoper. is het paard goedgekeurd betaal jij. En wat versta je onder goedgekeurd is ook erg belangrijk. mag hij geen 3 tjes hebben (als je foto's maakt) of doe je moet goedgekeurd voor de sport of voor de recreatie. Laat je in elk geval niet flessen.

Suusie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 12:02

een vriendin van mij heeft al haar hele leven paarden gehad en haar vriend ( ook een vriend van mij) is hoefsmid. dus ik neem zowiezo mensen mee die er verstand van hebben. bedankt voor de info!

groetjes suus

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:27

altijd meerdere xen gaan kijken en heel goed laten keuren, ook fotos raad ik aan

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:33

Eerst en vooral kijken naar wat voor een paardje je op zoek bent: Wil je een merrie, ruin, hengst? Wil je graag dressuurrijden of spring je graag, of ben je dol op western? Hoe oud mag of moet het paard zijn? Moet hij braaf en betrouwbaar zijn of mag het een duivel zijn (aangezien het blijkbaar je eerste paard is, lijkt het mij verstandig om geen gevaarlijke dominante rotbok in huis te nemen Knipoog ) Is er een specifiek ras waar je oog op valt? Welke prijsklasse kan je aan etc...

Verder ook nog heb ik voldoende geld op alles te onderhouden? Heb ik ruimte, heb ik een stal, heb ik het nodige gerief?

Als dat allemaal goed zit kan je op zoek gaan. Op marktplaats staan soms mooie paarden, maar ook soms bedriegers. Hetzelfde met een handelstal. Er zijn handelstallen met goede en betrouwbare paarden, maar er zijn ook oplichters met slachtpaarden die geen cent waard zijn.
Daarom ook dat het goed is om mensen met verstand mee te nemen, want iemand die de 'trukjes' nog niet goed kent laat zich nog al snel vangen Knipoog .

Controleer bv altijd de leeftijd van het paard, desnoods met een DA. Manen en staart, Mij wilden ze ooit een mooi schimmeltje aansmeren, gelukkig was ik al vaker naar paarden gaan kijken en kwam ik bij zijn staart tot de ontdekking dat het paard verschrikkelijke eczeem had, waarna ze nog een belachelijk excuus hadden( Rolleyes ) waar een leek misschien wel was ingetrapt,had ik niet door de staart gevoeld was ik het niet teweten gekomen.

Ook de hoeven en stand van de benen zijn belangrijk. Staat hij netjes, of vind je rare bulten of littekens onderaan de hoef, of staan zijn benen scheef? Het beste is even door een veearts te laten keuren, ben je wat extra geld kwijt maar je hebt wel meer zekerheid dat je geen paard met een gebrek in huis haalt Knipoog

En verder, hoe loopt hij onder het zadel? Regelmatig, of lijkt het alsof hij continue kreupelt. Is hij temperamentvol en niet voor beginners, of een brave goedzak?

Ook niet op het eerste gezicht kopen. Kom gerust nog enkele keren terug, als het paard op een bereikbare plaats staat kan je er ook eens onaangekondigd naar toe gaan.

veel succes met zoeken trouwens Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

zomaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:14

Ben het helemaal eens met xKatleentjex
Als je een paardje op het oog hebt probeer dan ook onverwachts langs te gaan om te kijken of beter nog om te kunnen rijden (als dat onverwachts mag natuurlijk).
Probeer vaker te rijden dan 1 keer, dit omdat sommige mensen paarden wat geven waardoor ze super mak worden bij de proefrit...
thuis aangekomen kan het dan ineens een paard zijn die bijvoorbeeld helemaal niet verkeersmak is.

Neem altijd mensen mee die veel van paarden weten en dan nog laten keuren door de dierenarts.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie