Haken aan kiezen en paardentandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Haken aan kiezen en paardentandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:52

Vandaag heeft iemand in de mond van mijn verzorgpony gekeken en gezegd dat ze waarschijnlijk zo ongelofelijk in protest tegen de teugel gaat omdat ze, zo leek het in ieder geval, haken aan haar kiezen had. Nu lijkt het me handig dat hier iets aan gedaan wordt dan, of in ieder geval naar gekeken wordt. Maar ik vroeg mij af of daar een speciale paardentandarts voor moet komen, of dat een dieren- of veearts dat ook mag doen. En hoeveel zou zoiets moeten gaan kosten? Waarschijnlijk moet Angel wel verdoofd worden, als er een of ander apparaat in haar mond moet, omdat het al een stresskip is met bekappen..

Als er dus wel een paardentandarts bij moet komen, dan moet ik er dus ook 1 kunnen vinden. Angel staat in Groningen op een manege, maar ik ging zoeken op internet naar een paardentandarts, maar kan niet echt iemand vinden ofzo.. Scheve mond

Dame

Berichten: 37
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:38

Dit moet idd door een paardentandarts worden behandeld. Er zijn er heel veel door heel nederland, dus vast ook wel in de omgeving van Groningen. Bij mijn paard kostte het ca. €50,00.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:05

Je kunt beter een speciale paardentandarts doen dan een veearts die hebben over het algemeen minder ervaring dan de speciale paardentandarts....sommige veearten kunnne het wel zelf...misschien weet je eigen veearts iemand die het kan

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:58

Je moet ted van houten eens bellen. Volgens mij woont hij in Opende (gr).
Dus niet zo ver bij jouw vandaan

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:59

Oke, die naam ga ik onthouden en een telefoonnummer bij zoeken, dankjewel!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:19

Als je een vee-arts kan vinden die het ook kan, ben je minder duur uit. Een paardentandarts mag geen verdoving geven en als je paard dan verdoofd moet worden heb je dubbele kosten en dus ook dubbele voorrijkosten.

Bij mijn paard kostte het 42 euro, dat was met verdoving. We waren wel met meer paarden op stal, dus ik heb niet alle voorrijkosten hoeven betalen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:08

Bij mij komt gewoon de dierenarts. Deze mag tenminst ook gewoon verdoven. en het is vaak nog goedkoper ook.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:28

Ook bij mij laat ik de dierenarts komen. Wel heb ik speciaal gekozen voor iemand die de opleidingen gedaan heeft en hele proffessionele apparatuur heeft. Ook die van mij heeft een verdoving nodig, of eigenlijk twee Schijnheilig Wat het mij kost weet ik eigenlijk niet precies, maar met 50 euro zit je in de goede richting denk ik. Succes

prompter

Berichten: 11070
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:05

Ik laat dat door de dierenarts doen, inderdaad omdat die ook mag verdoven.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:11

Ik laat het ook door de DA doen. Idd mag gewoon verdoven en aangezien mijn paard 1 kies mist en de andere kies dus doorgroeit is electrisch vijlen wel nodig. Is verdoofd wel zo handig Knipoog

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:43

Sanet schreef:
? Waarschijnlijk moet Angel wel verdoofd worden, als er een of ander apparaat in haar mond moet, omdat het al een stresskip is met bekappen..


even hier op inhaken....

My Way is een echte zenuwenpees... dierenarts, hoefsmid, alles is echt vreselijk. vooral de hoefsmid gaat ie helemaal bij uit zijn dak af en toe.
ook My Way had haken (o.a.) en dus de tandarts erbij. hij vond het wel vreemd en was een beetje nerveus, maar verder niets aan de hand. je heoft er dus echt niet al vanuit te gaan dat ie zeker weten verdoofd moet worden Lachen
en daarbij gaat alles met vijlen met de hand, er gaan geen electrische apparaten zjin mond in zoals bij onze tandarts... tenminste, bij ons dan, er vanuit gaande dat de rest van zijn gebit gewoon goed is Haha!

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 14:59

Ididit schreef:
even hier op inhaken....

My Way is een echte zenuwenpees... dierenarts, hoefsmid, alles is echt vreselijk. vooral de hoefsmid gaat ie helemaal bij uit zijn dak af en toe.
ook My Way had haken (o.a.) en dus de tandarts erbij. hij vond het wel vreemd en was een beetje nerveus, maar verder niets aan de hand. je heoft er dus echt niet al vanuit te gaan dat ie zeker weten verdoofd moet worden Lachen
en daarbij gaat alles met vijlen met de hand, er gaan geen electrische apparaten zjin mond in zoals bij onze tandarts... tenminste, bij ons dan, er vanuit gaande dat de rest van zijn gebit gewoon goed is Haha!


Ik mocht gister ook gewoon in dr mond kijken, vond ze helemaal geen probleem. Dus misschien valt het ook wel mee inderdaad. Maar goed, voor de zekerheid toch maar een veearts zoeken die bevoegd is om ook tandjes te vijlen, dan dat er uiteindelijk toch ook nog een vee arts bij moet komen. Toch?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:11

afgelopen maandag was de paardentandarts er voor mijn arab, 2 wolfstandjes eruit en 2 doppen en de tanden wat vijlen (mijn arab is bijna 3 jaar), kosten: 70 euro...
Maar het helpt echt en tis zn geld waard!

En oja, ook ik heb een lichtelijk adhd paard en hij is verdoofd!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:51

mijn stresskip wordt behandeld door therese bezemer, ze komt in heel nederland en een behandeling kost 50 euro.
vorig keer heeft ze bij mijn pony de haken weggevijld, zijn ruinetandjes vrij gemaakt van tandsteen, en ze bijgevijld, want de punten eraan waren nogal scherp.

en hij was zoooooo braaf! terwijl hij normaal best wel een aansteller is..
dus verdoving is bij haar echt niet nodig...

ik heb alleen geen telfoonnummer van haar...
gewoon haar naam intypen bij google en erbij paardentandarts dan vind je haar denk ik wel

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:29

De mijne is laatst gedaan door de PaardenDA. Dit ging wel met een electrische vijl. Geen kans op wondjes in de mond !

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 06:51

Mijn paard is ook een zenuwenpees. Met het inenten moet er zelfs een praam op. Ook met bekappen is ze heel druk. Vorige week kwam de paardentandarts,en er was niks aan de hand,ze was hardstikke rustig.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:50

zo gebeurdt het bij mij ook kiana en ik moet zeggen 't is ook veel minder vaak nodig!

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:18

Misschien domme vraag, maar hoe komen die haken aan die kiezen??

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:11

ik dacht dat dat kwam doordat het voer wat we onze paarden geven eigenlijk te zacht is, en dat de tanden daardoor niet slijten... ook het gras is anders dan wat ze in het wild eten ofzo.

maar er is vast wel een betere uitleg Knipoog

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:16

Dit kreeg ik terug van meneer van houten, ik had hem een mailtje gestuurd..
Citaat:
Door de bouw van het paardengebit, waarbij de bovenkaak breder is dan de onderkaak, ontstaan bijna ALTIJD scherpe randen aan de kiezen. En omdat de kiezen in de bovenkaak wat meer naar voren staan ontstaan er op den duur lange haken aan de achterste onderkiezen en de voorste bovenkiezen.
Door de paarden zo hard mogelijk te voeren, dus b.v. granen i.p.v. brok, kun je dit enigszins tegenhouden maar op den duur zal 99% van de paarden er meer of minder last van krijgen. Voorkomen is dus niet mogelijk.

Ann

Berichten: 13247
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:16

De paardentandarts bevalt mij beter dan onze da. Bij de tandarts was mijn eenkennige Tinker erg rustig en alles kon zonder verdoving behandeld worden, ik laat haar (De Tandenfee) standaard ieder jaar komen ook al zijn er geen problemen, gewoon voor controle.

Maar er zullen genoeg da's zijn die ook prima bevallen Lachen

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:49

Tandenfee Haha!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:06

Sanet schreef:
Misschien domme vraag, maar hoe komen die haken aan die kiezen??


Geen domme vraag. Een paard maalt net als een koe zo van links naar rechts. Het voedsel gaat spiraalsgewijs door de mond al kauwend naar de slokdarm. De kiezen van een paard groeien alsmaar door en moeten dus al etend afslijten.
Maar als die kiezen niet helemaal recht boven elkaar staan slijt het dus scheef. En dan slijt er dus een puntje van die kies niet en dat steekt dan boven de kiezen uit. Dat noemen ze dan een haakje. En als dat tegen het bit zit of in de wang prikt dan doet dat zeer. Vandaar is een jaarlijkse controle een heel goede gewoonte. Snappie Knipoog