eenkennig paard . wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

eenkennig paard . wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 12:17

ik heb nu 7 jaar een paard die bij haar vorrige eigenaar mishandeld is geweest. ik ben dus haar vertrouwensmaatje geworden en vond dat in het begin wel leuk omdat we een hele hechte band hebben .

Maar nu sinds een jaar ben ik veel ziek geweest heb de ziekte van crohn en was 18 kilo afgevallen heb dus ook een tijd in het ziekenhuis gelegen. dat gaat nu allemaal redelijk maar nu ben ik zwanger van mijn 2e kind . En met deze darmen is het dus zo dat ik zelf niet genoeg krijg maar het kind wel . Maar kan dus niet elke ag naar mijn paard omdat ik soms mijn bed niet uitkan. ik heb iemand die nu voor haar zorgt en die haar rijd. En dat heb ik dus al eerder gehad maar als ik zelf niet kom accepteerd ze die mensen niet en word ze echt vervelend .
Gister heeft ze dus bijna mijn vriendin (die ze dus al 7 jaar kent ) een trap verkocht met dr voorbenen omdat ze niet door haar van de wei gehaald wilde worden.

nou weet ik dat ze erg eenkennig is niet alleen in de hand maar ook met rijden is ze erg vervelend met andere. Maar mijn vriendin accepteerde ze dus meestal wel.
het meisje wat haar nu rijd en verzorgt heeft gelukkig heel veel geduld met mijn paard maar het is erg irritand want karina laat dr eigen in stal niet eens pakken door haar . En met rijden is ze zo dwars dat ze alleen maar zijwaarts blijft lopen of achterwaarts of heel onregelmatig in de draf dat ze bijna onbestuurbaar word.

nou heb ik al verschillende ruiters erop gehad om te kijken of het aan de bijrijdster lag maar ze doet het bij iedereen behalve bij mij .

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben . en misschien een oplossing hebben voor dit gedrag.

heb al veel dingen gedaan en het is al niet zo erg meer als in het begin .
maar de mensen op stal beginnen nu bang van haar te worden en daar baal ik van want ze is juist niet gemeen.

ben beniewd naar de reacties


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:25

laat gewoon die vriendin van jou haar doen, ze heeft geduld dat is heel belangrijk bij dit paard. verder zou ik er niet teveel mensen op laat want zoals je zelf aangeeft vind ze dat niet zo fijn, ze wantrouwt mensen nogal...
het is gewoon geduld houden, en rustig blijven haar niet op der flikker geven, MAAR wel laten weten wie de baas is, dus als ze iets doet wat niet mag jezelf groot maken en haar diep aankijken.....
en met rijden gewoon consequent blijven maar laat haar niet der gang gaan zoals ze nu doet, dan mag je ze best eens een rotschop verkopen, want zo gaat ze dus een spelletje met je spelen!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:34

Is het niet uit onzekerheid dat ze zo raar doet tegen anderen? Misschien is het handig om je bijrijdster samen met je paard een cursus freestyle te laten doen ofzo..

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:51

ik heb zelf ook zo een eenkennig paard , ik denk dat dit typisch is voor paarden die mishandeld zijn geweest want mijn paard is bij de vorige eigenaar ook mishandeld geweest ! als hij je niet vertrouwt wordt hij echt gevaarlijk en schopt en bijt !
ik kan met mijn paard goed overweg omdat hij me vertrouwt !
je vriendin moet er voor zorgen dat je paard haar leert vertrouwen , ik ben met mijn paard natural horsemanship gaan doen en dat was een echt succes om zijn vertrouwen te winnen ! kijk eens op de website van emiel voest , parelli , klaus ferdinand hempling !
een onzeker paard mag je niet slaan , enkel wanneer hij echt aanvalt dan MOET je hem slaan ! 1 keer goed doorslaan en dan weggaan en hem negeren dat is voor een paard de grootste straf , niet blijven slaan want dan verlies je zijn respect en enkel slaan als hij echt aanvalt !
voor de rest heel veel geduld met hem hebben , maar ik zou echt aanraden om met hem aan natural horsemanship te gaan doen

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:25

ik ken je probleem,
helaas is het moeilijk dit helemaal en in een korte tijd op te lossen.
Je moet geduld hebben, eindeloos geduld, het paard ziet iemand anders dan zijn eigen vertrouwde baasje als een bedreiging en zal zich daarom dan uit alle macht tegen afzetten...

omdat dit tot hele vervelende situaties en zelfs gevaarlijke situaties kan leiden is dit het soort paard dat een verzorgster nodig heeft die ten alle tijden let op de houding van het paard en niet zomaar even afgeleidt is.

ik denk dat je vriendin het kan, ze heeft geduld en ze wil, dus waarom niet? jij wou het tog ook en het is je gelukt, probeer het vertrouwen van het paard te winnen door gewoon niet gelijk erop te gaan maar veel te komen zomaar even of haar alleen even te poetsen en des noods te longeren.
bouw het rustig op en het paard zal zien dat je vriendin te vertrouwen is, het is ook belangrijk een paard onmiddelijk te belonen zodat ze ziet dat ze braaf is dat ze het goed doet.

succes Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Glossy2009, Sintara, StonedRomy en 72 bezoekers