Vechten tot bloedens toe? (twee nieuwe bij elkaar)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Vechten tot bloedens toe? (twee nieuwe bij elkaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:05

We hebben twee paarden die altijd alleen staan in de paddock. Omdat we maar een paddock hebben voor 8 paarden is het vervelend als er telkens paarden alleen moeten staan, dit verkort de tijd dat de paarden naar buiten kunnen en trouwens is het voor de paarden ook beter om een maatje te hebben.

Ryan staat altijd alleen. Zij vriendin is een aantal maanden geleden verkocht, met haar ging het altijd goed samen in de paddock. We hebben nog eens geprobeerd hem te koppelen aan een haflinger maar Ryan beet die haflinger diepe open wonden in zijn rug terweil hij onophoudelijk achter hem aan bleef rennen. De haflinger deed niets terug behalve vluchten. Erg zielig dus en daarna nooit meer geprobeerd.

De fries is een aantal maanden geleden geruint en heeft al meer dan 1,5 jaar geen maatje gehad in de wei. Het is opzich een heel lief paard waar we niet al te veel problemen bij verwachten bij het koppelen.

Dit bleek gister ook zo te zijn. De fries was wat matchoachtig bezig en kreeg zelfs nog een staande ovatie Knipoog. Maar meer dan dat deed die niet. Ryan echter draaide zich om en begon onophoudelijk tegen de fries te trappen. Echt super gemeen. Gelukkig sloeg de fries ook terug want anders kreeg je weer zo'n zelfde situatie als bij de haflinger. Ryan dreef de fries enkele malen de hoek in en bleef hem dan trappen. De fries ging toen ook maar vluchten maar sloeg gelukkig wel terug als Ryan dat deed.
Ryan draaide zich steeds om en liep achterwaards naar die fries toe die dan ook al zijn rug gekeerd had naar hem. Zo bleef het een tijdje doorgaan totdat ze eindelijk eens met elkaar gingen kroelen. We dachten dat het toen over was maar inene draaide Ryan zich weer om en begon te trappen.

Ik vraag me af hoe lang moet je met zoiets doorgaan? Gaat het dan gewoon niet tussen die 2 of moeten ze echt aan elkaar wennen op deze manier? Ryan heeft nu een best diepe snee boven zijn knie en op zijn achterbeen. De fries heeft alleen maar schaafwonden en flink wat blauwe plekken denk ik.

We hebben ze eerst aan elkaar laten wenen met een draad ertussen en naast elkaar in boxen.

Wat zouden jullie doen?

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:14

Ik zou de paddock met een schrikdraadje verdelen in 2 vakken en hun zo los laten elk in een vak.
En dan elke dag zou ik ze in de andere helft zetten, want Ryan ziet de bak als zijn terrein.

Dan kunnen ze zo aan elkaar wennen, ook zet je ze op stal naast elkaar, hij blijft de bak als zijn terrein zien Ryan.
Dus de bak in twee vakken verdelen en elke dag zet je ze in een andere helft en zo kunnen ze ook aan elkaar wennen.

Dan zal het vanzelf wel een dag komen dat ze samen los kunnen.
En een schrikdraadje is makkelijk weg te halen zodat de andere paarden wel gewoon de hele paddock kunnen gebruiken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:16

Ja dat is een idee, waar ik alleen bang voor ben is dat Ryan door dat schriklint heen die fries aan gort trapt. Bovendien denk ik niet dat Ryan achter een lintje blijft staan, die walst er gewoon doorheen! Maar we kunnen het in ieder geval proberen, bedankt voor de tip!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:21

Jouw omschrijving klinkt redelijk heftig, misschien zou je de plek waar je de paarden aan elkaar wilt laten wennen aanpassen, (hoe groter hoe beter) laat paarden niet samen in een kleine ruimte los om te kijken hoe dat gaat, 9 vd 10 keer gaat dat goed fout, ze hebben het gevoel niet weg te kunnen en gan telkens opnieuw het gevecht aan (ze komen elkaar te vaak tegen).

Een schriklintje kan een oplossing zijn, zo kun je een beetje beoordelen hoe ze elkaar zullen ontvangen (in de praktijk zegt het soms helemaal niks), ik denk dat dit lintje op het punt waar jouw paarden zich nu bevinden weinig zin meer heeft. (hoe reageerde ze op elkaar in de stal?)

Ik weet niet of het andere paard ook een ruin is, dat botst meestal sneller dan een ruin en een merrie (zn vorige maatje) en zijn zelfs paarden die alleen merries toleren en hetzelfde geslacht niet accepteren.

Wellicht is jouw paard te lang alleen geweest en vind het moeilijk om een nieuw paard in zijn omgeving te dulden (ik weet niet hoe dit bij zn vorige maatje gegaan is),
Sommige paarden hebben in de loop vd tijd hun eigen plekje gevonden en hoeven niet zo nodig een andere vriend erbij, wij als eig. vinden het vaak zielig als deze alleen staat, maar persoonlijk zou ik als jouw paard en niet onder lijdt en vrolijk is het zo laten, ik zie de meerwaarde niet.

Maar nogmaals een grote ruimte waar ze van elkaar weg kunnen vluchten, evt. een weide met een bocht zodat ze elkaar niet hoeven zien, helpt wel mee aan een goed verloop van een kennismaking en de weken erna natuurlijk.

succes ermee!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:49

Het is een vrij grote paddock, even groot als een gewone rijbak. Die fries heeft een maatje nodig, als hij in de wei staat en hij ziet in de andere wei een paardje staan blijkt hij heen en weer rennen en roepen.

Ryan is gewoon een grote klootzak op dit gebied, ik heb dus ook echt geen medelijden met hem en zijn wonden en ben allang blij dat die fries er redelijk goed vanaf gekomen is. Jammer dat het niet klikte tussen die twee. Maar voor die fries zou ik graag een maatje willen, een merrie lijkt me nog geen optie omdat hij nog niet zo lang geleden geruint is. Voor de rest zijn alle paarden al gekoppeld.

In de boxen naast elkaar is het koek en ei, en bij de gewenperiode sloegen ze ook niet door het hek naar elkaar.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:59

ik snap niet dat je het nog zo lang hebt laten doorgaan is het nou een beetje etteren oke maar dit klinkt als elkaar finaal de puinhoop in trappen ik zou ze maar niet meer samen zetten. voor het zelfde geld trapt er een flink verkeerd ken je hem wegbrengen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:13

Is het niet mogelijk ze in een wei samen te zetten. Dan hebben ze wat meer de ruimte en wat afleiding door het gras. Het vechtten kan best een paar dagen duren, maar je moet wel verbetering erin zien, dat het minder wordt of minder hard gaat. En met een paar dagen bedoel ik natuurlijk niet dat ze de hele dag door vechtten, want als dat wel zo is dat laat je ze natuurlijk geen paar dagen bij elkaar. Paarden kunnen heus wel wat hebben van elkaar hoor, schaaf wonden en blauwe plekken gaan vanzelf weer weg als het rustiger wordt. Voor de open wonden moet je wel oppassen natuurlijk.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:24

We hadden ze uiteraard niet lang laten doorgaan.

De fries heeft nu een ander maatje gekregen, een haflinger ruin. Dit gaat erg goed, die twee waren gelijk al vriendjes en staat nu samen in de wei. Jammergenoeg is de haflingerruin nu wel gescheiden van zijn vaste maatjes, maat zo zijn bijna alle paarden gekoppeld behalve Ryan.
Ryan heeft nu een dik been door die wond.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:07

als ze aanhoudelijk ruzie blijven maken, gaat het niet goed.

ondanks dat er 1 kort geleden is geruind, zou je misschien toch een merrie erbij kunnen proberen? eerst met afscheiding ertussen, kijken wat ze doen?

ik heb het meegemaakt dat een ruin 2 weken na de castratie alweer naast de merries kon staan. was nog wel een beetje "hengst", maar wel handelbaar.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:54

Mijn ervaring is dat het in de wei vaak 1000x beter gaat dan een paddock. Mijn merrie is ook heel heftig en die kan in een paddock echt een paard kapot maken. Vorig jaar zelfs haar eigen veulen toen die terugkwam van de opfok.
Daarna in de wei bij elkaar gezet en dat ging beter. Na een paar maanden in de wei staan ze zonder problemen bij elkaar in de paddock

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:12

Ik weet niet in welke volgorde jij ze in de bak gooit?

Het wil nog wel eens helpen als je eerst de fries erin doet, en een kwartier later pas Ryan.

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:20

deodorant wil ook wel eens helpen .....moet je hun allebij inspuiten met de zelfde deo , omdat ze dan het zelfde ruiken willen ze wel eens ophouden met vechten....

Wij hadden ook 2 van die paarden en dit hielp perfect

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:58

Lady_Promiss schreef:
deodorant wil ook wel eens helpen .....moet je hun allebij inspuiten met de zelfde deo , omdat ze dan het zelfde ruiken willen ze wel eens ophouden met vechten....

Wij hadden ook 2 van die paarden en dit hielp perfect

Grappig! Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 17:15

Bedankt voor de tips. De fries heeft nu een zeer goed maatje. We hebben nu allemaal koppeltjes van 2 paarden, behalve Ryan dus.

Ryan had een knoert dik been de dag erna. De dierenarts was er uiteraard bij geweest en hij moet 5 dagen stalrust en injecties tegen het vocht. We zullen nog eens 2 paarden samen zetten Schijnheilig

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:32

Tja, dat probleem had ik ook. Shet 5 jaar alleen gelopen, pas gecastreerd en een 1 1/2 jarige ook pas gecastreerd bij elkaar gezet. Vechten tot bloedens toe (shet beet de 1 1/2 jarige in de keel). Alles even aangezien, maar toch bij elkaar op een stuk land dat groot genoeg was voor hen beiden. Nu, na ongeveer 2 maanden, lopen ze gebroederlijk naast elkaar gras te eten en eten samen van een plak hooi. Meestal dagen ze elkaar uit om even te spelen, maar daar blijft het dan ook bij. Verwondingen lopen ze daar soms wel bij op, want de shet bijt soms toch net iets te hard.