Berekening prijs 2e-hands zadel (Euroriding)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Berekening prijs 2e-hands zadel (Euroriding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 08:53

Ik ben op zoek naar een 2e-hands dressuurzadel (liefts Euroriding Diamant) en kom nogal wat verschillende prijzen tegen.

Ik vraag me af hoe je een goede prijs voor een 2e-hands zadel kunt berekenen.

Ik had pas een winkel gebeld over een Euroridingzadel van een particulier, deze vroeg € 800 voor het zadel van 7 jaar oud.
De zadelverkoper van deze winkel zei dat ik de helft van de nieuwwaarde van toen moest nemen, en daar nog max € 100 bovenop omdat het een populair zadel zou zijn (Euroriding Diamant)

Dus nieuwprijs TOEN 2000 gulden, helft daarvan is dus 1000 gulden (ca € 450) + € 100 = Max € 550

Geldt deze berekening van de prijs in alle gevallen of zou dat niet gelden voor een zadel van bijv. 3 jaar oud?
€ 900 voor een Euroriding van ca 3 jaar oud, is dat teveel? (ik denk zelf van wel)


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:05

Ik heb zelf een ER Diamant van 3 jaar oud te koop en heb eigenlijk hetzelfde probleem (niet goed weten wat ik ervoor moet vragen).
De prijzen varieren nogal, het is een populair zadel en dat heeft toch z'n prijs.
Maar 900 euro voor een zadel van 3 jaar lijkt me nogal veel, om maar te zwijgen van een 8 jaar oud zadel voor 800 euro.
Ik heb mijn zadel geadverteerd voor 550 euro incl. leren singel, beugels en nieuwe beugelriemen met passanten.
Waarschijnlijk ga ik deze week nog even langs de ruitersportzaak waar ik het zadel gekocht heb.
Als ik iets meer weet over de prijsstelling dan zal ik het hier even melden !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:43

Ik heb mijn Euroriding Diamant van 1 jaar oud verkocht voor 1000 euro (particulier). Dat vond ik zelf prima, was ook voor een bekende van me.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:48

Ligt ook zeker aan het merk. Een B-merk of minder keldert al in waarde zodra je 'm gekocht hebt.
Een A-merk blijft hoog zitten.
Heb zelf bijv voor een zadel nieuw 1300 euro en nu 4 jr oud (superstaat) 650 euro betaald.
En dan bljift de vraag, hoe oud is een zadel? Van veel zadels kan je het nl niet herleiden. Mensen kunnen zoveel zeggen...
Als je op 1 bepaald zadel gericht bent kan je het beste uitzoeken hoe je achter de leeftijd kan komen.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:37

Bij de Euroriding Diamant is het heel eenvoudig om het productiejaar vast te stellen, dit staat nl. op het zweetblad gedrukt (rechts naast de inch- en boommaat) Knipoog
De leeftijd van een zadel zegt me op zich niet zoveel, de staat waarin het zadel verkeert zegt me toch veel meer.

Ik ben er ondertussen achter dat 550 euro voor een ER Diamant van 3 jaar oud een beetje aan de lage kant is.
Heb het zadel zojuist verkocht en mijn portemonnee is er erg blij van geworden *LOL*

Via een andere bokker heb ik wat info gekregen over de prijsstelling van een tweedehand ER Diamant, en het kwam best overeen met wat een zadelmaker er voor geeft:
1e jaar: ca. 25% afschrijving van de nieuwprijs (volgens mij ligt het percentage nog iets lager).
Volgende jaren: ca. 10% afschrijving per jaar van de nieuwprijs.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers