Onderhoud weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 13:10

Wij zijn in het bezit van een weide van 2 x 0.5 hectare.
Ook huren we nog een weide van 1 hectare.
Er staat engels raaigras (70 Ziek, veldbeemdgras (20%) en witte klaver (10 Ziek op.
In de winter staat 20 % van de weide blank door de regen. In de zomer groeit op die plaatsen enkele distels, netels en zuring. Voor de rest is er een goede grasproductie.

Onderhoud:

Iedere dag wordt de mest erafgehaald met kruiwagen en schep.
Ieder jaar wordt in september de weide bijgestrooid met graszaad: een mengsel van engels raaigras en veldbeemgras.

In de zomer houden we onkruidtrekdag. De onkruiden die bijna gaan bloeien, trekken we er met de hand uit. Dit is een enorm intensief werk. Maar we hebben geen weidebloter (soms komt de boer de weide bloten).

2 Keer per jaar bestrijden we het jonge onkruid met Bofix bestrijdingsmiddel.

Ongeveer 3 keer per jaar wordt er 40N-15P-15K+0.5Mg gestrooid.
Volgend jaar gaan we voor de eerste keer de weide maaien voor voordroogkuil.

Eigenlijk ligt ons grasland er erg goed bij, buiten de mestplaatsen. Daar staat het gras 30 cm hoog.

Hoe verzorgen jullie je weide?
Hoe nemen jullie de mestplekken aan?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:37

Dagelijks wordt al het mest verwijderd en 2 keer per jaar komt mijn lieve buurman met een bosmaaier (met blad, niet zo'n zielig touwtje Knipoog ) alles plat maaien. Eventuele giftige planten enzo worden met de hand verwijderd.
Denk erover om volgendjaar rond de bloei periode al het onkruid met de hand te verwijderen.

We hebben genoeg gras, teveel zelfs Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:14

Tja, echt een weide kan je mijn stukkie gras niet noemen, maargoed Knipoog. Elke dag wordt de mest gewoon verwijderd en mijn opa bemest het nog. Wanneer enzo weet ik niet Bloos.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:28

Dagelijks de mest weghalen is bij ons geen beginnen aan.
Hier worden ze regelmatig verweid. Dan met de weidesleep de mest verspreiden. Eventueel de mestplekken maaien.
In voor en najaar komt er dan nog kunstmest op.
Ook wordt er in het voorjaar een bodemmonster genomen om te kijken of er kalk op moet.

De winterweides worden in de zomer gebruikt om te kuilen. Daar halen we in principe de hele wintervoorraad af.
Als we erg veel gras hebben staan, wordt ook een deel van de zomerweides gekuild.
Hooguit dat ik dan nog wat hooi bij koop voor de hoogdrachtige merries, zelf laten we alles in het plastic pakken.
We hadden nu ruim 50 pakken voordroogkuil dus daar komen we aardig ver mee.

De zomerweides gaan rond september dicht en in het voorjaar hebben we dus al vroeg een mooie grasmat voor de merries en veulens.

Van onkruid hebben we gelukkig niet al te veel last. Alle weilanden zijn de afgelopen jaren opnieuw ingezaaid.
Wel loop ik na het maaien alles na om eventueel onkruid eruit te halen voordat de boel geschud wordt. Scheelt erg veel met de verspreiding van het zaad.
De slootkanten zijn afgelopen week doodgespoten.

In het voorjaar worden de voerplekken (ik voer hier in de winter het kuil buiten in de weides, alles blijft 24/7 buiten) wat bijgezaaid, verder krijgt het land regelmatig 'rust' doordat we vaak verweiden en er dus nooit het hele jaar door paarden op lopen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:07

Ik die er niet zo heel veel aan. We plukken de grote bossen onkruid onkruid eruit als we ze zien zodat ze niet zo snel weer terug groeien.
En we maaien regelmatig de wei helemaal uit zodat de mestplekken ook weer weg zijn.
Af en toe brandnetels maaien/zeisen. af en toe gooien we kuilen die gemaakt zijn door het rollenm weer dicht en zaaien ze opnieuw in. Ik moet de afrastering regelmatig maken omdat Purante ondenkt heeft dat er geen stroom op staat en zedoor er in te gaan hangen met d'r volle gewicht bij de maisplanten van de buurman kan...daardoor ligt de halve wei dus de laatste tijd bezaait met half opgevreten maisplanten, die haal ik er ook regelmatig weer uit.
Tja, en verder loop ik regelmatig eens rond om vuil uit de wei te halen.
We willen ze nu een tijdje op pension zetten zodat we de weides eens helemaal om kunnen doen en opnieuw kunnen zaaien en afzetten enzo. Een keer helemaal opknappen en nieuw beter gras erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:22

In het voor wordt er kunstmest gestrooid. Mijn paard komt er van april-tot oktober erop. De koe staat er langer op. Het is een grote weide die niet intensief belopen wordt, mest laten we liggen. Giftig onkruid trekken we er met de hand uit, distels e.d. worden met Roundup of wat anders doodgespoten. Weide ligt er goed bij, zaak is een goede bodem, en niet te intensief beweiden feitelijk.

Mag ik vragen waarom jij (Lunas) de weide elk jaar bijzaait? Is dat enkel het gedeelte wat 's winters blank staat, of de gehele weide?

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 19:49

Maya schreef:
In het voor wordt er kunstmest gestrooid. Mijn paard komt er van april-tot oktober erop. De koe staat er langer op. Het is een grote weide die niet intensief belopen wordt, mest laten we liggen. Giftig onkruid trekken we er met de hand uit, distels e.d. worden met Roundup of wat anders doodgespoten. Weide ligt er goed bij, zaak is een goede bodem, en niet te intensief beweiden feitelijk.

Mag ik vragen waarom jij (Lunas) de weide elk jaar bijzaait? Is dat enkel het gedeelte wat 's winters blank staat, of de gehele weide?


Enkel de plekken die echt kaal worden. Dat is vooral aan de zijkanten (waar de paarden steeds meelopen met de andere paarden die passeren op de weg) en aan de poort van de weide (waar ze al staan te trappelen om hun eten te krijgen).

Mystylove
Berichten: 262
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:46

Pinky_girl schreef:
Dagelijks wordt al het mest verwijderd en 2 keer per jaar komt mijn lieve buurman met een bosmaaier (met blad, niet zo'n zielig touwtje Knipoog ) alles plat maaien. Eventuele giftige planten enzo worden met de hand verwijderd.
Denk erover om volgendjaar rond de bloei periode al het onkruid met de hand te verwijderen.

We hebben genoeg gras, teveel zelfs Knipoog


Oh? dat is zeker nadat Inge is weggegaan