Paardenpaspoort aan opfok afgeven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Paardenpaspoort aan opfok afgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:18

Aangezien ik over een paar maanden mijn paardjes naar de opfok breng en ze daar periodiek geënt gaan worden (als het goed is), moet ik mijn paardenpaspoort dan aan de opfok afgeven. Hier moeten natuurlijk toch de entingen in worden bijgeschreven.
En zo ja, is dit paspoort niet min of meer het eigendomsbewijs? Als ik nl een nieuw paard heb stuur ik dat zootje op naar het stamboek en wordt ze op mijn naam gezet en aangezien ik niet straks tot de conclusie wil komen dat mijn paarden 'legaal gejat' zijn...


Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:25

Ik heb het paspoort ook afgegeven aan de staleigenaar van de opfokstal. Zo kan de dierenarts de entingen er gelijk in zetten. Het stamboekpapier heb ik zelf en dat is het eigendomsbewijs. Ik vond het eerst ook wel eng om af te staan, stel dat het kwijt raakt...

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:34

je kon bij burd kiezen of orgineel en anders kopie van bep[aalde bladzijdes mt bv aftekeningen

Z1+4

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:36

Stamboekpapier houden en paspoort kopieren!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:54

Kun je niet bij het betreffende stamboek vragen of ze daar een standaard procedure voor hebben, of in ieder geval een procedure die zij graag zien? Dan sta je wellicht ook sterker in je besluit.
Als het om een van mijn eigen paarden ging zou ik niet zo graag de officiele documenten afgeven.

...

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:31

Jel schreef:
Ik heb het paspoort ook afgegeven aan de staleigenaar van de opfokstal. Zo kan de dierenarts de entingen er gelijk in zetten. Het stamboekpapier heb ik zelf en dat is het eigendomsbewijs. Ik vond het eerst ook wel eng om af te staan, stel dat het kwijt raakt...

Hoe zou je dit dan bij een Fjord doen, daar is het paspoort tevens het stamboekpapier Verward

Is het niet mogelijk dat je vlak voor de entingsdag je paspoort langsbrengt? (*Ik weet natuurlijk niet wat de teoverbruggen afstand is).
Of zelf aanwezig zijn tijdens het enten van je paardje?
Op stal wordt erbij ons ook in groepen geent en dan houd de persoon die het geregeld heeft het geld en de papspoorten bij zich. En deelt deze later weer uit.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:32

In het paspoort worden de entingen bijgehouden. Bij de opfok waar mijn jaarling staat heeft de eigenaar van de opfok volgens mij ook de paspoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:36

Ik zou het zeker niet doen, puur gevoelsmatig. Als ze willen enten, dan ben ik bereid om de papieren even over te brengen zodat het erin kan, en daarna weer ophalen. Ben teveel een doemdenker om ze te vertrouwen...

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 11:36

LuvdaTossa schreef:
Stamboekpapier houden en paspoort kopieren!

NRPS gebeld, zij geven inderdaad aan dat je het papier zelf moet houden. Bij overschrijving van paard naar een nieuwe eigenaar, waarbij het paspoort wordt toegestuurd zónder stamboekpapier, neemt het NRPS eerst contact op met de vorige eigenaar. Stiekem inpikken van je paard is dus niet mogelijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:59

Naar welke opfok ga je trouwens?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:20

Als ik hier niet alle paspoorten heb met enten, laat de DA de spuitjes (met de stickers) achter en kan ik later alsnog de entingen in het paspoort laten schrijven en dan plakt hij de bijbehorende stickers + stempel erin.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:26

Bij ons is het stamboek papier ook het paspoort, ik zou nooit mijn papieren afgeven, ik heb wel van alles kopietjes, als ze iets perse willen hebben kunnen ze een kopie krijgen. Hier laat de dierenarts ook altijd stickers met data erop achter, die kun je dan later bij de kliniek laten ondertekenen + stempel.

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:34

Ik heb ook gewoon een kopie gemaakt. Straks laat ik de entingen door mijn eigen dierenarts overschrijven in het paspoort.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:04

Voorheen gaven wij ook het paspoort (zonder stamboekpapier) aan de stalhouder bij inentingen.

Dit hebben we afgeleerd!

Een half jaar later kregen we namelijk een rekening van de KNHS voor de registratie voor ons paard (???). Heel raar aangezien het paard jaren terug al geregistreerd was en momenteel niet start op wedstrijden!
Na een hoop ellende, gebel en geschrijf kregen we de ingevulde aanvraag papieren van de KNHS thuis en toen bleek dat onze (nu ex) verzorgster een startkaart had aangevraagd voor ons paard!
Toen het papier op stal lag heeft ze het in handen gekregen en hiervoor MISbruikt Boos! !

We zijn heeel blij *LOL* dat ze ook nog geprobeert heeft om de kosten hiervoor van onze rekening af te laten schrijven (Judith wat ben je toch dom ) en dat dat uiteraard mislukte. De handtekening klopte niet 100% OK dan! . Daardoor kregen we de rekening thuis en is het balletje gaan rollen!

Grappig is dat wanneer ze gewoon had gevraagd of ze mocht starten we toegestemd zouden hebben Clown !

Nu weet ik wel dat dit een probleem is wat je niet hebt in de opfok. Maar door dit gebeuren ben ik wel heel huiverig geworden om wat voor papieren dan ook af te geven!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers