Wat mag wel en wat mag niet?

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kaiya

Wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:30

Hoi,

Ik heb een lief verzorgpaard, en het gaat heel goed. Het rijden, poetsen enz. gaat goed, maar ik had een aantal vragen die gaan over wat ik wel moet toestaan en wat niet?

1. Mag hij tijdens het poetsen naar een vlieg stampen (lees: trappen) onder zijn buik?
2. Als ik in de stal poets (normaal buiten maar als het regent o.i.d.) mag hij dan zomaar beginnen te lopen en bijna op mijn tenen gaan staan of moet ik dan aangeven dat dit dus niet mag?
3. Het is hem aangeleert om netjes te blijven staan in zijn stal als de deur open gaat. Meestal gaat hij wat strootjes pikken totdat ik het hoofdstel heb omgedaan, maar 1x vloog hij eruit omdat hij schrok van hun hondje die altijd in de stal rondzwerft en dus ook vaak een inschiet. Hij ging gelukkig naar de box van een ander paard dat weg was -ik denk die gaat buiten staan keten-. Kan hij dit gaan associeren (hoe schrijf je dat? Verward ) met "als ik dat doe kan ik lekker gaan keten in de bak"? En als hij dit nog eens doet moet ik hem dan straffen of juist niet omdat hij schrok?
4.Wanneer hij onder het rijden plotseling stopt om vliegen weg te jagen, moet ik hem dan even zijn gang laten gaan en daarna doorgaan of moet hij meteen doorgaan en zich niet aanstellen?

Er zitten misschien wazige vragen bij, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:33

Ik zou dit allemaal gaan overleggen met de eigenaar van het paard dat je verzorgd. Samen dezelfde 'gebruiksaanwijzing' op het paard is een stuk prettiger...voor jouw, het paard en de eigenaar

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:37

Ineke2 schreef:
Ik zou dit allemaal gaan overleggen met de eigenaar van het paard dat je verzorgd. Samen dezelfde 'gebruiksaanwijzing' op het paard is een stuk prettiger...voor jouw, het paard en de eigenaar

Ja klopt ja, ik vind dat ieder paard een andere gebruiksaanwijzing heeft. Maar ik wilde graag horen wat bokkers in deze situatie's zouden doen..

Jolanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:37

Cadish schreef:
Hoi,

Ik heb een lief verzorgpaard, en het gaat heel goed. Het rijden, poetsen enz. gaat goed, maar ik had een aantal vragen die gaan over wat ik wel moet toestaan en wat niet?

1. Mag hij tijdens het poetsen naar een vlieg stampen (lees: trappen) onder zijn buik?
persoonlijk vind ik wel dat dit mag het is niet naar jou gericht maar naar iets wat hem op dat moment niet lekker zit en hem mateloos irriteerd vergelijk het met als jij ergens iets voelt kriebelen en dan niet het weg mag halen... zodra dit naar jou is (het trappen dan moet je het afstraffen)
2. Als ik in de
stal poets (normaal buiten maar als het regent o.i.d.) mag hij dan zomaar beginnen te lopen en bijna op mijn tenen gaan staan of moet ik dan aangeven dat dit dus niet mag?
duidelijk aangeven dat dit niet mag misschien kun je hem ook in zijn stal als je aan het poetsen bent vast zetten zodat hij weet dat hij niet mag gaan lopen .... (zelf moet je natuurlijk ook een beetje uit kijken waar jij je voeten neerzet en ze niet direct ergens neer zet waar hij maar het minste hoeft te bewegen en hij op jou tenen staat...)
3. Het is hem aangeleert om netjes te blijven staan in zijn stal als de deur open gaat. Meestal gaat hij wat strootjes pikken totdat ik het hoofdstel heb omgedaan, maar 1x vloog hij eruit omdat hij schrok van hun hondje die altijd in de stal rondzwerft en dus ook vaak een inschiet. Hij ging gelukkig naar de box van een ander paard dat weg was -ik denk die gaat buiten staan keten-. Kan hij dit gaan associeren (hoe schrijf je dat? Verward ) met "als ik dat doe kan ik lekker gaan keten in de bak"? En als hij dit nog eens doet moet ik hem dan straffen of juist niet omdat hij schrok?
als jij echt van mening bent dat hij schrok kun je hem hier niet voor straffen.... maar als hij dit echt doet zonder duidelijke aanleiding kun je hem hier wel degelijk voor straggen en hem op zijn plaats wijzen... Je kan dus het beste gewoon goed kijken "hoe hij schrikt" en dan merk je vanzelf wel of hij echt schrikt of je in de maling neemt...

4.Wanneer hij onder het rijden plotseling stopt om vliegen weg te jagen, moet ik hem dan even zijn gang laten gaan en daarna doorgaan of moet hij meteen doorgaan en zich niet aanstellen?
hij heeft een staart om vliegen weg te jagen en kan dit best lopend doen hier hoeft hij naar mijn mening niet voor stil te gaan staan ... hij kan ook wel eens met zijn mond happen naar vliegen maar ook dit kan hij lopend doen... een paard hoeft hier niet om de haverklap voor stil te gaan staan...

maar let wel zijn mijn meningen en hoeven niet voor andere mensen te gelden ... gewoon even duidelijk overleggen met de eigenaar waar de grenzen met alles liggen zo voorkom je ene hoop onduidelijkheden voor jou en het paard !!

Deze aarde is onze speelplaats, om te mogen voelen, huilen, lachen en leven.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:41

Ik zal inderdaad ook overleggen met de eigenaar, anders ga ik hem dadelijk ergens voor straffen wat niet hoeft of keur ik iets goed wat afgekeurd moet worden.
Overleggen is het beste voor ons 3.

Samfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:16

Denk dat iedereen een andere gebruiksaanwijzing voor zijn of haar paard. Als jij die dingen vervelend vindt moet jij er voor straffen en anders niet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie