Bijrijder bij Z2-paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:27

Fitzroy schreef:
Misschien de woensdagmiddag Schijnheilig
Je hoeft alleen maar te rijden, verder niets Knipoog


pfff, dat zal racen worden, heb ook cursussen en vergaderingen op wo.mid. dit schooljaar jammer genoeg...

Om welke dagen en welke periode gaat het dan waarschijnlijk???
Ik ga in ieder geval voor je denken!

Of... zoek een stal in de buurt... Haha!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:37

Wat heb je eigenlijk in gedachten voor je bijrijder, hoe vaak, wat mag/moet ze wel/niet?

Misschien kunnen wij met ons allen je wel helpen zoeken naar een geschikte ruiter/amazone Haha!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:08

Ik merk het wel.Zolang ik er voor zorg dat ik iig 1 a2 keer ind eweek zelf rijd om weer even de fijnafstemming (voor mijn gevoel) te doen gaat het goed. Maar als ik even een paar keer achter elkaar niet zelf heb gereden merk ik dat hij wat meer vasthoud op rechts overgens heb ik dat er met het losrijden al uit dus ik stoor me er niet aan.
Maar ik rijd zelf ook geen wedstrijden meer.
Mijn bijrijdster heeft M gereden en wil tzt misschien met lot gaan starten. dus ik vind het ook niet zo erg als er iets wat mankementjes insluipen mede omdat ik zelf niet meer start.
maar zou ik dat wel doen weet ik niet of ik er zo gelukkig mee was.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:33

Volgens mij ligt het heel erg aan je paard. Sommige zijn heel gevoelig voor een andere ruiter en makkelijk te verpesten. Anderen blijven behoorlijk lang hetzelfde lopen.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:36

Ik rijd zelf op een Z paard van een vriendin,zij gaat nog regelmatig op concours.
Wat doe ik ermee Haha! ....ik ben van het relaxed rijden dus even longeren rondje bak en daarna heerlijk naar buiten(vriendin is meer van het trainen).
Ik "rijd" de merrie een keer of 6 in de maand en we hebben afgesproken dat als het haar(vriendin) niet meer bevalt even goede vrienden...het is haar diertje en zij wil er uithalen wat erin zit,dus zijn 2 verschillende ruiters niet te combineren ook goed..stop ik er direct mee.

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:24

Jaike schreef:
Wat heb je eigenlijk in gedachten voor je bijrijder, hoe vaak, wat mag/moet ze wel/niet?

Misschien kunnen wij met ons allen je wel helpen zoeken naar een geschikte ruiter/amazone Haha!


Ik ben er dus nog niet uit of ik wel echt een bijrijder wil. Deze vraag was puur informatief. Verder ga ik nog even een schemaatje opstellen hoe ik het dan zou willen doen.
Als eigenlijk blijkt dat het maar om 1 x in de week gaat, ga ik daar niet iemand voor zoeken. Dan vraag ik gewoon of ze hem op stal een keer extra losgooien.
Ik moet er zo weer zo weer even inkomen, ik heb al anderhalf jaar niet meer de dagelijkse zorg voor mijn paard gehad Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:31

Ik denk zelf, dat als je een leuke ruiter hebt die gewoon netjes stuurt en je paard gewoon lekker rond kan laten lopen..... dat het paard er helemaal niet slechter van kan worden. Liever een ruiter die de basis gewoon goed onder de knie heeft en niet alle oefeningen eruit wil persen. gewoon rechtuit, voltetje dat soort dingen. Imo zal een paard daar minder snel slecht van worden dan een ruiter die ergens een klok heeft horen luiden en dat appuyement inzet maar nog niet helemaal weet waar de klepel hangt. Dat is denk ik schadelijker voor de training dan een ruiter die simpelweg een beetje basis rijd met een stille hand en een rustig been. Natuurlijk zal zo een ruiter best wel eens onbedoeld een knop indrukken Haha! Haha! Haha! Haha! maar daar leren ze van.

Zo heb ik geleerd dat onbalans op een heel goed doorgereden paard betekend dat je dus in chanchementen om de pas gaat Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:55

is het anders niet een goed idee om hem in de tijd dat je bezig bent met de verbouwing en verhuizen om hem tijdelijk onder te brengen bij iemand die hem op niveau houd tot dat je zelf gesetteld bent en weer de tijd voor hem hebt?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:16

Om nog even terug te komen op mn verhaal, zit ik me net te bedenken dat ik als jong meiske van een jaar of 18 het toenmalige Z paard (was nog hengst en wat vond ik dat stoerrrrrr Haha! Haha! Haha!:D) van een stalgenoot reed als zij niet kon......... Niet dat ik de oefeningen reed maar gewoon omdat ik rustig zat, vriendelijke hand had en er JUIST niet van vroeg wat er inzat....... maar het dier lekker op eigen pootjes de rondte in stuurde... en volgens haar werd hij er niet slechter van. En ik, Ik was zo trots en zorgde in mijn beste kunnen voor het dier...... volgens mij lopen er best wel wat 18 jarige Kimmies rond Haha! Haha! Haha! Nu zou ik zo een paard heel anders rijden...... veel meer op prestatie en wil je dat hij zo loopt dat je gevoel goed is....... maar dat was toen niet zo zeer aan de orde..... snappie een beetje wat ik bedoel Haha! Haha!:D:D

ConcordeJarig

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:25

gijsenkim schreef:
volgens mij lopen er best wel wat 18 jarige Kimmies rond Haha! Haha! Haha!


*Jumps up and down*
*LOL*

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 23:14

Ik snap wel wat je bedoelt, Kim, maar op het moment dat ik iemand lekker in de rondte laat tuffen wordt die van mij daar zeker niet beter van. Hij vindt het al gauw best en laat die achterhand er dan lekker bij sloffen en wordt kilometers lang *LOL*

Ach, ik ben er nog niet uit. Ik ga eerst zelf de draad maar eens oppakken na de Hippiade.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:00

Ik ben zelf van mening dat dat niet geeft....... daar wordt hij technisch niet slechter van. Want als jij er dan weer opstapt, zal hij het niet in zn hoofd halen om zo lui te zijn Haha! Haha!:D:D

Wel leuk dat je eerst weer zelf de draad op gaat pakken............ En joh misschien is het wel helemaal niet nodig en kan je het prima bolwerken allemaal Haha! Haha!:D:D

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:20

Hoi Kimmie,

Ik heb precies het tegenovergestelde meegemaakt: mijn paard, dat ik een kleine 2 jaar geleden heb verkocht, is juist sinds een aantal maanden weer bij mij terug omdat hij totaal niet gelukkig was bij de vorige eigenaar. Die heeft hem gekocht als leerpaard en reed hem op L2/M1-niveau. 2x in de week reed er iemand anders op die hem op Z-niveau trainde. Dit heeft totaal niet gewerkt. Mijn paard vloog alle kanten op behalve de goede en ik dacht dat het echt weer heel lang zou gaan duren (denk ik termijn van máánden tot járen) voordat ik hem weer op zijn 'oude niveau' zou hebben, maar eenmaal weer bij mij, ben ik opgestapt en zó weer weggetuft.
Mijn paard doe je er dus helemaal geen plezier mee om (hoe netjes ook) rondjes door de bak te rijden: hij gaat zich vervelen, laat de boel verslonsen, laat zich niet meer rijden en gaat 'zoeken'.

Kan me dus voorstellen dat Fitz eventueel iemand zocht die haar paard dan kan doorrijden.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:42

Natuurlijk als zo een paard constant alleen maar beweging krijgt dan gaat dat verkeerd........... das zo logisch als wat Haha! Haha! Haha! Haha!

Maar voor eens of twee keer in de week, en dan de overige dagen gewoon door Fitz gereden te worden, daar kan hij volgens mij Haha! Haha! niet slechter van worden.

Ik heb vroegah een engels volbloed gehad Z dres- Z springen. Als ik een dag niet kon, dan liep hij mee in de beginnersles van de manege, met kleine ukkies erop (was hij overigens meer mee te vertrouwen dan met mij Haha! Haha! Haha! Haha!, hij brak liever zn eigen benen dan dat het kindje eraf lazerde Haha!) Maar daar werd de lieverd absoluut niet slechter van. Zo had ik op woensdag een daggie vrij en hij bij wijze van spreken ook Haha! Haha! Haha!

Natuurlijk liep hij uit elkaar en sloffend de bak door, maar hij had er wel lol in...... en de kids vonden het ook heel leuk.

Ik realiseer me nu ineens dat dit in een tijd was dat stapmolens nog voor de happy few waren, wellicht had ik het tegenwoordig wel anders gedaan en had hij gewoon de stapmolen ingegaan Haha! Haha! Haha!

Ik ben altijd van mening, hoe minder ze ervan vragen hoe minder ze kunnen verprutsen Haha! Haha! Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:01

gijsenkim schreef:
Maar voor eens of twee keer in de week, en dan de overige dagen gewoon door Fitz gereden te worden, daar kan hij volgens mij Haha! Haha! niet slechter van worden.

Ik ben altijd van mening, hoe minder ze ervan vragen hoe minder ze kunnen verprutsen Haha! Haha! Haha!


'Niet-gequote' dingen ook mee eens hoor, maar met bovenstaande absoluut eens. Idd, 1 of 2 keer per week en overige dagen door Fitz, is andere volgorde dan ik stelde in mijn voorbeeld. Heb je helemaal gelijk in hoor! OK dan!

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:58

Ik denk dat het heel verschillend is hoe een paard erop reageert.
Het kan ook positief zijn mijn dochter rijdt wel eens op die van mij en bij mij pakken de paarden gauwer links vast en bij haar rechts. Daar wordt hij dan alleen maar beter van. Maar zoals je al zei voor 1 keer in de week zou ik niemand vragen. Je moet degene wel goed kunnen vertrouwen!

Anike

Berichten: 1936
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:25

Als jou paard erg veranderd als er een ander op rijd kan je het paard ook gewoon (laten) longeren...

een vrouwtje bij ons op stal heeft dat ook gedaan.. maar zij ging 2 weken op vakantie, uit eerdere ervaring is gebleken dat als ze een ander erop had laten rijden dat ze daarna weer van vooraf an kon beginnen..
Zij heeft m dus die 2 weken lekker laten longeren en ze stapte der zo weer op alsof ze gister nog had gereden..

Het ligt dus helemaal aan het paard zelf..

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:32

Ik ben 5 jaar lang bijrijder geweest van een Z-paard. Eigenaresse werd zwanger en ik reed daar al een ander paard van hun, en mocht hem gaan rijden. Ze is zelf doorgegaan met wedstrijden rijden, ik reed hem ook een aantal keer per week, ben later zelf met hem gaan starten.

Als het klikt tussen je paard en de bijrijdster (en jou natuurlijk Lachen ) is het toch goed? Als ze lekker met hem kan rijden, en jij traint hem voor de wedstrijden lijkt het mij een goede manier. Volgens mij is het dan goed te doen.

Succes met je zoektocht Lachen.

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:51

MarianneR schreef:
Succes met je zoektocht Lachen.


Ik weet dus nog niet of ik ga zoeken.

Eerst maar zelf eens kijken of ik het allemaal redt. Voor Fitz is het ook wel lekker als hij wat minder intensief gereden wordt.