verschil tussen een manege paard en gewoon paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:28

Ik start zonder ook maar te oefenen op dat paard een M1 proef met een manegepaard. Ok, dit zijn dan wel voormalig wedstrijdpaarden (van 15-20 jaar) die de knopjes al hebben, maar zeker weten dat deze paarden goed aan het been lopen! Ook wordt er wel af en toe serieus mee gereden, zodat ze nog een beetje los te krijgen blijven. Dit zijn in jullie ogen misschien ook wel geen 'echte manegepaarden', want dit zijn juist GEEN grove typjes, maar meer allround paarden die vanalles wat kunnen en vroeger op een behoorlijk niveau hebben gelopen.

Een goede manege zorgt er ook wel voor dat een paard niet genadeloos op zn flikker krijgt alsie de hulpen niet snapt, die LEERT de kinderen de hulpen juist te geven.

Tuurlijk kost alles met een manegepaard meer moeite en alle manegepaarden zijn (of worden) behoorlijk braaf (zo niet zijn ze snel genoeg weer weg Bloos!).

Maar sommige mensen doen alsof manegepaarden niks kunnen, achterlijk zijn en alles toe laten. Die paarden zijn er zeker ook, maar lang niet allemaal.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:45

Ik vind dat er geen verschil is!

Bij mij op de manege staan paarden en pony's in de leeftijd van 0 - 40 jaar. De één is nog veulen, de ander wordt net ingereden, de volgende loopt netjes in de les mee, weer een ander paard word ondertussen ook gewoon in de M dressuur uitgebracht en de laatste slijt zijn laatste jaartjes lekker in de wei en loopt af en toe nog een rondje met kleine kinderen rond.

Ieder paard: jong, een dressuur/spring paard, een onhandelbare, een angstige.... ze zijn allemaal te gebruiken bij ons in de manege. De paarden bij ons sjokken meestal braaf hun rondje in een beginnersles. Ze voelen gewoon aan dat een ruiter onzeker is zijn dan braaf. Op het moment dat er een ruiter komt die lekker kan rijden en eens wil wijken, schouderbinnenwaartsje mee wil pikken, dan word zo'n paard vanzelf wakker en reageert beter.

Wil er wel even bij zeggen dat de manegepaarden en pony's bij ons meer verwend worden dan de privé paarden. Ze lopen maximaal 2 uur op een dag en staan verder altijd de hele dag op de weide.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:37

germie schreef:
Vaak zijn manegepaarden de wat grovere types, minder sportpaard. Ook zijn er maneges waar de manegepaarden doods uit de ogen kijken, en witte haren op de rug hebben.
Zulke paarden kunnen helemaal opfleuren van een vakantie of door gewoon bij een recreatieruiter terecht te komen.

Verder zijn manegepaarden vaak verreden, stug in de mond, dood voor het been, gevoelloos voor de zweep, stijf in de rug, enz. Dit er allemaal weer uit krijgen is erg lastig, zo niet ondoenlijk. Of het lukt ligt aan de leeftijd van het paard en de aard van het dier.

Ik schrijf dit nu vrij negatief, niet elk manegepaard is zo, er zijn ook wel eigen paard die aan de 'omschrijving van het gemiddelde manegepaard' doen.

Maar de meeste manegepaarden zijn geen sportpaarden. Voor de sport zou ik zeker geen manegepaard kopen, maar als je gewoon een recreatief paardje zoekt, waarom niet?

Echt vervelende manegepaarden moet ik nog tegenkomen. Ik heb het nu echt over paarden die al langere tijd op een manege lopen, dus geen jonge dieren of pas aangekochte dieren. Ik denk deels dat de moeilijkheid van een paard ook aan de ruiter ligt. Manegepaarden worden meestal door de minst ervaren ruiters bereden en die vinden manegepaarden al vrij slel 'op de loop gaan'.


ik ben het er niet mee eens dat je beter geen manege paard voor de sport kunt nemen als je ze maar vroeg genoeg bij de manege weghaald want je ziet op veel maneges dat ze leuke paardjes aanschaffen die echt goed kunnen lopen alleen na een paar maanden zijn ze gewoon naar manegepaarden omgetoverd zo ook met mijn lieveling...zie haar nu nooit meer ivm eigen paard maar zou haar dolgraag van die manege weghalen het was zo´n goed paard en wat is er nu van over gewoon zonde!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:59

rashida schreef:
nou ik weet niet waarom iedereen denkt dat manege paarden zo braaf zijn hoor. ja misschien in de bak omdat ze geen kant op kunnen. maar buiten is meestal een ander verhaal hoor. ga maar eens een buitenrit ermee rijden. 9 van de 10 keer gaan ze met je aan de haal hoor.


Dat hangt er weer helemaal vanaf wat er mee gedaan wordt Haha!. Als de manege gelegen is in een gebied met veel uitrijmogelijkheden dan is de kans groot dat er een wekelijkse buitenrit is of dat in de zomer ook de lessen naar buiten gaan. Dan zijn ze dat gewend en is er niets aan de hand.

Vergelijk maar met een eigen paard dat regelmatig een buitenrit heeft of vrijwel nooit. Daar zit ook een verschil tussen Lachen.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:36

germie schreef:
Vaak zijn manegepaarden de wat grovere types, minder sportpaard. Ook zijn er maneges waar de manegepaarden doods uit de ogen kijken, en witte haren op de rug hebben.
Zulke paarden kunnen helemaal opfleuren van een vakantie of door gewoon bij een recreatieruiter terecht te komen.

Verder zijn manegepaarden vaak verreden, stug in de mond, dood voor het been, gevoelloos voor de zweep, stijf in de rug, enz. Dit er allemaal weer uit krijgen is erg lastig, zo niet ondoenlijk. Of het lukt ligt aan de leeftijd van het paard en de aard van het dier.

Ik schrijf dit nu vrij negatief, niet elk manegepaard is zo, er zijn ook wel eigen paard die aan de 'omschrijving van het gemiddelde manegepaard' doen.

Maar de meeste manegepaarden zijn geen sportpaarden. Voor de sport zou ik zeker geen manegepaard kopen, maar als je gewoon een recreatief paardje zoekt, waarom niet?

Echt vervelende manegepaarden moet ik nog tegenkomen. Ik heb het nu echt over paarden die al langere tijd op een manege lopen, dus geen jonge dieren of pas aangekochte dieren. Ik denk deels dat de moeilijkheid van een paard ook aan de ruiter ligt. Manegepaarden worden meestal door de minst ervaren ruiters bereden en die vinden manegepaarden al vrij slel 'op de loop gaan'.



ik ben het wel met je eens ...

maar het gaat om de meeste de mensen die egt iest uit het paard willen hallen moetten egt wel hun best doen of het er uit te vissen.

maar somige zijn ook gewoon supper lkkr eigen weis het hangt af over wat voor manege paarden het heb .
(we gaan uit van het rustige standaart manege paard)