"Zuivere" schone biks ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 20:13

vera schreef:
Hippostar Kruidenmuesli is een goed alternatief.
Ik heb eerst altijd Equisanum gevoerd met dezelfde reden als jij nu aangeeft; geen troep in mijn paardenvoer!! (LET VOORAL OP BHT EN BHA, als dat in je voer zit geeft je kankerverwekkende stoffen).
Maar Equisanum is bij ons moeilijk verkrijgbaar en we moesten zo'n 15 zakken afnemen.
Aangezien het wordt geconserveerd met vitaminen is de houdbaarheid beperkt en gaat het uiteindelijk ranzig ruiken.
Daarnaast is het zeker geen goedkoop voer!
.



Hoi,

Omdat ze dus klachten kregen over die ranzigheid, vermengen ze nu bij Equisanum wel E-320 met het voer !

Groetjes,

Maris

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:48

Maris schreef:

Een eko biks bij Pavo ?? Vreemd dat dat dan niet in de folder staat !? Maar ja, wat is eco ? Dan kunnen ze er nog vanalles in gooien.

Bedankt voor al het meedenken hoor.

Groetjes,

Maris

wat is eko?
het eko etiket mag pas gedragen worden als er aan een aantal voorwaarden word voldaan

de grondstoffen van een eko produkt moeten gekweekt worden op biologische(eko)wijze
dus geen chamicaliƩn tijdens zaadkweek en produkt kweek
geen kunstmest bij het kweken van het zaad en het produkt

in een eko produkt mogen geen kunstmatige stoffen zitten , alleen natuurlijke
biologische produkten die geproduceert zijn zonder gebruik van gifstoffen, chemicaliƫn
en in het produkt kunnen/mogen dus ook geen kunstmatige E nummers zitten
dus wat eko zegt?
een hele hoop

informeer eens bij nautilus
is een overkoepelende organisatie wat betreft biologische producenten en fabrikanten

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:51

Maris schreef:
Omdat ze dus klachten kregen over die ranzigheid, vermengen ze nu bij Equisanum wel E-320 met het voer !
Maar dat mag toch niet zonder het op de zak te zetten ?? Of staat het er bij de muesli dan wel op (bij de Herba niet nl)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:28

hipro heeft veel produkten waar geen chemische conserveringsmiddelen of kleurstoffen inzitten
www.hipro.nl

havens zegt alleen plantaardige grondstoffen te gebruiken

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 16:17

Hoi,

Normaal gesproken zie je idd vaak op de zak al staan dat er een e-nummer in zit. Bij Equisanum weet ik dat niet ( nog nooit gevoerd ). Maar ik heb wel een mailtje gestruurd naar Equisanum en als antwoord kreeg ik dat ze dus wel e-nummer(s) gebruiken om het ranzig worden te voorkomen ( SELDOX geloof ik ). Ik kon wel Equisanum krijgen zonder die e-nummers maar moest dan 300 kilo bestellen. Ze zouden het dan apart voor me willen maken ( aardig !). Ik weet ook niet of dat inhield dat in alle muesli's van Equisanum die e-nummers zaten hoor.

Hipro schijnt idd ook veel te leveren aan de duitse markt en moet dus aan strengere eisen voldoen. Ik krijg alleen geen antwoord van hun terug !?

Havens bevat zowel E-320 als E-321, staat op de zak vermeld.

Groetjes,

Maris

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:45

ik ben ook wel benieuwd naar die garvo lucerne muesli... eens bij mijn leverancier horen if die daar wat van kan laten zien. Lachen

die zelfmengsels van de paardendrogist, wat leonoor zegt is ook een goed idee natuurlijk. kun je zelf zijn voer samenstellen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:17

Citaat:
die zelfmengsels van de paardendrogist
Dat zou ik alleen maar doen als je een geschoold bent in de materie van voeding.
Dit is niet iets om zomaar even te doen. Daarvoor kun je teveel verkeerd doen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:33

volgens mij kun je prima een lepeltje rozenbottel, knoflook, zeewier en andere kruiden per dag geven als je je wat verdiept in de materie. daar hoef je niet speciaal voor geschool te worden lijkt me. in de natuur zouden de paarden het ook zo eten. ik geef ze ook wel eens takken wilg oid, dat gaat ook op de gok. de haverprodukten doe ik ook op de gok. ik denk dat ik je niet helemaal begrijp want dit zal je niet bedoelen. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:29

De dingen die jij opnoemt zijn in bescheiden mate ook nooit een probleem. Met je eigen mengsel samenstellen bedoel ik de verschillen 'kracht'soorten, zoals mais, haver, tarwe etc.
Dit heeft wel direkt met de prestatie van het paard te maken en daar moet je echt wel verstand van hebben.
Je mag de natuur niet vergelijken met ons huidendaagse paard, wat niet die vrije keus heeft en zeker niet de ruimte om het zelf te zoeken.
Een paard vandaag de dag eet wat het voorgeschoteld krijgt, weinig vrije keus.
Honger maakt rauwe bonen zoet of die bonen nou goed voor hem zijn of niet Cool

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:27

honger?? Bloos! hmmm ik vraag me af of het doorsnee paard hier honger heeft. dat het lekker is en dat ze er daarom teveel van kunnen eten kan ik me voorstellen Lachen

als je met weinig geven begint kan er imo weinig fout gaan. als je zo met de voeding van je paard bezig bent hou je er wel rekening mee. en voeren doen de meeste mensen op de gok, of het nu van te voren is samengesteld of dat je dat zelf nog gaat doen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 16:26

Hi,

Ik heb van iemand de tip gekregen om eens te kijken op de site van noesenberger. Is duits voer.
En das eigenlijk precies wat ik zoek. Daar is over nagedacht !!!! eindelijk voer waarvan je niet veel hoeft te geven maar wel voldoende vitaminen en mineralen bevat !!!

Heeft iemand misschien ervaring met dit voer ? Wordt het ook in Nederland geleverd ?

Ik heb ze al een mailtje gestuurd, ben benieuwd !!

Groetjes,

Maris