Wat een eikels!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Wat een eikels!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 17:38

Haha! Haha! Haha! haha tricked ya!!
nee dit is geen sielig uithuil verhaal.. maar gewoon een vraag over eikels.. (voor de mensen die nu nog steeds in de fase zitten dat ze denken dat het hier over het mannl geslacht gaat: nee Clown )

Nou... Bij ons weiland staat een hele grote eikeboom, waaruit heel veel eikels vallen (vooral nu met de storm). En ik heb gehoord dat de jonge groene eikels gevaarlijk zijn voor paarden..mijn paard is er dol op nl, dus haal ik ze iedere keer weer uit het weiland.. Ik ben erachter gekomen dat dat geen doen is, want na 1 regenbuitje liggen dr weer honderden

vraag 1: Zijn de eikels gevaarlijk>of alleen in grote hoeveelheden?

vraag 2: voor degenen die hier ook last van hebben hoe los ik dit op??


Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:45

In grote hoeveelheden is het idd giftig.
Geld ook voor de bladeren trouwens.
Het ene paard kan er beter tegen dan de andere

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:45

Citaat:
Eik
De onrijpe eikels, bladeren en de schors van de eik, Quercus bevatten een looizuur. Eén van de eerste verschijnselen van een vergiftiging met eikels is het weigeren van voedsel en water. De dieren kunnen last krijgen van darmverstoppingen. De paarden gaan veel urineren en de urine is donker gekleurd. De giftigheid van de eik is eerder gering te noemen en enkel bij opname van grote hoeveelheden eikels, blad of schors komen problemen voor.


Gevaarlijk in grote hoeveelheden, maar de vraag is dus wat zijn grote hoeveelheden.

Om het op te lossen, misschien kun je een net over de boom hangen zodat de eikels niet op de grond vallen?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:53

boom omhakken..? Haha! lijkt me een beter idee Haha!
Aangezien de schors óók al giftig is, heeft een net geen zin. Tja of je moet die boom helemáál gaan pantseren..

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 17:59

Marloez schreef:
boom omhakken..? Haha! lijkt me een beter idee Haha!
Aangezien de schors óók al giftig is, heeft een net geen zin. Tja of je moet die boom helemáál gaan pantseren..

de boom staat buiten de omheining, maar hangt er over heen, dus in principe heb ik alleem last van de eikels en bladeren.. denk niet dat dat net helpt.. die eik is nogal ...euh... "fors" (een giga reus..)
Tja ik vraag me ook af wat "grote hoeveelheden zijn.."

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:02

euh.. alleen dat?

Hoe lang staat je paard er al bij?
Anders was ie misschien allang dood geweest..?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 18:04

Marloez schreef:
euh.. alleen dat?

Hoe lang staat je paard er al bij?
Anders was ie misschien allang dood geweest..?

Paard staat er altijd bij.. aaleen die eikels zijn pas beginnen te vallen... en dus heb ik het pas ont-eikeld Haha!

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:23

Op de stal waar mijn pony heeft gestaan, daar at een pony ze ook, en werd er hoefbevangen van. De pony stond 2 uur buiten per dag, dus de hoeveelheid zal niet al te veel zijn die daarvoor nodig is, denk ik. De eigenaar loste dit op door een extra draadje een paar meter van de rand te spannen, zodat hij er niet meer bij kon. Lachen

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 18:33

madacha schreef:
Op de stal waar mijn pony heeft gestaan, daar at een pony ze ook, en werd er hoefbevangen van. De pony stond 2 uur buiten per dag, dus de hoeveelheid zal niet al te veel zijn die daarvoor nodig is, denk ik. De eigenaar loste dit op door een extra draadje een paar meter van de rand te spannen, zodat hij er niet meer bij kon. Lachen

ja.. heb ik ookal aangedacht.. heb ik net weer dat haar drinkbakken dar staan.. dat word zwaar Haha! maar ik zal er wat voor over moeten hebben he Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:01

succes met water sjouwen Haha!

Ik heb er altijd problemen mee als de paarden naar een ander stukje land verhuist worden.. Scheve mond

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:02

Een pony die ik vroeger verzorgde is overleden aan een overdosis eikels Verdrietig
Die pony stond 26 jaar in dezelfde wei en heeft de laastste herfst van haar leven er te veel van gegeten. Ze had nier..nogwattes...vergiftiging en poepte bloed met halve eikels erin Scheve mond

Ik heb zelf ook vele eikenbomen langs de rand van de wei. Wij zetten de wei af totdat alles gevallen is, harken al het blad en de eikels weg en dan mogen ze er weer staan.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 14:30

Taygalover schreef:
Een pony die ik vroeger verzorgde is overleden aan een overdosis eikels Verdrietig
Die pony stond 26 jaar in dezelfde wei en heeft de laastste herfst van haar leven er te veel van gegeten. Ze had nier..nogwattes...vergiftiging en poepte bloed met halve eikels erin Scheve mond

Ik heb zelf ook vele eikenbomen langs de rand van de wei. Wij zetten de wei af totdat alles gevallen is, harken al het blad en de eikels weg en dan mogen ze er weer staan.

oei das niet best... ja ik ben ook van plan om het af te zetten, maar tot nu toe gaat het nog best eigenlijk.. iedere dag alles de bak uit kijlen.. en het paard eet er ook niet meer van.. maar denk dat als de herfst er echt is ik het wel af MOET zetten.. naja dan moet het maar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers