Zelf veulens opvoeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Zelf veulens opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 21:40

Ok, ik zal waarschijnlijk wel een hoop commetaar krijgen maar ik wil graag alle meningen horen!

Zoals somigen al weten heb ik vandaag een 13 jarige ruin gekocht. Ik had ook al in een topic gevraagd of het te doen was om hem allleen te houden, niet dus!

Om hem toch niet alleen te laten staan zat ik er aan te denken (echt alleen denken nog, totaal nog niet aan het uit werken) om er dus misschien twee veulens of twee jaarlingen bij te kopen. Ik weet dat die tot 3 jaar lekker op de wei moeten en er verder af en toe wat dingentjes mee doen zoals borstelen, voetjes geven en aan halster lopen. Verder nog niets! En zodra ze zadelmak gemaakt moeten worden, wil ik ze naar een stal toe te brengen waar ze daar écht verstand van hebben en niet zelf gaan zitten proberen.

Nou is mijn vraag: Is dat te doen? En wat komt er nog meer bij te kijken?

Ik hoop echt dat ik wat advies krijg waar ik wat aan heb, zowel voors als tegens, en vooral uitleg daarbij!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wil niet zomaar ergens aan beginnen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:46

Persoonlijk zou ik het niet doen. Veulens en jaarlingen moeten met veel soortgenoten opgroeien, veel spelen en een onbezorgde tijd hebben dag/nacht winter/zomer in het land. Ik zou dan eerder gaan voor een Shet o.i.d.

Mijn vriendin heeft een Shet gehuurd van iemand. Hij is een fokker en wilde de shet wel (gratis) uitlenen. Nu heeft ze geen kosten van die shet en hoeft ze hem alleen maar gras te geven.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:46

Ik zou het niet doen. Veulens bij een ruin.. Niet door de ruin, maar het is zo belangrijk (imo) dat veulens zoveel mogelijk bij paarden van verschillende leeftijden en geslachten staan. Dan krijg je de evenwichtigste veulens, psychologisch gezien voor het paard.
Over de rest moet ik nog even nadenken...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 21:49

Kijk hier heb ik ten minste wat aan!
Nog iemand?

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:51

Hoi,

Ik heb zelf een jaarling en een veulen incl hun moeder, maar af en toe valt het best tegen hoor. Ze spelen tegenwoordig samen gewoon tussen de rest van de kudde en trekken zich nergens wat van aan. Maar toch gaat er evengoed een hoop tijd in zitten om er twee netjes opgevoede beestjes van te maken.

Als je er evengoed de tijd voor hebt om ze zo nu en dan apart te nemen en wat met ze te doen gaat het prima, voor de rest gewoon lekker jong laten zijn en lekker laten spelen niets aan de hand.

Ze zullen als je er twee bijzet alleen wel veel met elkaar optrekken, maar of ze je oudere paardje erbij zullen betrekken is nog maar de vraag. Die van mij gaan eigenlijk alleen maar met de jongere paardjes in de kudde om.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:52

Als het je om gezelschap voor je ruin gaat (en zo begrijp ik het Knipoog ) zou ik óf een grappige shet als speelkameraadje voor je ruin nemen, óf een gepensioneerde pony ofzo een leuke oude dag geven.

Zelf zou ik voor de shet gaan !

Waarom, behalve voor gezelschap voor je ruin, zou je een veulen of jaarling willen aanschaffen? Of zelfs 2? Wil je over 2/3 jaar dan graag 2 a 3 paarden te rijden hebben?

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:44

Amethyst schreef:
Ik zou het niet doen. Veulens bij een ruin.. Niet door de ruin, maar het is zo belangrijk (imo) dat veulens zoveel mogelijk bij paarden van verschillende leeftijden en geslachten staan. Dan krijg je de evenwichtigste veulens, psychologisch gezien voor het paard.

OK dan! OK dan! D'r zijn dus meer mensen met deze mening, ik dacht al dat ik een roepende in de woestijn was.....
Ik dacht een 2-jarige bij het 17-jarige paard van mijn vriendin te zetten, om zo de introduktie in de groep te vereenvoudigen. Nou, mooi dat dat dus niet werkte. Wis (paard van vriendin) zag (mijn) Morris totaal niet staan en joeg hem weg als ie in de buurt kwam. Toen hebben we alles maar in de groep gezet, Morris heeft wat klappen gekregen en toen was alles weer duidelijk bij iedereen.
Als je gezelschap voor een volwassen paard zoekt, zet er dan een ander volwassen paard bij. Dat is de enige goede en werkbare oplossing.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:06

Als het wei aan je huis is waarom probeer je dan niet wat te verhuren voor een superlaag prijsje.

Er zijn genoeg mensen met een ouder paard wat een lekker plekje voor het dier zoeken wat neit te veel kost.

Dan heeft jouw paardje gezelschap, je hebt er nog een zakcentje aan Knipoog en voor die mensen is het ook een handige oplossing.
Dan zou je er eventueel nog een shet bij kunnen nemen voor het geval dat er eens 1 weggaat.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:32

Ik had je ook al een pb gestuurd, misschien moet je even nadenken over je perspectief - wil je gewoon graag twee veulens/jaarlingen opvoeden, of wil je vooral gezelschap voor je ruin?
Het opfokken van een spannetje wil prima denk ik, maar ga er niet van uit dat je oudere ruin ze leuk vindt! Als je twee jonkies neemt, zijn merrries makkelijker - maar dat wordt weer ingewikkeld met je ruin..........
En zo is er altijd wat!!

Ik zou toch gaan voor een rustige Groninger erbij .

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:16

Als gezelschap nee. Maar een veulen valt op zich best mee, als ie niet al te vervelend is. Je moet m wel het eea leren. Halster om, vaststaan (de eerste keer gaan ze vreselijk hangen), zelf inrijden is niet moeilijk ik heb het al een paar keer gedaan, mits ie niet al te wild is.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:23

Wat al eerder geopperd is; misschien wil iemand zijn paard wel bij jou stallen (ervan uitgaande dat je paard aan huis staat). Dan heeft jou paard gezelschap en jij geen kosten.
Een Shetlander wordt vaak geopperd, maar vaak wordt er niets met zo'n diertje gedaan en dat vind ik altijd een beetje sneu...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:29

Als je gezelschap zoekt voor je ruin, dan kun je beter een stal aanbieden.

Mijn jaarling staat met enkele andere jaarlingen en veulens wel bij een oudere ruin. Dit hebben we gedaan omdat de fokmerrie die de groep opvoedde plots uit de groep gehaald werd.

De ruin heeft haar opvoedende taak zeer goed overgenomen, maar ik had liever een merrie gehad. Ik heb ervoor gekozen mijn veulen aan huis te houden en in een groep van verschillende leeftijden te laten opgroeien. Zo leert hij kuddegedrag en niet alleen spelen met zijn leeftijdsgenootjes (zoals bij de opfok gebruikelijk is). Bijkomend voordeel is dat ik hem dagelijks even in handen heb, maar dat deel is meestal maar een kwartiertje werk (voeten optillen, afspuiten, netjes meelopen aan een halster). Daarna gaat hij terug in de wei.

Twee jaarlingen en een ruin, vind ik een wat kleine groep. En je uitgangspunt vind ik verkeerd.

Maar eerlijkheid gebied om te zeggen dat het wel mogelijk is.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:00

Ik merk wel dat meerendeel van jullie zegt; Niet doen!
Ok.

Stalling wil ik niet aanbieden omdat wij erg op onze privecí (?) gesteld zijn.
Dus dat zie ik gewoon echt niet zitten.
Ik ga gewoon rustig op zoek naar een tweede ruin erbij!

In iedergeval iedereen bedankt!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:26

Ik heb je ge pb't.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:41

Een leuke pony of paard een goede oude dag geven!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:09

Mik_beer schreef:
Een leuke pony of paard een goede oude dag geven!!

Kijk daar mee uit..........meestal koop je dan een paard op het moment dat de aftakeling begint - dus: veel zorgen, dierenartskosten, enz.

namara
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:05

ben je nu nog steeds opzoek naar een brave ruin

leer eerst eens de regels van een paard kopen en ga daarna pas iets kopen.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:11

namara schreef:
ben je nu nog steeds opzoek naar een brave ruin

leer eerst eens de regels van een paard kopen en ga daarna pas iets kopen.


En dit slaat op???

Dit topic is niet van gisteren of zo hoor. Naar dit bericht heb je best wel moeten zoeken!

Ik snap dat je het niet leuk vind dat die man die Liberty gekocht heb hem terug wil geven, maar dat hoef je niet op mij af te reageren.

Ik vind het erg jammer dat het tussen Liberty en mij niet klikte. Maar ik ben er wel blij om dat ik het eerlijk tegen je gezegt heb ipv een grote fout te begaan door niet naar mijn gevoel te luisteren.
Je merkte dat ik na de eerste keer al twijfels had en ik ben toch nog voor een tweede keer geweest, maar hij was het gewoon niet. Sorry.

namara
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:27

liberty komt niet terug hoor die heeft een prima plekje.

als je de eerste keer al twijfelde waarom heb je me dan 3 weken aan het lijntje gehouden.

ik zeg dit alleen maar omdat je nog steeds op zoekbent.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 22:32

Oh, als Liberty het goed heeft waarom start jij dan een topic met de vraag of je verplicht bent om een verkocht paard terug te nemen?

En zoals ik al schreef is dit topic al oud.

En zoals jouw man ook al zei heb ik je niet 3 weken aan het lijntje gehouden. Jij bent de enigste die dit vind.
Wij wonen 2,5 uur rijden bij je vandaan. Mijn man zat met zijn werk. Als we eerder langs konden komen hadden we dat gedaan.

En zoals ik ook al schreef heb ik je meerdere malen gebelt over de twijfels die ik had. Ik wilde toch nog een keer langs komen zonder jengelende dochter en me wat meer op Liberty concentreren. Maar ook dat heeft niet geholpen. Mijn twijfels bleven en dat heb ik je 's avons eerlijk verteld!

En hoe kom je er trouwens bij dat ik nog op zoek ben????

namara
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:12

dit gaat niet over liberty maar een ander paard wat ik voor iemand heb verkocht.

Ik ga gewoon rustig op zoek naar een tweede ruin erbij! dat zijn jou woorden.


en hoe kun jij nu weten wat mijn man vind hij was toch diegene die zag dat je niet eerlijk was. jij hebt van af de eerste keer geroepen O hij is zo lief je mag hem niet verkopen hoop ik wil hem hebben zowiezo.

dit is het laatste wat ik er over zeg ,ik ben niet boos ik hoop dat je een leuk paardje vind en dat je gelukkig wordt in je nieuwe huis.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:19

Ehmm kunnen jullie dit oplossen via de pb???

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:10

Namara en Ylana, graag per PB oplossen.

Verder is dit reeds een ouder topic.