Beroepsgeheim arts bij val zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Beroepsgeheim arts bij val zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:52

Wat ik me dus afvroeg. Stel je valt van je paard en draagt geen cap, nu heb je zoveel last van (bijvoorbeeld) hoofdpijn, dat je besluit om naar de huisarts te gaan. Deze vraagt of je een cap droeg. Stel nu dat jouw verzekering het dragen van een cap verplicht, om te moeten uitkeren, mag de arts dat dan doorgeven aan de verzekering?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:53

kan me niet voorstellen dat een verzekering uberhaubt het dragen van een cap verplicht. het wordt altijd wel geroepen, maar het staat niet in de wet

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:58

Daarom kan de verzekering dat nog wel in haar voorwaarden opnemen...

Om op je vraag te antwoorden: ik heb geen idee. (zet gewoon die cap op joh Knipoog )

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:01

leentje schreef:

Om op je vraag te antwoorden: ik heb geen idee. (zet gewoon die cap op joh Knipoog )


Tong uitsteken Mijn verzekering verplicht het niet, maar ben gewoon nieuwsgierig.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:02

Ik zou het ook niet weten.

Ben het wel verplicht van mijn moeder Schijnheilig Ik luister alleen niet altijd Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:07

maar als je geen ongeluk hebt veroorzaakt,dan zal hier toch geen verzekering bij voor komen?
verzekering komt pas erbij als er iemand anders bij betrokken is geweest.

of bedoel je dus met een ongeluk waar iemand anders bij betrokken is geweest?

en verder lijkt me dat de arts dit idd zal doorgeven.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:10

beautyfull_mickey schreef:
maar als je geen ongeluk hebt veroorzaakt,dan zal hier toch geen verzekering bij voor komen?
verzekering komt pas erbij als er iemand anders bij betrokken is geweest.


Wie denk je dat je doktersrekening betaalt? Knipoog

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:10

Pippy schreef:
Ben het wel verplicht van mijn moeder Schijnheilig Ik luister alleen niet altijd Tong uitsteken

Dan maar niet hopen dat je na een val zonder cap helemaal niet meer kan luisteren



Ik kon het niet laten Tong uitsteken

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:13

volgens mij geeft je dokter nooit door aan de verzekering waarom jij bij hem bent gekomen; dit is beroepsgeheim. Er is alleen bekend dat jij op bezoek bent geweest, maar de rede moet geheim blijven.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:36

Misser schreef:
Wie denk je dat je doktersrekening betaalt? Knipoog


hahaha,oke ik snpate het even verkeerd Haha!

maar goed,mocht dit van de verzekering verplicht zijn,en de dokter vraagt het en jij zegt nee,dan ligt het denk ik aan de dokter,eene zal het doorgeven,andere mischien niet aan denken.
maar mocht de verzekering het aan hem vragen omdat hun dit verplichten zal hij erop zeggen wat jij zei Haha! (of je hem dus droeg of niet)

OmarLinosa,volgends mij is dit alleen als je erom vraagt?

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:39

Een arts heeft in principe altijd beroepsgeheim!

Volgens mij moet jij eerst toestemming geven voor de arts informatie aan de verzekering mag geven.
Maar er zijn wel een aantal uitzonderingen op, dus of het in zo'n geval ook zo is weet ik niet 100% zeker Bloos (moet ook eerlijk zeggen dat dat nog een beetje de ver-van-mijn-bed-show is Knipoog Die regeltjes veranderen zo vaak, daar kijk ik wel goed naar tegen de tijd dat ik de kliniek inga *LOL* )

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:42

beautyfull_mickey schreef:
OmarLinosa,volgends mij is dit alleen als je erom vraagt?

Zeker weten van niet!

Een arts mag nooit wat zeggen tegen wie dan ook tenzij jij er toestemming voor geeft. Verzekering krijgt de gegevens over de consulten ook niet, ze zien wel wat voor medicatie je krijgt(wordt tenslotte geclaimd Knipoog ).

Maar er zijn dus wat uitzonderingen op het bovenstaande, vnl op het gebied van justitie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:11

Stel dat je van je paard valt door toe doen van een derde..
dan zul je het wel aan je verzekering door moeten geven, zodat je ziektekostenverzekering de gemaakte kosten kan verhalen op de veroorzaker (als die schuldig is)
Als je "gewoon" van je paard valt en je hebt je neus gebroken, zou je ook kunnen zeggen dat je van je fiets gevallen bent (bijvoorbeeld) en daar heb je (nog) geen helm voor nodig.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:33

stef schreef:
kan me niet voorstellen dat een verzekering uberhaubt het dragen van een cap verplicht. het wordt altijd wel geroepen, maar het staat niet in de wet



Ik heb het na laten zoeken. Mijn WA verzekering zal gewoon uitkeren. Mijn Ziektekostenverzekering dus niet.... Het staat er niet letterlijk in. Maar dat is dus vaker met verzekeringen. Het zijn de kleine lettertjes die het m doen.

Verder: Bij onze club is dus wel een verzekering afgesloten die een cap verplicht. En dat staat er letterlijk in. In dit geval is hier dus ook bewust voor gekozen!


Maargoed, even ontopic
Ik denk dat jij zelf in principe al toestemming geeft door de verzekering in te schakelen. Ze zullen jou (tenminste bij een ernstig ongeval) niet uitkeren, mits ze ieder detail weten.
Dit zou ook logisch zijn, omdat ziektekosten enorm op kunnen lopen. En ze dus enorme kosten moeten gaan maken.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:34

Unity schreef:
Mijn Ziektekostenverzekering dus niet.... Het staat er niet letterlijk in. Maar dat is dus vaker met verzekeringen. Het zijn de kleine lettertjes die het m doen.


Je hebt polisvoorwaarden en reglementen. Als daar niets over in staat (cap dragen anders geen betaling), is het dus geen weigeringsgrond tot betaling. Er zijn geen overige kleine lettertjes.

Ik moet zelf de eerste ziektekostenpolissen nog tegenkomen die dit soort weigeringsgronden hebben opgenomen.

Ook wat aansprakelijkheid betreft, valt nog meer te zeggen dan menigeen zondermeer aanneemt.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:09

een dokter mag helemaal niks doorgeven dus..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:19

Een dokter mag niks doorgeven. Maar een verzekering kan dus wel vragen of jij een machtiging ondertekent zodat zij de gegevens van de huisarts krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat ze niet gaan uitkeren zonder de gegevens van de huisarts. Dus toch maar cappie op.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:35

spokie79 schreef:
Een dokter mag niks doorgeven. Maar een verzekering kan dus wel vragen of jij een machtiging ondertekent zodat zij de gegevens van de huisarts krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat ze niet gaan uitkeren zonder de gegevens van de huisarts. Dus toch maar cappie op.


Dat van de machtiging klopt. Dat van die cap klopt niet.
Waarom hebben ze de gegevens nodig? Als aanvullende info voor het beeld van de ziekte/aandoening. Voorbeeld: fysiotherapie. Als iemand fysio aanvraagt, hebben veel verzekeraars in hun polisvoorwaarden opgenomen dat dat slechts wordt vergoed als er sprake is van bepaalde aandoeningen.
Als een arts een kaal verwijsbriefje opstuurt, kan de maatschappij dus niet checken of ze wel moeten/mogen vergoeden. Daarom vragen ze om de indicatie.

Ze gaan dus hun polisvoorwaarden na. Nogmaals, ik heb nog nooit van een verzekeringsmaatschappij gehoord die de verplichting tot het dragen van een cap tijdens het beoefenen van de hippische sport heeft opgenomen.

Kom op zeg. Dat cap verhaal is net zo krom als:

Tandartsbehandelingen worden niet vergoed, als men niet kan aantonen dat men minstens 3x per dag poetst. Kosten van een gebroken been worden niet vergoed als men niet kan aantonen dat men ten tijde van het ongeval niet dronken was.
Enz.
Deze redeneringen vind je niet terug in ziektekostenvoorwaarden, net zo min als de capredenering.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:43

Maar mocht een verzekering dat verplicht stellen en willen ze dat weten omdat het voor hen zeer aannemelijk is dat er geen cap is gebruikt kunnen ze dat doen. Maar naar mijn weten is het niet zo, maar mocht je zo'n verzekering hebben.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:38

gomir schreef:
Zeker weten van niet!

Een arts mag nooit wat zeggen tegen wie dan ook tenzij jij er toestemming voor geeft. Verzekering krijgt de gegevens over de consulten ook niet, ze zien wel wat voor medicatie je krijgt(wordt tenslotte geclaimd Knipoog ).


weer wat bijgeleerd Haha!
ik dacht voorheen dat je daar zelf om moest vragen.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:52

Onze verzekering stelt het wel verplicht..
Zonder cap rijden bij / tijdens een ongeval, wordt er niks vergoed..

Ik rij dan ook altijd met cap,
moet van me ouders..

En de mensen bij wie ik op stal sta hebben liever dat
ik ook met cap rij..

Als ik naar buiten ga dan, in de bak maakt het niet zoveel uit !!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:30

Wat voor een verzekering heb je dan en waar staat dat dan?

Ik heb nog nooit gehoord van een verzekering die dit verplicht stelde.
Is dat niet net zoiets als "we vergoeden geen behandelingen voor longkanker als je rookt"??

Even heel grof gezegd hoor maar dat is dan in principe toch hetzelfde?
Ik rijd overigens braaf met cap maar ik heb er nog nooit van gehoord dat een verzekering dat verplicht stelde.

Truus7
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: ergens in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:53

Wat dacht je van de volgende stelling: In het geval van een ongeval door toedoen van een derde, kan deze derde (zijn verzekering dus) stellen/aangeven dat jouw letselschade minder ernstig was geweest als je een cap had gedragen. Het uit te keren bedrag kan hierdoor ernstig verminderd worden. (Bij bv blijvend letsel) Cappie op je koppie spaart een hoop zorgen, ook voor je ouders en andere dierbaren om je heen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:13

Haha! EEn verzekeriong kan het eisen dat je een cap draagt maar dan moet het wel in de voorwaarden staan.
Een arts mag het niet doorgeven aan de verzekering dat jij de cap niet droeg rijdens je val. Dit heeft te maken met beroepsgeheim.
Maar dat jij tegen de verzekering zegt dat je hem droeg terwijl dat niet zo was dat is verzekeringsfraude.