Hoe friesejaarling mak maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:10

hey ik heb ook 2 frieze veulens... Zijn nu 1.5 jaar inmiddels...

Lieke is onze eigen fok die is een de eerste dag met de fles gevoed en heeft dus altijd mensen gezien en is constand aangehaald die is net een hond kruipt echt bij je op schoot.... Toen kochten we een veulen erbij als maatje als ze afgespeend zou worden. Die was hartstikken schuw we konde er wel pakken maar bostelen was nie mogelijk niks eigenlijk zelfs normaal lopen kon ze niet van de zenuwe en alles was eng... Nu staan ze op de wei en hebben altijd samen gestaan we bezoeken ze elke dag en krijgen dan een poetsbeurt... Ze is nu heel mak en kan er heel veel mee... Dit komt ook door lieke doordat zij ons al kende en ons vertrouwde.. Ging Jelke erin mee..

Ik weet niet of je veulen alleen staat?

Maar een maatje kan veel schelen...

animal_love
Berichten: 100
Geregistreerd: 22-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:43

hoi als je haar mak wilt maken zou ik een jaartje wachten en waarom
je kan nog niet veel met haar doen over een jaar wel tegen het bijten en schoppen dat heb met vertrouwen te maken je moet haar daar niet voor straffen want dat werk verkeer je moet zorgen dat ze je gaat vertrouwen
en dat doe je met haar alleen zijn losgooien in een paddock en alleen met haar zijn haar naar je toe laten komen en na het belonen snoepje haar weer wegsturen niet naar haar toe gaan iedere dag weer op stal haar met rust laten je zal zien dat ze je gaat vertrouwen als je zo ver bent dat
ze je vertrouwd ga je steeds een stapje verder maar niet slaan Boos! je maak haar daar alleen maar wantrouwend door

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:53

Serieuze reaktie. Het veulen moet in ieder geval bij andere paarden staan en zeker niet alleen op stal. Anders krijg je een a-sociaal paard. Bovendien zien ze de reaktie van de andere paarden op jullie en zien dan dat jullie niet eng zijn, en dat hij best wel dichterbij kan komen, want dat doen de anderen toch ook !
Heb zelf net twee angstige veulens tot 2-jarigen opgefokt en heb dus inmiddels 'ervaring'. Je moet HEEEEELLLLL VEEEEELLLLL GEDULD hebben.
Je moet vooral niet toegeven in hun angst, want dat heb ik in het begin gedaan en dat gaat mis. Iedere keer, met veulenbrokken bijvoorbeeld, ze proberen te lokken en dan vanaf de voorkant beginnen met aaien.
Eerst alleen op de wang of de neus, en als dat goed gaat, de hals en zo steeds verder naar achteren en geef het veulen altijd de kans te laten zien wat je doet. Niet opgeven vooral, want als het je ontwijkt en je raakt hem daarna niet meer an weet hij dat dat de manier is om van je af te komen. Niet ontmoedigd raken en dan gaat het iedere ker wat beter en soms weer een paar stapjes terug. Bij mij heeft dit wel een paar maanden geduurd. Daarna kan je 'm gaan wennen aan de benen te zitten. Eerst boven aan het been en als dat geaccepteerd wordt wat meer naar beneden. Steeds maar weer heel kalmerend toepraten. Net zolang totdat je onderaan de voet mag komen. Dan proberen het voetje omhoog te krijgen en tegelijk het woord 'voetje' zeggen. Niet teveel kracht uitoefenen. Eigenlijk moet hij bijna zelf zijn voetje op gaan tillen. Sommigen gebruiken hier een wandelstok bij. Soms is dat veiliger, want dan kan je zelf wat verder bij het veulen wegblijven.
Ik hoop ook dat hij een halster om heeft, want dat is de eerste vorm van controle die je over hem hebt. Als hij een halster om heeft, kan je hem ook een keertje aan een touwtje klikken, vasthouden en brokken geven en hem laten voelen dat als hij aan dat touw zit hij niet weg kan. Als dat al een beetje gaat kan je hem een keer met een bak brokken vastzetten en rustig laten staan. Soms gaan ze dan flink aan het bokken enzo, maar ze hebben gauw genoeg door dat dat niet helpt en dan is dat zo afgelopen. Laat hem weten dat als hij vastgeklikt wordt er altijd iets leuks tegen over staat. Hij wordt lekker geborsteld of krijgt brokjes of zo.
Nou, als je dat allemaal voor elkaar hebt, dan ben je al maanden verder.
Het bijten kan je als volgt afleren. NOOIT aan je laten knabbelen, ook als je denkt dat het niet kwaadaardig bijten is. Hij moet een meter afstand houden. Alleen als jij aan hem zit wordt die afstand overbrugd. Als hij bijt, meteen een tik op de snoet (geen harde stomp of iets), gewoon een tik en 'NEE' erbij zeggen (ik steek ook mijn vinger erbij op, zo van PAS OP JIJ!) en die van mij hadden het na een keer of drie door dat dat neit de bedoeling was. Nu zijn ze al zo gewend aan het woordje NEE dat ik het altijd gebruik als ze iets doen waar ik niet van gediend ben.
Enfin, ik heb je hiermee al maanden werk gegeven. Als je dat allemaal gelukt is, heb ik nog wel meer tips voor je.
Oh, ja, stijgerende veulens.... Dat is ultieme uiting van angst. Het enige verdedigingsmiddel wat ze weten dat ze hebben. Als je daar op reageert door ze met de zweep te slaan bevestig je alleen maar hun angst.
Nooit de zweep erbij ! Rustig toepraten en zelf niet laten merken dat je bang bent als hij rechtop staat, want dan werkt dat stijgeren dus. Altijd maar blijven proberen wat je van plan was zodat hij neit het idee krijgt dat het succes heeft om zich te verzetten.
Rustig blijven en zacht tegen ze praten. Denk eraan, dominante paarden kun je streng toespreken, maar angstige paarden altijd rustig met zachte stem benaderen.
Nogmaals, veulens horen echt in de wei en vooral bij andere paarden (bijvoorbeeld veulens) ! Kijk eens of er iemand in jullie omgeving jonge veulens heeft die ze inschaart en waar hij bij mag. Veulens moeten goed gras te eten hebben, veulenbrokken, en goed gezelschap waarmee ze lekker kunnen spelen en paard kunnen zijn en daarmee maak je de fijnste paarden. Echt !

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 14:20

Djuno: 1 neeh de andere 2 paarden zijn zo mak als wat..maar 1 daarvan is sowiezo van een andere hengst en is altijd rustigerer geweest..

2. Ik weet niet wat er met haar als veulen is gebeurd..ik kende diej mensen toen nog niet..dus..maar er is neit veel met haar gedaan..

Liekjuh: Ze heeft andere paarden omzichheen duss..ze heeft maatjes..

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:45

LuvdaTossa schreef:
Paarden hebben elkaar nodig om op te groeien. Paarden hebben elkaar nodig om op te voeden. Een paard is geen hondje die je voor de gezelligheid hebt. Een paard moet opgroeien tussen soortgenoten en zich paard kunnen voelen.



Om op te groeien met soortgenoten hoeven ze niet beslist naar de opfok. Soortgenoten zijn ook oudere paarden. Ons paardjes leven allemaal nog en zijn allemaal hartsikke lief en zijn niet naar de opfok geweest. En zo ken ik er nog meer...

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:07

BonneLove schreef:
eeuh sorry hoor maar ze staat hele dagen in de wei maar dat kan nou niet meer omdat ze dan het hele land vertrappen..en ze hebbe hier nog un fries van 2 en nog 1 van 1 duss ze kunnen zich met zen 3en goed vermaken dus dan hoeftin de opfok niet lijkt mij Lachen als dat thuis ook kan...ze staan nou elke dag een aantal uren in de buitenbak dus..we geven haar ook vaak een tik als ze bijt..alleen het probleem is dat ze dan steeds banger wordt voor ons mensen en dat willen we juist voorkomen..omdat ze al hartstikke schuw is



je probleem is toch dat hij schuw is?
Dan vind ik het ook niet zo gek om hem naar de opfok te doen en hem daar laten tot dat hij alles snapt!

Of je moet gewoon elke dag even komen en dan als ze komt of lief is belonen met een snoepje...

Ik heb zelf ook een jaarling ( haffie ) en die is ook nog beetje bang enzo maar het gaat steeds beter met hem door dat ik hem heel veel beloon als hij dingen goed en veel met hem praat ,ik kan zo een uur weg praten ( hmz zunige woorden worden verandert haha )
met me paardje haha soms kijken mensen me ook raar aan , maar er is resultaat en das mooi *LOL*..
Hij hininkt zelfs al als ik kom en weg ga haha
Maar goed gaat nu niet over mij , ik zou zeggen probeer het eens

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:10

Naja, rustig stapje voor stapje steeds ene stukej verder, ga in de staldeur zitten(zodat je wel weg kan springen) en ga ene betej fluisteren tegen haar, en dan afentoe een stapje verder Lachen

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 20:48

haha allemaal bedankt Knipoog...

we zijn al een tijdje bezig met de friesen en het gat al steeds beter soms wil ze je nog welles plat drukken tegen de muur maar dat gaat ook wel weer over.. ze staan binnekort met zen 3en in het land en er komt waarschijnlijk nog een fries bij dus..
najah bedankt voor de antwoorden..