Zand in een padock, wel draineren/uitgraven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:26

Kanzi schreef:
Ik heb een paddockgemaakt voor de schutstal.
We hebben de bodem egaal getrokken, worteldoek er over en een flinke laag zand. Hierdoor mengt het zand niet met de klei.
Mijn pony's graven niet, maar als je gravers hebt is drainage dan wel een optie? Die graven ze er dan toch ook uit?


Drainage ligt als het goed is op 60 cm diepte. Lijkt me sterk dat een paard zo ver graaft. Ik heb ook een graver, maar die heeft de drains nog niet opgegraven.
Worteldoek is echt een ramp. Hier in de polder is ook alles klei. Zand en klei beweegt door het gebruik en het doek komt omhoog. Voor je het weet hangt hij aan de sleep van de trekker. Dit heb ik bij 2 stallen meegemaakt. Dat waren de "zeer goede Agterberg bodems".

Bij ons is er eerst uitgegraven en toen zand erop. Het ligt er nu bijna 7 jaar zonder enige problemen zoals stof, zwembad, bevriezen of wat dan ook.
Als er flink water is gevallen en daarna de vorst erop, daar is geen bodem tegen bestand.
Mijn buitenbak met houtchips is super. Met de vorst is alleen het bovenste laagje bevroren. Met de trekker erover en hij is weer los.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:53

Het gaat toch om een paddockje.....
Daar leg je toch geen dure Agterberg bodem in? Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:28

Kanzi schreef:
Het gaat toch om een paddockje.....
Daar leg je toch geen dure Agterberg bodem in? Haha!


De stal waar ik toen stond, hadden ze in de paddock een 'Agterberg bodem" Het doek kwam binnen 2 jaar omhoog. Ook bij de 2 buitenrijbanen van 20 x 40 en 20 x 60 meter kwam het doek omhoog.

Mijn bodem is gemaakt door een loonwerker hier uit het dorp en kent de grond en weet wat de grond doet. We hebben hier zware klei, dus waardeloos. Hij heeft in Noord-Holland aan aantal buitenbakken aangelegd. Mensen komen bij ons kijken hoe de bak/paddock is na een aantal jaren.
Beide paddocks waren vandaag helemaal droog en na een flinke bui is hij binnen een paar uur droog. Kwestie van het juiste zand en drainage.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:40

PhiaBink schreef:
Beide paddocks waren vandaag helemaal droog en na een flinke bui is hij binnen een paar uur droog. Kwestie van
het juiste zand
en drainage.


En wat is dan het juiste zand ??? Voor een ondergrond van klei ?

Groetjes,

Maris

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:20

De loonwerker haalt zand in ALkmaar. Hij krijgt een melding als er een schuit komt met het juiste zand. Het komt van de Noordzee en het is stiere zand. Er zijn tig verschillende soorten stierezand en net de juiste zand is moeilijk te krijgen. Ik moet, als de paddocks aangevult moeten worden, soms lang wachten. Maar dat is de moeite waard.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:56

Waterkippie schreef:
draiage in een paddoch kan ook snel verstoppen...

ik ken mensen die hadden schors in het paddock gedaan.. kost bijna niets, en het blijft lekker droog.. het drollen scheppen ging ook nog Lachen
ze hebben het ook in de bak, en kunnen altijd rijden...



Ja dat schijnt in Amerika veel gedaan te worden. het is ook nog erg goedkoop, al moet er soms wel wat worden bij gedaan.
Maar mijn zoon rijdt ook in zo'n bak en heeft het hele jaar kunnen rijden!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:36

Hoe gaat dat in zijn werk dan? Ligt er een laag schors over het zand heen of is de schors vermengd met de zandlaag?
Klinkt wel goed, ik had er nog nooit van gehoord.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:33

Schors is een natuurprodukt, wat dus aan verrotting onderhevig is. Verder heeft schors de nijging om te verpulveren als er veel druk op komt te staan.

Het zal best een paar jaar werken, maar daarna moet je toch de boel eruit halen en nieuw erin doen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:51

Hmm, dat vroeg ik mij dus al af, met houtsnippers heb je ook de ellende dat het op den duur gaat rotten en je bak daar alleen maar slechter van wordt, ik vroeg mij dus al af hoe dat met schors dan werkt omdat dit toch poreus is en vast veel vocht opzuigt en dus eerder gaat rotten (tenminste, dat denk ik dat het zo kan gaan)

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:53

wij hebben in onze paddock ook stiere zand liggen, maar de paddock is eigenlijk altijd nat, bij ons dus waardeloos (ik weet niet of dta bij alle stallen zo is natuurlijk )
het is niet gedraineerd, maar ligt vlak naast een kanaal en loopt schuin af, maar zonder effect helaas.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:53

Sugarmiss schreef:
Schors is een natuurprodukt, wat dus aan verrotting onderhevig is. Verder heeft schors de nijging om te verpulveren als er veel druk op komt te staan.

Het zal best een paar jaar werken, maar daarna moet je toch de boel eruit halen en nieuw erin doen.


Klopt maar is wel razend goedkoop i.t.t. gedraineerde bak. Onder het schors ligt een goede zandbodem. Ik zal navragen of er drainage onder zit, kom er volgende week pas weer.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:07

Niet uitgraven, maar zand op de normale bodem gooien
Niet draineren, bak ligt hoger, dus is het al niet nodig.

Wij hebben het zoals hierboven, binnen een uur na elke regenbui staan er geen plassen meer in.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:42

Wij zitten vlak bij de kust op zandgrond. We hebben twee bakken zonder drainage en die blijven prima!
Het enige wat is gedaan is de grond een paar meter diep omgooien. Als hij naar een paar jaar iets dicht slaat wordt hij weer open gefreesd en dan kunnen we weer voort.

Het hangt helemaal van de ondergrond af.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:05

My Dominique schreef:
wij hebben in onze paddock ook stiere zand liggen, maar de paddock is eigenlijk altijd nat, bij ons dus waardeloos (ik weet niet of dta bij alle stallen zo is natuurlijk )
het is niet gedraineerd, maar ligt vlak naast een kanaal en loopt schuin af, maar zonder effect helaas.

Wieringermeer kwaaltje denk ik. Knipoog Of het is een plaatselijk medemblikkersluiswegkwaal, maar wij hebben er ook last van. Sommige mensen hebben een eb en vloedbak. Weer anderen alleen een vloedbak Haha! . 't Komt denk ik door de grondsoort. Het is natuurlijk voormalig IJsselmeerbodem. Mengsel van klei en zand. Klei slaat dicht met regen, met als gevolg dat het water er gewoon bovenop blijft liggen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Zand in een padock, wel draineren/uitgraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:58

Toevallig hier ook mensen die in de Betuwe wonen? Ik ga eind dit jaar in Ingen wonen (op de klei) en moet ook een paddock aanleggen.
Ik hoor altijd dat de laag zand onder de klei naar boven moet dus omgedraaid zeg maar, dan zou je een goede paddock hebben.
Maar ik hoor hier mensen op bokt. over 'stierezand' en dat is vast niet het zand wat onder de klei ligt?!
Wat is nu een goede oplossing, liefst ook de meest goedkope?

volumia
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:53

De stal waar ik toen stond, hadden ze in de paddock een 'Agterberg bodem" Het doek kwam binnen 2 jaar omhoog. Ook bij de 2 buitenrijbanen van 20 x 40 en 20 x 60 meter kwam het doek omhoog.

Mijn bodem is gemaakt door een loonwerker hier uit het dorp en kent de grond en weet wat de grond doet. We hebben hier zware klei, dus waardeloos. Hij heeft in Noord-Holland aan aantal buitenbakken aangelegd. Mensen komen bij ons kijken hoe de bak/paddock is na een aantal jaren.
Beide paddocks waren vandaag helemaal droog en na een flinke bui is hij binnen een paar uur droog. Kwestie van het juiste zand en drainage.[/quote]

Pia, jullie hebben dus het zand rechtstreeks op de klei gebracht, zonder doek? Vermengt het dan niet?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Zand in een padock, wel draineren/uitgraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:32

oud topic