paard die niet UIT de trailer wil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 01:27

Je ziet hier de nodige vragen over paaden die de trailer niet in te krijgen zijn. Heeft iemand een tip om een paard er weer uit te krijgen?

Bij ons op stal staat er een paardje die als de dood is om weer uit de trailer te komen. Het is een tweepaardstrailer en het achteruit over die afhellende loopplank lopen vind ze doodeng, probeert het een paar passen en duikt dan met een noodsprong de trailer weer in. Bloedlink voor degene die IN de trailer staat.
Veel geduld en zoete woordjes helpen niet.
Op dit moment halen we de tussenwand eruit om het paardje in de trailer om te draaien, maar dat moet ook geen gewoonte worden.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag...

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 01:37

Kan je niet proberen om al voerend naar achter te lopen? dus met allerlei lekkers? Vingers aflikken

Mijn Lady wil dus ook nooit de trailer uit, maar dat komt omdat het hooi dan nog niet op is!!! Moeten we er dus als eerste uit halen op de plaats van bestemming! Anders vertikt ze het gewoon om eruit te komen!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:42

Ik voor iemand eens een paard naar het land gebracht dit liep er super braaf in maar inderdaad op plaats van bestemming wilde het dier er niet meer uit. Dit was een anderhalf paards trailer dus keren was absuloot geen optie al wilde het dier dat wel. We hebben een poosje staan tobben maar niets lukte. Ten einde raad hebben we de longeerlijn gepakt en deze buiten aan de trailer vastgemaakt en voor langs de borst van het paard gedaan langzaam stapje voor stapje hebben hem eruit laten komen iedere keer een stapje en een klopje. Ik had gedacht dat hij wel een enorme vaart zou nemen maar hij ging echter heel rustig eruit.

Ons eigen paard heeft er ook moeite mee gehad maar die vond achterwaarts aan de hand als onder het zadel erg moeilijk. We hebben toen herhaaldelijk geoefend hem achterwaarts te laten gaan aan de hand. Stukje buiten wandelen halt laten houden achterwaarts weer halt weer voorwaarts stappen enz.... zodat hij het commando ging snappen. Nu gaat hij zo braaf achterwaarts.

Wellicht kun je eens testen of hij zo aan de hand wel achterwaarts wil wanneer dit niet het geval is dan is de trailer wel erg moeilijk voor hem. In dat geval oefenen dus. Doet ie het aan de hand zo wel dan vind hij het toch echt eng om de klep af te gaan. Wellicht met longeerlijn kan het wel lukken. Ben je bang dat hij voor afzakt dan kun je een dekensingel omdoen en de longeerlijn daar tussendoor langs de borst. Als hij dan een grotere stap achterwaarts neemt dan hangt het niet gelijk op zijn knieen.

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:47

wat dacht je van een trailer met voor uitloop. dat werkt prima ik heb er zelf ook 1 en het is echt heel erg fijn alleen oppassen niet altijd vooruit gaan want stel hij staat een keer in een andere trailer en je zet hem erin en hij zit het deurtje en dan wil hij daardoor heen..

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:50

Seven wil ook niet achteruit de trialer af, hij doet het wel als je het tussenschot breed zet. Misschien een tip?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:34

Oefenen met achteruitlopen in de gangen van de stallen.

Dan zet je in de ergens 2 hindernissen neer met 5 balken erop. Daar laat je hem achteruit doorheen lopen. Net zolang dat hij het rustig doet.
Dan zet je 2 planken/schoten tegen de hindernissen (lijkt dan een beetje op de trailer) en dan laat je hem er weer achteruit doorheen lopen.
Net zolang dat het goed gaat dwing je paard niet wat dan komt er alleen maar meer angst bijkijken.

Om hem te leren achter uit lopen duw je met je hand tegen zijn borst en zeg je terug net zolang totdat hij het door heeft.

Neem hier echt de tijd voor het zal niet in een week beter worden.

Als dit niet mocht baten dan is je paard echt bang om achteruit de trailer al te lopen puur omdat de trailer dan beweegt. Ik zou dan een doorlooptrailer overwegen voordat hij helemaal bang gaat worden Lovers .

Succes

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:36

De 3-jarige merrie van mijn zusje had hetzelfde probleem. Wat uiteindelijk de oplossing was veel en op alle plaatsen achterwaarts laten lopen van het paard. Dus op land, op stal (bv. achterwaarts stal in gaan) en met geduld blijven oefenen. En op de trailer oefenen als je niet weg hoeft dus geen tijdstress erbij hebt. Zeker het achterwaarts lopen op verschillende plaatsen heeft deze merrie geholpen.Succes.