arbeid met 3-jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

arbeid met 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 15:25

Ik heb even een vraagje over het werken met een drie-jarige, die net 6 weken onder het zadel is. Overigens gaat het niet over mezelf..
Iemand op stal heeft een 3-jarige, een leuk beest dat goed kan lopen. Het dier wordt bijna iedere dag bereden en in de les gaat het er fanatieker aan toe dan dat ik zelf met mijn 8-jarige doe. Veel overgangen, veel galopwerk. Ik vraag me af of dat verstandig is met zo'n jong dier, in mijn beleving moet een 3 jarige hooguit 3 dagen onder het zadel en dan vooral rustig aan. Of zie ik het totaal verkeerd?


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:29

nee, een 3 jarige mag echt nog niet veel arbeid verrichten. 3 a 4 uur in de week. Is zeker niet verstandig van die mensen, een 3 jarige zit nog vol op in de groei en mag ook nog niet teveel geforceerd worden.

- Offline -

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:31

3 á 4 keer per week een half uurtje vind ik meer dan genoeg voor zo'n jong dier. Maar daar verschillen de meningen wel eens over.

Overigens heb ik er niet zo'n problemen mee dat diegene veel galoppeerd, dit is juist goed voor jonge paarden. Maar natuurlijk wel met mate (dus je gezonde verstand gebruiken en niet het dier afmatten).

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:32

Tegen mij is verteld 3 x in de week 20 minuten, en dan veel lange lijnen werk.. Vind dit ook wel erg veel ja..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:55

volgens mij is het nu ook te veel. Vergeet niet dat een driejarige wel klaar is om ingereden te worden, maar nog lang niet volgroeid is. Als de driejarige nu al fanatiek elke dag word bereden, lig ik er niet van wakker als achter een jaar of vijf beenklachten en dergelijke naar boven komen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:58

Ik heb een 4 jarige die nu 3,5 maand onder het zadel is...die rijd ik 3x per week 20/30 minuten, soms iets langer, omdat we wel goed moeten eindigen.

Dit vind ik zat voor hem, voor de rest mag hij gewoon lekker in de wei spelen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:07

Die van ons wordt 2 of 3 keer in de week een halfuurtje gereden. Voornamelijk longe-werk en lange rechte stukken

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:35

3 X per week 20 minten vind ik wle genoeg??
De pony`s die hier staan(bij mij op stal) zijn meestal al tegen de 4 jaar aan, en worden 3 x per week een half urutje tot urutje gereden(en dna ook niet zo fanatiek Lachen )

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:05

Eigen keus van de iegenaar vind ik zelf. Het is natuurlijk niet goed voor het beest, heeft de eigenaar hiervoor neit een ander paard gehad?? Misschien kan ze niet wachten totdat hij ales onder de knie heeft en uitgegroeid is, en gaat nu vast aan de slag. Beetje zonde van het paard.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:22

Ik vind om de dag 20 minuutjes wel goed voor een 3 jarige. DIe van mij rijd ik nu 4x per week 3 kwartier, en hij is nu vier.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:30

Mijn 3-jarige die pas net 6 keer onder het zadel is geweest rijd ik 2 keer in de week. De ene keer een kwartier en de andere keer een half uurtje. 3x vind ik ook wel acceptabel maar vaker toch niet hoor. Mijn instructrice zei laatst dat het niet zo erg is dat je eens wat langer rijdt en je paard een beetje moe is maar dat ze wel 48 uur nodig hebben om te herstellen. (je mag dan wel longeren ofzo) maar niet rijden. Mijn paard "boft" zowiezo met mij want voor haar vierde jaar hoeft ze nog niet hard aan de slag! Daarna waarschijnlijk ook niet..... Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers