wat is nou beter...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

wat is nou beter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:05

Zomers staan de paardjes dag en nacht buiten.
nu komt de winter er straks weer aan, dan gaat royena op stal, temenste voorheen altijd wel.
nu lees ik dat het eigenlijks beter is voor een paard om in een schuilstal te staan, zo dat ie naar buiten en naar binnnen kan lopen zo vaak en waarneer dat ie wil als 's nachts binnen staan.
De boxen bij ons op stal zijn niet heel ruim, dus daarom gaan ze van 12 tot 5 naar buiten, lekker even uitrennen, regendek op en gaan met die banaan. De shetjes bij ons staan wel dag en nacht buiten, maar die doen immers geen arbeid, altans als gras eten daar onder valt (neej grappie hihi) maar ze kunnen in een " schuilstal" deze is wel lek dus dat helpt ook nix, maar die kan wel gemaakt worden.

maar nu is mijn vraag, wat is nou beter voor een paard, ik heb n fjord dus die kan best tegen een stootje.
ik heb dr altijd wel onder het dek omdat ze wel werkt (redelijk intensief) dit dek is waterdicht, dus ook wel lekker in de winter.
wat zouden julli vinden? binnen in stal of buiten in de schuil stal?

nou alvast bedankt voor de reactie's

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:08

buiten in de schuistal met een lekkere deken op (als dat echt nodig is voor de arbeid)

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:10

nou dat dek doe ik op omdat ze met die enorme wintervacht die ze anders krijgt pas na een uur droog is als ze gezweten heeft door het rijden dus dat is idd wel nodig.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:14

Herman stond vorige winter ook dag en nacht buiten, zonder dek, maar wel met schuilstallen...
Maar hij zweette meestal niet zo, dus het was ook niet echt nodig, en had echt een dikke vacht, dus zou het niet zomaar koud krijgen

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:17

oke, denk dat ik dr wel onder het dek doe, moet nog even zien hoe het dit jaar gaat, mischien dat ik t dan volgendjaar weg laat.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:44

Lekker buiten, met schuilstal, zul je zien dat ze die niet eens vaak zal gebruiken !

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:50

Ik hoor altijd van mensen die hun paard het hele jaar door buiten hebben staan (mét schuilstal Knipoog ), dat er niks beters is dan dat.
Mijn paarden staan de hele dag buiten (zomers ong. 8-20 uur, ´s winters ong. 8-17.00 uur) en gaan ´s nachts de box in. Als het zomers redelijk weer is, blijven ze ´s nachts ook buiten.
Die van ons hebben op de paddock ook een schuilstal.
Ik zelf vind het prettiger als ze ´s nachts binnenstaan, maar dat is dus alleen mijn gevoel Knipoog !
Voor paarden die last hebben van gevoelige luchtwegen, is het natuurlijk ideaal !

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:59

Ik wou dat ik zoiets kon krijgen voor in de winter bij mij in de buurt Scheve mond
Als ik nu naar me paardje kijk, lekker in de wei, dan vind ik het zo zielig voor haar dat ze straks weer op stal moet staan.
Als je de kans hebt om hem zomers en s'winters in het land te kunnen houden met schuilstal... lekker doen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 01:33

Ik ben weet-ik-hoe-lang op zoek (geweest) naar een plek waar ze in de winter ook maar buiten gelaten worden, hier gaan de meeste paarden van okt-mei de hele dag op stal... Mijn paard is zoveel gelukkiger buiten, met andere paardjes...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 07:35

ik wou ook dat zoiets bij ons kon, bij ons moeten alle paarden vanaf 1 nov. van het land af en gaan ze verdag in de vieze stinkende blubber paddock en 's nachts op stal. Voor mijn paard is dat echt een ramp!

lekker buiten houden en het liefst zonder deken!

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:04

d'r Uit met die hap *LOL* Gewoon buiten, mits je land groot genoeg is. Bedenk wel dat het land er veel van te lijden heeft. Als het stuk dus niet te groot is, zou je kunnen kiezen voor 's nachts op stal en ovderdag buiten.
Deken is niet eens per se nodig. Als je paard na het rijden is afgekoeld, dan kan ie gewoon het land op, ook al is de buitenvacht nog niet helemaal droog, zolang de ondervacht maar droog is.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 11:18

heyhey, bedankt voor de reactie's.
Ik doe dr idd maar lekker naar buiten, is dan vast beter voor haar.
Is het niet goed dan een dek??
Ik heb dr namelijk altijd een opgehad, maar ik reed altijd in een binnen-bak en die hebben we nu niet, en ze krijg waarschijnlijk ook deze winter minder beweging, omdat ik met school zit Scheve mond

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:33

Dan zou ik die deken weglaten, je kunt haar ook wat langer droogstappen na het werken. Ik reed met Joris ook gewoon en vrij intensoief vorig jaar, en die had nooit een deken op. Ik denk maar zo: "bloot" kan de vacht zich ontwikkelen, de haartjes overeind gaan staan en zich aanpassen aan de omgeving. Een deken belemmert dat.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:36

idd, dan is die deken niet nodig. Als je nu elke dag een uur intensief zou rijden.. okee, maar als ze ook minder beweging krijgt zou ik het gewoon z'n gang laten gaan, dan maar even lang uit stappen.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 12:41

Lachen oke, dan denk ik dat we echt helemaal gaan verandere van de winter haha.
heb nl ook besloten royena haar manen te laten groeien haha.
vind ik altijd geweldig lange manen, maar omdat ze zomer-exeem heeft heb ik die alijd kort gehouden, nu laat ik ze 's winters lang en 's omers als ze weer juik krijgt haal ik ze dr af.
En dan krijgt ze ook een bere vachtje Lovers
ik zal even vragen of ze dan 's winters buiten mag blijven, en of ze de schuilstal willen maken *LOL*