hoe groene klei/leem gebruiken?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

silleke

hoe groene klei/leem gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:43

Mijn veulen zit met een wonde die echt aan het ontsteken is. Nu heeft men mij aangeraden om groene klei te gebruiken.
Maar hoe?
(dadelijk komt de DA maar ik vraag het nu al maar even Schijnheilig )

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:48

Gewoon het wondje ermee dichtsmeren. Het droogt hard op en blijft zitten. Het valt er vanzelf weer af Knipoog Als het wondje dan nog niet dicht is (maar dat is wel de bedoeling), kun je er nieuw op smeren.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:50

Maar het verband zou dan toch nog ververst moeten worden of hoe zit dat?
De wonde zit net boven haar hoef en is met 5 draadjes gehecht. Het is zondag gebeurt en is nu dus aan het ontsteken. De DA komt normaal om de 2 dagen om het verband te verversen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:54

Mij is wel altijd verteld dat je het niet langer dan 12 uur mag laten zitten (i.v.m. blisteren)
Ik ben een regelmatige gebruiker van groene leem (gebruik het ook regelmatig bij mijzelf) en zweer erbij
Maar ik laat het niet langer dan 12 uur zitten, bij mijn paarden valt het er ook niet vanzelf af, ik spuit/week het eraf met lauw water, droog het been of waar de wond zit dan af en na een half uurtje gaat er dan weer een dikke laag op.
Als je de tijd hebt kan je het vaker op een dag verversen, dat is beter, opgedroogde leem doet nl. niets meer, zolang het nog nat is trekt het vuil e.d. uit de wond maar eenmaal gedroogd doet het niet veel meer.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:58

Het is gehecht en er zit ook verband om?
Ik weet niet of je veulen in een modderige weide o.i.d. staat maar als dat niet het geval is en je veulen staat redelijk droog/schoon, zou ik er geen verband om doen, ook als je veulen niet droog staat weet ik niet of verband wel zo slim is, nattigheid e.d. blijft daar toch in hangen.......

Maar als je groene leem gaat gebruiken dan zal je geen verband meer nodig hebben, leem sluit de hele boel af en trekt daarbij ook het vuil er nog eens uit

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 10:00

Het is gehecht en er zit een verband rond. Mijn veulen staat noodgedwongen op stal. Moest haar stil houden en mag niet teveel bewegen voor de wonde.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie