Paard laten wegen. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Paard laten wegen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 07:58

Wie heeft zijn pony of paard wel eens laten wegen? Waar heb je dat laten doen?

Het is mogelijk om iemand langs te laten komen: http://home.planet.nl/~lageveld/pw.htm. Wie heeft van deze service gebruik gemaakt?

Wat wegen jullie paarden/pony's? En hoe hoog zijn ze, welk ras, slank of niet zo?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:15

Ga gewoon naar de lokale voerhandelaar, zet 'm op de weegbrug en je weet het. vaak is dat nog gratis ook; sommige vinden wel lachen, een paard op de brug. Veel grotere bedrijven hebben er ook een, gewoon even gaan vragen of het mag en wat het kost. Een aatal jaren geleden koste het bij mij in de buurt 5 gulden, met een weegbriefje erbij, had je nog bewijs ook!
Ik geloof niet dat ik er iemand voor zou laten komen. Het is eigenlijk alleen echt belangrijk op het moment dat je naar de kliniek moet voor een flinke veterinaire ingreep en de klinieken hebben ook een weegbrug.

Even de site gelezen, beetje overdreven hoor, riekt naar bangmakerij. Zoek even op Bokt, er is al enkele malen een zeer betrouwbare formule langsgekomen om het gewicht te berekenen. Deze blijkt in de praktijk binnen 10% nauwkeurig; dat is ruim voldoende om de geschetse spookbeelden op die site te ondervangen.
Mocht je 'm niet kunnen vinden, PB even, ik heb 'm thuis liggen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 10:21

Tja het is gewoon pure nieuwsgierigheid om het te weten Haha!
En ik zou de wiskundigeformule hiermee willen testen. Mijn pony is een hackney van 1,25 m.

(Ik kwam op deze vraag via het topic over wat de slachtprijs van een paard zou zijn. Daar werd ook het gewicht van een paard met het ras genoemd.)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 18:11

...en het zou leuk zijn als er uiteindelijk een lijstje komt met verschillende rassen, maar dan niet van een fabrikant oid maar van ervaringsdeskundigen.. Haha!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:15

Ik heb m'n pony ook wel eens laten wegen *LOL* Op de weegbrug bij een loonbedrijf.

Ze woog 420 kilo, stokmaat 1.52 mtr. toen nog slank (ze heeft nu veel meer spiermassa!)
Ze zal ondertussen dus wel iets zwaarder zijn.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 20:27

Bedankt! Nog meer mensen?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:58

Ik heb mijn merrie wel eens gewogen. Was in oenkerk bij het IPC+.
Ze woog 500 kg. Fijn gebouwde merrie van 1.65.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:05

op school hebbe we een weegschaal lekker makkelijk!haha

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:08

Die van mij zijn op de uithof gewogen toen ze daar stonden voor een behandeling.

Tieme (Fries) ong. 1.65m. +stevig gebouwd woog 610 kg.
Joplin (shet) 1.08 m. woog 210 kg.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:10

Ik heb wel ervaring ja Knipoog

Wat veel mensen overigens vergeten is wat het kost om een paard in de trailer te zetten en naar een weegbrug te rijden zowel in tijd als brandstofkosten en transportstress voor het paard.

Ook bij de mobiele paardenweegschaal krijg je een weegpas met alle gegevens van je paard (en natuurlijk het gewicht).
Overigens heb ik die formule getest op mijn eigen paard en toen was het resultaat een verschil van 100 kg! (volgens formule lichter).
Ik heb ook ervaren dat paarden met een vergelijkbaar postuur veel kunnen verschillen in gewicht, dus wil ook een klein onderzoekje doen naar die formule bij de welsh pony's, want 100 kg. vind ik toch wel een erg groot verschil.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:17

je paard hoeft toch niet op de trailer om naar een weegbrug te gaan Verward
Daar rijd je toch gewoon onder het zadel of voor de wagen naartoe???

Ik ga binnenkort naar de steenfabriek hier in het dorp om Morrie te laten wegen (krijg ook een weegbriefje mee) omdat hij op de boerendag moet optreden, daar mogen ze zijn gewicht raden......

ben benieuwd of het klopt met dat programmaatje met die formule

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:50

Voor de meeste mensen geldt dat wel smurf; niet overal is een steenfabriek in de buurt Lachen of een andere geschikte inrichting.

Wat die formule betreft: In de eerste plaats zijn er meerdere formules heb ik begrepen, en mocht er eentje kloppen, neem dan van mij aan: "dat is dan puur toeval".
Denk na: Voor een tinker zou het toch een heel andere formule moeten zijn dan voor b.v. een volbloed ?

Ow... en voor dat ik het vergeet ...ook binnen een en hetzelfde ras zijn er flinke verschillen.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:06

Ik heb mn pony gewoon bij de dierenkliniek erop gezet. We waren daar (helaas) toch al. Ze is een slankgebouwde Merensmerrie van 1.42 en woog 412 kilo.
Tadaaaa niks gekost en geen moeite voor gedaan (behalve haar erop duwen Tong uitsteken )!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 01:27

Uhh... geef het adres van de die dierenkliniek even door dan... dat wil ik ook wel zo'n kliniek die geen rekeningen stuurt ! Lachen

Bovendien, lang niet elke kliniek heeft een weegschaal, en ben je daar eenmaal, dan pakken ze je toch zowiezo wel wat rekening betreft. Weegschaal of niet Haha!

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 04:23

he, gewoon naar de plaatselijke gemeenteverzamelplats wandelen met je paard, daar wegen ze gratis en voor niks je paard op dezelfde brug als waar de auto's over heen gaan, ze vinden het zelfs wel grappig!!!! OK dan!

niet met geweld en kracht maar door geduld en zacht wordt vaardigheid verkregen

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 04:23

je weet wel waar je je grof vuil kan langsbrengen

niet met geweld en kracht maar door geduld en zacht wordt vaardigheid verkregen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 07:24

Oke dus je kunt langs de fouragehandelaar, steenfabriek, grofvuilverzamelplaats en bij sommige paardenklinieken. Misschien ook wel naar een auto garage dus (die heb ik toevallig in de buurt).

Dat een Fries van 1.65 610 kg weegt had ik niet gedacht! Minder had ik gedacht. IK geef mijn pony altijd een halve wormkuur, maar het zou ook een derde kunnen zijn. Een hackneypony is dus geen 300 kg Haha!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:42

wij hadden het in utrecht gedaan. Voor de operatie moesten we haar wegen.
Het is een frieze merrie van bijna 1.70 ze woog toen 630 kilo. (Had toen ook op de wei gestaan en een veulen gehad.)

Na een half jaar weer op de weegschaal want we moesten terug voor controle en toen woog ze 580 kilo. En nu kan je wel haar ribben zien enzow. Van de DA moet er nu 20 kilo spieren aankomen en dan is ze goed.
Dus in een half jaar is er 50 kilo vanaf gegaan

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:59

De moeder van mijn paard hebben we ooit gewogen (kiniek Uithof), stevige gelderse merrie van 1.65 m; zij woog 600kg.

Toen mijn paard er stond te herstellen na een koliekoperatie woog ze maar 490 kg. Maar die kilo's zijn er al weer bij intussen!

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:02

Ik heb mijne gewogen in utrecht toen hij ziek was, je kon bijna zijn ribben zien en toen woog hij 428 kg, nu zal het wel iets tegen de 450 lopen denk ik of minder, maar goed tussen de 430 en 450

Hij is 144 en een new forest, stevig gebouwd..

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 22:51

Nog meer rassen gewogen? Waar? Hoeveel wogen ze en hoe hoog zijn ze? Welk ras?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:21

Weeg je lege trailer bij de autogarage en dan je trailer met je paard erin. Simpel aftreksommentje en je weet het.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:52

De mobiele paardenweegschaal is voor een paar weken terug bij ons op stal geweest> mijn pony van 1.54m woog 440.5 kg Haha! Foto's in mn profiel *LOL*

*Team Hippo*
Timo 347,5 km~~K1+22 K2+1
www.flipperfoto.nl

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:57

Bij het veterinair centrum in someren hebben ze wel zo'n weegschaal, ik heb het wel eens geprobeerd om hem daarop te krijgen in een van onze wachtsessies daar, maar hij wilde er niet op, vond het ook zoiets om daar herrie om te gaan maken terwijl het helemaal niet hoefde.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 07:14

Citaat:
Weeg je lege trailer bij de autogarage en dan je trailer met je paard erin. Simpel aftreksommentje en je weet het.

Rekenen kan ik al nu nog een auto en een trailer kopen Haha!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers