Geen hooi meer kunnen eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Geen hooi meer kunnen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 20:00

Ik heb gemerkt dat als Karin hooi eet, het grootste gedeelte van het hooi als proppen uit haar mond valt. Ze krijgt dus bijna niets binnen. Ik weet dat zoiets door het gebit veroorzaakt wordt, maar Karin is al bij de tandarts geweest en die kan er niets meer aan veranderen.
Is er een ander ruwvoer dat ik in plaats van hooi aan haar kan geven wat makkelijker te eten is?
Of kan ik haar beter meer brokken/slobber voeren in plaats van ruwvoer? Dat kan ze namelijk nog wel eten, maar zou ze dan niet teveel voedingsstoffen binnenkrijgen (ze werkt nl. niet meer) ?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:13

Bij ons op stal krijgt een paard lucerne ipv hooi, omdat hij van hooi gaat hoesten. Lucerne is al helemaal fijngehakt en lijkt me dus ook makkelijker te eten. ipv een plak hooi krijgt hij een emmer lucerne, misschien dat je dat kan proberen??

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:17

wat vaag dat de tandarts er niets aan kan doen. normaal is het zo dat ze de punten v/d kiezen afvijlen en moet het over zijn,maar nu blijkbaar niet. lucerne is een oplossing,maar wel een dure oplossing als je gaat uit rekenen hoeveel hooi je paard eet en hoeveel je dan nu aan lucerne moet voeren.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 20:23

Wodan, dat de tandarts er niets meer aan kan doen, komt doordat Karin 29 is, het is een ouderdomskwaal.
Hoe duur is luzerne dan ongeveer? Staat 1 emmer luzerne qua voedingswaarde gelijk aan 1 portie hooi (= ongeveer 2 plakken) per dag? En waar kan je dat kopen?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:56

Voor zover ik weet is het bij bijna iedere fouragehandel te koop, over de prijs en voedingswaarde, ik zal morgen even op een zak kijken wat de voedingswaarde is en hoe duur het kost, of misschien dat iemand hier het weet??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 11:54

lucerne (hartog) kost hier fl 14 voor een grote zak (20 kilo Verward )
Je kan het als bijvoer (krachtvoer) geven, maar ook als ruwvoer, hoe het precies zit staat op de zak, zal even kijken vanmiddag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:06

Lucerne is een fantastische vervanger voor hooi. Je kunt ook nog en deel Herbasan van Pavo voeren. Herbasan is speciaal ontwikkeld voor oudere paarden. |Het bevat veel ruwvoer en heel veel kruiden, vitamines en mineralen waardoor een ouder paard beter in conditie blijft.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 14:25

Wat naar het schijnt ook heel goed is, we hebben het zelf ook gedaan een tijdje toen Warre tanden wisselde en ook moeilijk at:
luzerne bij het eten mengen, inderdaad in een soort slobber, je mag er dan goed veel luzerne bijdoen en dan zijn zo ook al langer bezig met hun eten...

veel succes en groetjes,

Aglaranna

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:51

Je kan ook nog proberen het hooi in te weken. Niet even met een gietertje water erover, maar in zo´n grote trog leggen en een paar uur laten "weken" . Deze methode is eigenlijk bedoeld voor paarden met een stof-allergie, maar je kan het ook proberen voor paarden met tanden-problemen. Het is alleen met deze temperaturen zo´n geklooi met dat water Scheve mond .
Lucerne is idd ook goed, alleen duurder als hooi. Wel ruw-voer blijven geven hoor, dat is erg belangrijk, daar is het hele spijverterings-systeem van het paard op ingesteld!!!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:32

Ja, lucerne lijkt mij ook het beste.
Volgens mij is dat op heel veel plaatsen verkrijgbaar!!!!!
Bij ruitersportzaken bijvoorbeeld.

Gr. Hiske

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 21:30

Okeey, bedankt (ook namens Karin)! Ik ga morgen meteen kijken of ze het hier in de buurt hebben. En ook voor die Herbasan.
Ik ben benieuwd wat Karin er van vindt! Lachen