Is een sjabrak echt nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:26

Roskur schreef:
Mag ik nu niet meer in het ijslandertopic komen? Tong uitsteken


Nee nu mag je niet meer komen Schijnheilig Hij krijgt zeker ook altijd een zweetdekentje op na het rijden *LOL*

Neehoor, ik rij met mijn ijslander ook wel eens met sjabrak, vooral als het warm is en ik verwacht dat ze veel gaat zweten....maar wat ik wel vindt, die dingen passen nooit onder mijn zadel!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:31

Over dit onderwerp zijn al heel veel topics. Als je een perfect passend zadel hebt is een sjabrak niet perse nodig (wel beschermd het het leer tegen zweet en kan het dus slim zijn om hem toch te gebruiken). Als je zadel iets minder perfect past (het perfecte zadel moet vlg mij voor veel paarden nog worden uitgevonden) kan een dekje/sjabrak handig zijn om het iets prettiger te laten liggen op de rug. Naarmate het zadel minder past (of de rug gevoeliger is) zijn er kunstmatige dingen (gelpeds ed) om die oneffenheden weg te halen.
jantine2: heb jij niet dat je kunststof zadel ontzettend zweet? ik heb dus 2 sjabrakjes die ik regelmatig omwissel en uitwas aangezien mijn paard vrij hevig zweet onder het zadel. Zonder sjabrak zal dat nog erger zijn denk ik....

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:11

ik vind het raar staan als je geen shabrak er onder doet.
En zo schuurt het minder.
De druk verdeeld het niet dat doet de gelpad wel.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:14

Ik vind het geen gezicht zonder chabrak...
daarom alleen zou ik al met rijden...
Haha!

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:50

uu... renske (hey)

(ik ben dat meisje van rhapper waar renske is geweest en de vrouw zonder zjabrak reed daar stta ik bij in het land )

umm.. ik denk dat het bij ijslanders anders licht ....... idd vind ik een dekje ook leuker. maar niet egt nodig (jah als het egt niet mooi licht dan wel een dik dekentje).

maar die vrouw rijd niet vaak en ze heb een heel mooi passend zadel van windtack (hoe je het schrijf Verward ) dus is een dekje niet nodig .....

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:24

NienkeBL schreef:
Nee nu mag je niet meer komen Schijnheilig Hij krijgt zeker ook altijd een zweetdekentje op na het rijden *LOL*

Neehoor, ik rij met mijn ijslander ook wel eens met sjabrak, vooral als het warm is en ik verwacht dat ze veel gaat zweten....maar wat ik wel vindt, die dingen passen nooit onder mijn zadel!


Haha, nee hoor, zo ver is het nog niet. Alleen als ik bijv de volgende dag op een lange afstand of wedstrijd reken en hij is supernat en het is nogal winderig ofzo, maar eh, ik denk dat ik dat ding in een jaar tijd nu iets van... ehm... 2 a 3 keer heb gebruikt. Bloos

Aangezien onze paarden altijd in paddock staan gebruik ik de zweetdeken ook nog weleens als ik 'm al onder het afdak heb staan en hij moet droog worden. Het regent namelijk aaaltijd als ik les heb. (half uur heen stappen, 1 uur en een kwartier les in een buitenbak, dress + springen, half uur terug stappen. woei.... en het regent heeeel vaak op de woensdagavond!! Boos!) Tong uitsteken Maar eh dat heb ik ook pas 1 keer gedaan. Meestal is ie wel slim genoeg om zelf i/d schuilstal te gaan staan! Of begint het te regenen als ik net weg ga... Scheve mond

*bla bla*

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:06

Het beste is zo min mogelijk tussen zadel en rug, mits het zadel perfect past. Maar voor comfort en tegen het zweed lijkt mij een dun dek wel noodzakelijk.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:15

Ik reed eerst altijd zonder shabrak, maar nu vertelde iemand mijn laatst dat het slecht is om met een wintec te rijden op blote rug... een zwetende rug + een kunstof zadel is geen goede combi. Vandaar dat ik er nu ook een functioneel shabrak onder heb gelegd wat het zweet op kan nemen.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:58

Chocolaatje schreef:
Het beste is zo min mogelijk tussen zadel en rug, mits het zadel perfect past. Maar voor comfort en tegen het zweed lijkt mij een dun dek wel noodzakelijk.


Hihi, beetje tegenstrijdig, zo min mogelijk tussen zadel en rug, maar voor comfort een DUN dekje? Knipoog Dan zou je eerder denken voor het comfort een dik dekje, maar voor zo min mogelijk tussen zadel en rug een dunne? Verward

Nou ja, ik ben blij met mijn dekjescollectie Schijnheilig.

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:07

Nou ik rij ook niet altijd met shabrak. En de moeder van mijn IJs (nu 20) is nooit met shabrak gereden en die heeft nog een super rug, geen drukkingen en een mooi sterke rug.
Het is vooral voor het zadel en ik vindt het in het bestgaand op de keuring altijd mooi staan zonder shabrak.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:19

Ik vind z0wieso da je altijd met dekje moet rijden.. tis ten 1ste beter voor t zadel.. maar wa denk je .. voor je paard.. ik vergelijk t altijd zo : Jij d0et t0gh ook een onderbr0ek aan Tong uitsteken Jaha ,, n0ujaa..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:06

Voor het aangezicht: het is net wat je gewend bent. Ja ik vind wintecs wel plakkerig voor een paard, vandaar dat ik er wel een sjabrakje onder doe. Maar met een leren zadel heb je dat al minder.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:34

Ik rij altijd met zadeldoek. No offence tegen mensen die zonder ijden. Maar ik ben bang dat het zadel dan toch niet perfect past, want het werd gepast met gemiddeld dekje eronder. Ik ben ook wat bang dat mijn paard schuurplekken gaat krijgen. En leer is ook warm, als ik een breede leren armband om had dat niet te strak of te los is gewoon goed past ziet mijn arm na warm weer er rood uit, en dan zit er nog geen grote kont in. Haha! Ook onder het hoofdstel zweet mijn paard te pletter, en ze krijgt dan altijd vreselijke jeuk.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:09

Citaat:
Jij d0et t0gh ook een onderbr0ek aan


Haha!

haha, ben het er eigenlijk wel een beetje mee eens Bloos! , vind zonder dekje niet echt fris, volgens mij gaat je zadel dan heel erg stinken, en hoeveel last kan een paard hebben van zo'n dun dekje. daarbij zij er denk ik weinig mensen met een echt perfect passend zadel voor hun paard.