neem een instructrice!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:00

Even een geval uit de praktijk:

Ik kwam laatst op het internet iemand tegen die advies vroeg over welk scherp bit ze beter bij haar paard kon inhangen als ze weer naar buiten zou gaan 'want het paard was zo fris en sterk'.

Er kwamen nuttige adviezen op over welke bitten daarvoor gebruikt konden worden.

Topicstarter had er voor het gemak bij 'vergeten' te vermelden dat ze zelf nauwelijks reed en rij-ervaring had en eigenlijk bang was. Ook dat ze geen les had. En ook nog dat het paard met een bijrijder wel gewoon een paar keer per week braaf naar buiten ging.

In dit geval zou het enige zinnige advies 'neem les' zijn geweest, hoe onaardig dat op dat moment ook over zou komen voor de topicstarter.

En helaas een keurig voorbeeld van hoe 'zonder les' uiteindelijk een paard de consequenties draagt.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 14:00

ja dat snap ik nu ook, wel maar dus ook de ruiter zelf!!!! Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:02

maar dat is bij mij gelukkig niet aan de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:07

..nog niet

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:14

Ik heb nu sinds januari les. Met deze 8 maanden (bijna) elke week een half uur priveles ben ik verder gekomen dan de vier jaar daarvoor zonder les.

Ik heb erg veel plezier en voldoening met de lessen, je blijft constant leren en mijn pony heeft er ook erg veel plezier in.

Het is ieder voor zich, ik vind niet dat je verplicht moet lessen ofzo. Mits je echt iets wil bereiken, want iemand die vanaf de grond kijkt ziet hele andere dingen dan jijzelf.

Ik zat altijd erg scheef, nu ook nog wel een beetje, maar aanzienlijk minder dan dat ik deed. Is toch een teken dat het verbetert, het zijn toch die kleine gewoontes die er in sluipen. En verkeerde dingen afleren is moeilijker dan aanleren!

Wat ook erg handig is, om een video te maken als je alleen rijd. En een video als je les heb. Daar zie je vaak al ontzettend veel verschil in.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:19

Apollo schreef:
ie-juk! er komt hier iemand over als een verwaande betweterige ****! Misselijk pardon

echt waar hoor, ALLE mensen met paard hebben een trailer en als je dat niet kan betalen mag je geen paard, yeah right! bestaat ook nog zoiets als: lenen...en meestal in noodgevallen mag dat altijd


Door dit soort berichten en het gebruik van de kotssmiley daarbij, is de kotssmiley een tijdje van Bokt verdwenen . Bezint eer ge begint dus.

Ik vind dat RK gelijk heeft, een paard aanschaffen is een maar het op de juiste manier onderhouden en ervoor zorgen is twee,... Les nemen is daar ook een onderdeel van!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:53

Citaat:
Ik vind dat RK gelijk heeft, een paard aanschaffen is een maar het op de juiste manier onderhouden en ervoor zorgen is twee,... Les nemen is daar ook een onderdeel van!


Ook als je alleen recreatie rijdt?

Ik heb les, omdat ik dat zelf wil en ik ben er ook best fanatiek in. Bij ons waren er 5 mensen die priveles hadden van de zelfde instructrice, en ik ben de enige die nog steeds elke week les heeft.

Als iemand geen les wil en/of de inzet niet heeft, is een les net zo nuttig als een ritje op het paard van C&A. Maar dat is mijn mening....

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:55

ben het voor de volle 100% met RK en GK eens... als je geen les hebt sluipen de kleine foutjes er toch altijd in, veel mensen zonder les denken dat hun nergens last van hebben maar dat is alleen maar omdat zij de fouten zelf niet eens meer opmerken!
Ik heb zelf ook ongeveer een half jaar zonder instructie op een verzorgpaard toen der tijd gereden, ging naar mijn idee allemaal lekker... maar toen ik daarna weer een keer les kreeg schrok ik wel.
Ik heb nu liever een mooi setje of nieuw halstertje minder dan een les minder... ook al is het maar 1 lesje per maand.

Het gaat mij er ook niet om dat de ruiters er problemen mee krijgen, dat boeit mij niet echt dat was namelijk hun eigen keuze...
Maar de paarden die zo bereden worden want ook al bedoel je het goed en heb je het beste met je paard voor... als je zelf niet door hebt dat je fouten maakt hoe kan je ze dan in godsnaam verbeteren???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:59

Ook als je recreatie rijd.
Lees eens de 1000 berichten, ik kan mijn paard niet houden in het bos, welk bit, welke hulpteuel.
En dan ik nu wat betweterigs zeggen Knipoog
Ik heb al veel (lees heel veel) verschillende paarden onder mijn kont gehad in het bos/weg en maar 2 ervan kon ik niet houden.
1 die raakte in blinde paniek van een vrachtauto, met klapperden zeil, daar zou een ander bit ook geen oplossing meer zijn geweest.
En 1 werd te blij toen we met een paar een stukje gingen racen, toen was ik de rem ook kwijt.
Daarna was hij weer heleaam onder controle

Zonder slof, zonder scherp bit
Wel met les.
Toeval dat ik ze voor de rest altijd bij me kan houden, laat ik dat niet geloven