Eh.... enkele vraagjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Eh.... enkele vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 00:08

Raar vraagje misschien, maar kan een paard bukken?

We hebben zo juist een woning gekocht in Oudenbosch met stallen maar het was me opgevallen dat er in de stallen balken zitten op ongeveer twee meter hoogte en bij de box deuren zitten stallen balkjes op ongeveer 1.80m.
Mijn paard is schofthoogte 1.65. En hoe breed moet een deur minimaal zijn voor hem om doorheen te kunnen zonder gevaar?

Kan dit of moeten we er iets aan veranderen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:15

Een paard kan bukken hoor, en als het moet kunnen ze zelfs door het deurtje voor in de trailer...Lips are sealed

Met je schofthoogte van je paard zal hij geen problemen hebben, moet hij zijn hoofd laag houden...en als hij een paar keer zijn hoofd heeft gestoten weet hij het wel? Ik zou in de stal misschien toch de stalen balken op een of andere manier afdekken.

Op de breedte van de deur zou ik niet besparen: kans dat je paard zijn heupen beschadigd of in paniek zelfs zijn heup kan breken als door die deur rent en blijft hangen is zeer zeker aanwezig. Ik zou zelf zeker 1.50m doen, als niet meer.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:07

Helemaal eens met bovenstaande antwoord.
Mijn paard moet ook welleens onder een deur door waar hij rechtop niet helemaal onderdoor past, hij heeft zijn hoofd nog nooit gestoten, ze zien het zelf (meestal) snel genoeg
Wat cassidy ook al zegt, een te smalle deur is echt gevaarlijk

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 12:40

Cassidy schreef:
Ik zou zelf zeker 1.50m doen, als niet meer.


Nou heb je het zeker over de "buitendeur". En een box deur?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 19:47

???????? Iemand?

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:55

Die van mij kan zelf's 'tijgeren' die loopt gewoon gebukt onder de schriklinten van de stapmolen als hij geen zin heef Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 00:03

Ylana schreef:
Nou heb je het zeker over de "buitendeur". En een box deur?


Ook voor een boxdeur moet je met voldoende ruimte rekening houden. Helemaal als ze een draai moeten maken willen ze nog wel eens met hun heup blijven hangen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 00:16

Wij hebben er eentje die limbo-danst onder het schrikdraad door. Ze probeert dan het bekertje met biks dat bij de wei ligt te pakken. Benen naar voren hoofd eronder door. Ze is een haf, maar kan zich onder 70 cm hoog schrikdraad doorwurmen tot haar schoft (één stap verder en het is ZAP Lachen )