Vliegendeken over of onder het zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Vliegendeken over of onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 19:27

Ik heb vandaag voor mijn verzorgpony een vliegendeken gekocht. En ik ben er ook gelijk mee gaan rijden heb de deken toen over het zadel heen gedaan. Bij het rijden bleef het ding netjes op zijn plaats zitten, en skip had in haar beweging nergens last van. Maar toen ik mijn beugels een gaatje wilde verstellen en later tijdens de rit nog eens extra wilde aansingelen was het wel erg lastig...

Afbeelding

Of is het misschien handiger om de deken tussen het shabrak en het zadel in te doen? Wat denken/vinden jullie fijner/makkelijker?

_zwikkie_

Berichten: 1921
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zandpol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:38

Ik had hem tussen de zadel en de shabrak in gedaan lijkt me toch makelijker ook met aansingelen en met de beugels maar ik weer niet wat de anderen vinden Knipoog

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:59

het lijkt me dat het sjabrak dan gaat verschuiven :/

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:01

Gewoon over het zadel laten.
Je had er verder geen last van zei je zelf. Misschien moet je dan voor het rijden even je beugels op maat maken.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:04

Rijden met een vliegendeken Verward Dat is nieuw voor mij Haha!
Mijn paard heeft ook een vliegendeken, maar met rijden gaat die mooi niet op. Mij te onhandig, maar da's voor iedereen verschillend natuurlijk Lachen

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:04

Mirzs heeft een vliegendeken met grove mazen en zonder singels Deze kan ik zowel goed onder het zadel(op het dekje), als over het zadel gebruiken.

Als ik hem erover doe, kan ik, als ik zin heb de stijgbeugelriemen ook nog bovenop de vliegendeken doen en boven door de deken halen(zelf twee gaatjes gemaakt) en zo weer aan het zadel.

als ik een lange rit ga maken doe ik hem onder het zadel

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 20:12

Ik denk dat als ik hem tussen het zadle en het shabrak doe, dat ik het shabrak ngo wel met de touwtjes om de deken heen aan de beugelriemen kan vast maken zodat die niet gaat schuiven.. al vermoed ik niet dat het zou gaan schuiven.

Op de manege hebben we altijd nog weer dekens onder de shabrakken en die blijven ook altijd keurig eronder zitten.

En Amethyst, jah ik vind het toch wel makkelijk aangezien hier in de bossen je helemaal gek word van de horzels... Op deze manier of ik me alleen nog op de nek te concentreren en ik heb vandaag al gemerkt dat skip ook een stuk minder last heeft van de beesten!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:15

Shiloh schreef:
En Amethyst, jah ik vind het toch wel makkelijk aangezien hier in de bossen je helemaal gek word van de horzels... Op deze manier of ik me alleen nog op de nek te concentreren en ik heb vandaag al gemerkt dat skip ook een stuk minder last heeft van de beesten!

Dan is het natuurlijk wel dé manier.
Gelukkig valt het hier mee met de horzels en de dazen... Maar ik zal dit wel onthouden voor als Amethyst wèl last heeft Lachen

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:49

Ik gooide 'm altijd over het zadel heen. Dat ging altijd best goed.
Tussen zadel en dekje in is eigenlijk ook best een idee. Misschien moet ik dat maar eens uitproberen! Hoewel ik ook wel bang ben dat de deken wat gaat schuiven en daardoor gaat trekken.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:10

je gaat toch niet rijden met een vliegendeken? die gebruik je alleen als je paard op de wei staat toch!!!!!!!!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:18

nee hoor er zijn genoe gmensen die rijden met een vliegendeken! ik zie het erg vaak... en het is best wel makkelijk!!!!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:32

rashida schreef:
je gaat toch niet rijden met een vliegendeken? die gebruik je alleen als je paard op de wei staat toch!!!!!!!!!


Maar het kan ook voor het rijden hoor!
Zeker in de bossen is het handig

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:46

Rijden ermee??? Gaan we straks ook rijden met winterdekens op? Van die enorme dekbed-achtige gevallen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:55

jah dat is intussen al 3 keer gezegd, dus die opmerking kunnen we intussen ook wel laten varen... liever gewoon even serieus antwoord geven, of gewoon NIET reageren...

dank u

yaira
Berichten: 69
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:56

Jantine2 schreef:
Rijden ermee??? Gaan we straks ook rijden met winterdekens op? Van die enorme dekbed-achtige gevallen?



Ik wist niet dat rijden met vliegendeken door zoveel mensen raar wordt gevonden. Bij ons rijdt zo ongeveer iedereen ermee. Ik vind het ook erg logisch, mijn paard heeft op de wei nauwelijks last van dazen maar in het bos wordt ze levend opgegeten.

Ik heb trouwens een vliegendeken speciaal voor het rijden. Met een zadel uitsparing, dat vind ik persoonlijk het fijnst rijden.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:57

ander moet je even proberen wat fijner is!!
ik denk dat onder het zadel makkelijker is!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:57

Jantine2 schreef:
Rijden ermee??? Gaan we straks ook rijden met winterdekens op? Van die enorme dekbed-achtige gevallen?

pff waar slaat dat nou weer op Verward

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:58

yaira schreef:
Met een zadel uitsparing, dat vind ik persoonlijk het fijnst rijden.


Jah Haha! maar dat was weer zo duur Knipoog

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:59

Ik rijd met een westernzadel en doe de vliegendeken tussen het pad en het zadel. Zorg er dan wel voor dat je paard genoeg schoudervrijheid heeft, door de deken verder naar voor te leggen dan je 'normaal' zou doen.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:01

ik vind het wel normaal dat je rijdt met een vliegendeken Verward (kan aam mij liggen?? ) maar als je in een omgeving moet rijden met veel insekten.. waaronder horzels.. zou ik er ook mee gaan rijden.. als een paard gaat zweten komen er juist dubbel zoveel insekten op je paardje af,, en dan vindt ik het fijner voor het paard als ie zo'n deken op heeft.. dus jah.. lijkt me logisch dat je ermee rijdt.. maar das nogal off topic,
dus over je vraag.. ik zou hem over je zadel heen leggen.. hij kan op zn huid gaan irriteren als je hem onder je zadel legt, omdat ie dan dubbel kan gaan zitten.. je moet gewoon ff voordat je die deken op doet, je beugels goed doen en goed aansingelen! Lachen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:05

Ghani schreef:
hij kan op zn huid gaan irriteren als je hem onder je zadel legt, omdat ie dan dubbel kan gaan zitten.. je moet gewoon ff voordat je die deken op doet, je beugels goed doen en goed aansingelen! Lachen


Maar ik zou hem dan niet rechtstreeks op de rug leggen he! Ik doe hem dan dus tussne het shabrak en het zadel in, dus hij zou dan niet dubbel kunnen gaan zitten toch?

Ik vind het eerlijk gezegd vreemder om je dier met zo';n ding op de wei te zetten Tong uitsteken maar jah, ik heb het zo vaak gezien, dat het echt niet vreemd is hoor, om met zo'n ding te rijden... juist lekker makkelijk Haha!

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:35

ik doe hem zelfs onder het dekje, maar gebruik dan wel mijn schapevachtje (dat is dus het dekje) bla heeft er nog noiit schuur of drukplekken van gehad dus ik laar het zo, wel even zorgen dat ie niet dubbel zit onder e singel enzo Lachen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:52

Ik doe hem tussen het zadel en het dekje in, heb het ook wel eens onder het dekje gedaan maar daar kreeg Kevin schuurplekken van en over het zadel heen ging niet goed omdat de deken dan ging trekken en hij ging ook kapot omdat ik er zelf met mijn voeten in bleef haken (nu was die van mij destijds wel vrij lang hoor) sindsdien doe ik hem tussen zadel en dek in
Je moet gewoon even proberen wat voor jouw en je paard het makkelijkst is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:16

Ik reed ook weleens met een grove vliegendeken.
Ik deed die gewoon over mijn zadel heen,ging prima.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:25

Ik rijd ook met vliegendeken. Ik heb 'm dan tussen een dekje en het zadel. Blijft goed liggen. Ik vind een deken over het zadel gevaarlijk. Dat kan erg gemakkelijk schuiven omdat je niet meer rechtstreeks op zadel zit.
Op de wei staat het paard juist zonder deken, omdat ik de dazen enz. juist onderweg meer tegenkom. Daar houd ie niet zo van.