Vier vragen over het sperriempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Vier vragen over het sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:12

Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een paar vragen over het ( gebruik van ) sperriempje. ( van de zoekfunctie ben ik niet echt veel wijzer geworden en heb niet allemaal antwoord op mijn vragen )

- Waarvoor dient nou het gebruik van het sperriempje?
- Als het dient om de mond dicht te houden, waarom houd een paard
zijn mond dan open?
- Wat is beter: met sperriempje rijden of zonder sperriempje rijden?
- Draagt het sperriempje bij aan het rijden?

Wie kan mij helpen om antwoord te geven op mijn 4 vragen?
Alvast bedankt!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:19

-het sperriempje draagt onder andere bij om het bit stabieler in de mond te laten liggen, en ook beetje om de mond dicht te houden, in feite zou de mond dichtgehouden moeten worden door de hoge neusriem, zodat een sperriempje alleen bijdraagt tot een stille bitligging
nog beter zou zijn dat e kunnen rijden zonder neusriemen, dat het bit vanzelf stilligt in de mond (door een stille ruiterhand), en als dat zo zou zijn zou een paard zijn mond niet opendoen, en zijn de neusriemen niet nodig

- een paard doet de mond open om de ruiterhand te ontlopen, sommige gooien daarbij de tong over het bit, waardoor je geen controle meer hebt
maar zoals eerder gezegd, ook zonder bit zou je moeten controle hebben over je paard, je rijd een paard nl met je gewicht en benen, niet met je hand...

- ik vind zonder sperriepje beter, als je de neusriem dan nog niet idioot strak doet, en je paard doet zijn mond open, kun je zien: oh, ik ben te hard met men hand, oid
maar ook daarover zijn de meningen verdeelt

- het riempje draagt volgens mij wel een beetje mee aan het rijden, vooral bij de wat drukkere paarden, het bit ligt stiller, waardoor het paard minder in paniek geraakt
ook hierover zijn de meningen verdeelt

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:24

ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij, (als ik logisch nadenk:)
het gaat natuurlijk niet alleen om het sperriempje, deze werkt pas in met de gehele neusriem
- net zoals alle andere neusriemen werkt de gecombineerde neusriem (En dus sperriempje) als het paard zijn mond opend. stillere ligging van het bit vind ik persoonlijk een beetje onzin, hoe kan een sper daar invloed op hebben dan?
-waarschijnlijk doe je het dan te strak? JUIST de gecombineerde neusriem word gebruikt om een paard rustig adem te kunnen laten halen, wat soms bij een lage neusriem nog wel eens een probleem kan zijn.
- een gecombineerde neusriem is er voor gemaakt om MET sper te rijden, dus ik neem aan dat MET beter is. anders kan je toch beter gewoon een hoge neusriem gebruiken?
- denk in zekere zin wel, het is moeilijk om de mond te openen en daarom moeilijker om voor de hand weg te lopen. MAAR PAS OP, men merkt ook niet, door de blokkerende werking, wanneer men te hard in de mond trekt, omdat het paard zijn mond niet goed kan openen.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:28

muiszje schreef:
-waarschijnlijk doe je het dan te strak?

Nee dat doe ik niet die stelling van de mond open had ik van de zoekfunctie vandaan: iemand zei dat.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:01

hmm wat raar, natuurlijk weet een paard dat zijn mond dichtgesnoerd word zodra hij de sperriem omkrijgt, waarschijnlijk doet hij dan zn mond open: verzet?

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:55

Chade"]
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een paar vragen over het ( gebruik van ) sperriempje. ( van de zoekfunctie ben ik niet echt veel wijzer geworden en heb niet allemaal antwoord op mijn vragen )

- Waarvoor dient nou het gebruik van het sperriempje?
[/quote]
om z'n bek dicht te binden (van oorsprong)
[quote="Chade"]
- Als het dient om de mond dicht te houden, waarom houd een paard
zijn mond dan open?
[/quote]
dan heb je z'n bek niet strak genoeg dichtgesnoerd
[quote="Chade"]
- Wat is beter: met sperriempje rijden of zonder sperriempje rijden?
[/quote]
Zonder is beter. het geeft ook een zekere kennis van de ruiter aan.[quote="Chade schreef:
- Draagt het sperriempje bij aan het rijden?

Nee.

Ik stel het wat zwart/wit en ga ook uit van een paard wat de basis beheerst. Of het mooi is of niet is natuurlijk persoonlijk en zolang het riempje niet misbruikt wordt voor bovengenoemde zaken, is er niks op tegen. Het voegt echter ook niks toe.
Voor jonge paarden wordt het wel gebruikt om het bit stabieler in de mond te laten zijn. Dit kan in bepaalde gevallen zinvol zijn, maar ben er wel alert op dat je niet aan symptoombestrijding doet (lees: een niet-passend bit camoefleren) dan val je in mijn ogen weer in de categorie sukkels en prutsers.