wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:11

als je paard dood is dan maakt het voor mij niet meer uit hoor.
hij word toch niet meer levend dus wat maakt het dan uit wat er met je paard gebeurd? OK dan!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:35

Ylana schreef:
Of een hele grote urn of een klein gedeelte paard en de rest uitstrooien.
Naar de slacht brengen kan ik niet.


Laat je een ander het paard brengen!

Kijk als mijn paard overlijd dan mag hij naar de slacht. Daar kan je dan ook kiezen voor menselijke consumptie of niet!!

Laten cremeren doe ik niet!! Hoef geen as!
Opzetten wil ik ook niet!!
Joey blijft altijd in mijn hart en op foto's

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:38

kun je eigelijk ook een paard nog naar de slacht brengen als het een natuurlijke dood gestorven is?? of moet hij perse ter plekke worden afgemaakt? ik geloof dat ik m, alstie vanzelf dood is gegaan wel naar de slacht zou brengen... het gaat mij puur om de manier waarop hij dood gaat en wat er daarna met m gebeurd maakt me echt geen klap uit. beest krijgt dat toch niet meer mee..

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:40

Het ligt eraan hoe het paard dood gegaan is volgens mij en wanneer!!

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:42

alstie gewoon dood is gegaan van ouderdom... dus zonder medicijnen of ziektes in zn lijf

GaWaIn
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 04:05

ik heb mijn paardje naar een stadje ernaast gebracht daar hebben ze me netjes een rondleiding gegeven en verteld wat er allemaal zou gaan gebeuren,dat is als volgt Huilen ze slachten je paardje jammer genoeg wel maar ze gaan het niet verkopen of zo ze doen het allemaal zo fijn enzo dat ze het netjes opbergen ze gaan je paardje dus niet zomaar ergens verkopen..ik moet er niet eens aan denken dat mijn lieve jelle gewoon ff zomaar wordt verkocht in de mac donalds ofzo ..geen denken aan.!! ik ben echt blij met de mensen van die vereniging..!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 06:35

noukske schreef:
Ik heb een paar keer een slachttransport gezien en dit beeld zal nooit meer uit mijn geheugen verdwijnen.


Waar haal jij dat slachttransport vandaan dan? Je zet je paard toch op de trailer, rijd ermee naar het locale slachthuis en hij is er en gaat daar dood?

Citaat:
Ik vind de slacht op zich voor paarden erg snel, maar het transport en de weg naar de slachtplaats is gewoon dierenmishandeling!!!


Hoe is dat anders dan een trailerritje naar een wedstrijd of buitenrit? Tenzij je je paard op transport naar Italie laat zetten, maar het moge duidelijk zijn dat je zelf goed met het slachthuis moet spreken en eventueel het lichaam moet zien (of een ander laten kijken) om zeker te maken dat je paard ook echt dood is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 06:36

Oh ja, een al dood paard naar het slachthuis brengen mag niet, je mag zelf geen kadavers vervoeren. En hoe zie je het voor je om een dood paard in de trailer te krijgen en bij het slachthuis er weer uit? Dan maar gewoon de rendac...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:37

ArwenLune schreef:
Waar haal jij dat slachttransport vandaan dan? Je zet je paard toch op de trailer, rijd ermee naar het locale slachthuis en hij is er en gaat daar dood?


Nouske bedoelt waarschijnlijk de slachttransporten naar Italie en Frankrijk. Niet de particulier die een paard naar de plaatselijke slager brengt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:47

Als het zou kunnen, zou ik voor de slacht gaan. Redenen heb ik al in een ander topic uitgebreid gegeven Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:52

Mijn eerste pony is opgehaald. Ze is op woensdag overleden, en door wat contacten van andere mensen kon ze gelukkig op donderdag of vrijdag opgehaald worden. Eigenlijk wilden ze wachten tot dinsdag, in verband met Paasdagen.

Mocht ik ooit voor de keus komen te staan (bij mijn eerste pony niet, die is thuis gestorven) wil ik mijn pony naar de slacht doen. Maar wel als dat dus nog mogelijk is, en hij te vervoeren is.
Anders thuis een spuitje.... En dan maar op laten halen.
Al zie ik natuurlijk ook liever een natuurlijke dood.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:05

rommie schreef:
kun je eigelijk ook een paard nog naar de slacht brengen als het een natuurlijke dood gestorven is?? of moet hij perse ter plekke worden afgemaakt? ik geloof dat ik m, alstie vanzelf dood is gegaan wel naar de slacht zou brengen... het gaat mij puur om de manier waarop hij dood gaat en wat er daarna met m gebeurd maakt me echt geen klap uit. beest krijgt dat toch niet meer mee..


Het kan wel, maar volgens mij moet je dan (heel cru hoor...) meteen zijn hals door snijden om het meeste bloed eruit te laten.
Zodra het bloed namelijk gaat stollen na zijn dood, is het vlees niet meer geschikt voor consumpte en zal de slager het niet slachten......

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:11

levy, het mag niet !
vee wat voor de slacht is, ondergaat een levende keuring
dat wil zeggen, bij aanvoer moet een dierenarts controleren of het dier gezond is, bij noodslachting is dit niet altijd het geval,maar hoe dat precies zit weet ik niet

een dier wat dood word aangevoerd mogen ze niet slachten
het dier mag niet dood zijn als ze gaan steken, ze zijn verdoofd als ze worden gestoken ( bloed eruit laten ) als ze al dood zijn kan dit de kwaliteit van het vlees ernstig benadelen !
en levy, het bloed gaat niet stollen ! er komt lijkengif in het lichaam, wat giftig kan zijn voor de mens Knipoog

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:19

Maar geldt het verhaal van crossmonster dan ook voor paarden? Krijgen de paarden dan eerst een verdoving, worden daarna gestoken en dan pas een pin door hun hoofd???

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:23

Verdorie, dat wist ik niet Crossmonster!
was dat vroeger anders dan? Ik weet nog dat onze koeienburen dat namelijk wel altijd zo deded en er dus regelmatig bloedbaden op het erf waren in afwachting van de slager.
Maar dat is inderdaad wel een jaar of 20 geleden.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:24

Barb schreef:
Maar geldt het verhaal van crossmonster dan ook voor paarden? Krijgen de paarden dan eerst een verdoving, worden daarna gestoken en dan pas een pin door hun hoofd???


Nee! Hiervan weet ik heel zeker dat dat niet zo is!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:26

Als een paard plotseling dood gaat heb je weinig keuze... Rendac.
Ik ben de dood liever voor en breng mijn paard liever naar de slacht.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:31

nee paarden worden geschoten en dan meteen opgehangen
ik ben varkens gewend, en varkensvlees word veel meer gebruikt als paardenvlees, en ook in grotere mate
dus ze doen er alles aan om het vlees goed te houden en goed te krijgen
paardenvlees word heel vaak gerookt en ook flink gekruid, zodat de eventueel slechte kwaliteit niet opgemerkt word Knipoog

en vroeger mocht idd alles nog!
door de MKZ en varkenspest en kippenpest enzo zijn de regels nu zo vlijmscherp!
ook omdat voedsel veel beter gecontroleerd word
de maatschappij is veel hygienischer geworden , dus ook wat het slachten betrefd zijn de eisen erg streng!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:34

Heb ik toch een klein beetje gelijk he? Haha!

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:26

ik zouhem laten opzetten. Heel mooi zo'n paard in je kamer.. nee geintje maar ik weet niet wat ik zou doen

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:29

siccootje schreef:
ik zouhem laten opzetten. Heel mooi zo'n paard in je kamer.. nee geintje maar ik weet niet wat ik zou doen


Waarom een geintje?

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:35

maar dat ze éérst die aders leeg laten lopen en dan pas een pin door zn kop schieten... das volgens mij niet waar hoor weet je dat heel zeker crossmonster?? een vriendin van me moest een keer haar paard wegbrengen en volgens mij lieten ze toen niet eerst het bloed eruit.... is dat niet alleen bij andere beesten zo?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:00

goed lezen rommie dat zeg ik helemaal niet ! Knipoog


varkens worden verdoofd met gas of door een stroomstoot
die zijn bewusteloos als ze gestoken worden

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:12

crossmonster schreef:
het dier mag niet dood zijn als ze gaan steken, ze zijn verdoofd als ze worden gestoken ( bloed eruit laten ) als ze al dood zijn kan dit de kwaliteit van het vlees ernstig benadelen !


oh sorry dan heb ik dit verkeerd begrepen... maar paarden zijn dus gewoon dood voordat ze worden lek gestoken??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:18

ik denk van wel
ik weet niet precies hoe dat gaat ,ze zijn iig hersendood, ik weet niet of meteen het hart ook stopt, lijkt me wel, want het hele besturingssysteem word platgelegt met die pin
paard word wel meteen opgehangen en gestoken
ik ben varkens gewend, dat word aan de lopende band gedaan, dus die worden verdoofd eerst en dan gestoken
die moeten dus leven als ze gestoken worden