wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:46

Ik hoop ook die laatste zucht niet mee te hoeven maken. Ik hoop dat mijn paard op 35 jarige leeftijd een natuurlijke dood in het weiland sterft. Hopen we daar niet allemaal op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:13

Mist"]
http://www.kolleweidenhof.nl/default.htm

In België is er een paardencrematorium : gelegen in Sombreffe (tussen Charleroi en Namen)

Prijs:
individueel : 1300 euro met de mogelijkheid om de asse mee te krijgen in een urne (+/- 30kg asse voor een paard van 600kg)
in groep : (samen met andere kleine huisdieren) : 600 euro voor een paard

ezels en pony's (tot 200kg) kosten 800 euro voor individueel en 300 euro in groep.
Bij groepscrematie kan men geen asse bewaren.

Het hele proces duurt ongeveer 4 uur

Twee vaste transporteurs zorgen voor het ophalen van de dieren.

Andere optie : men kan in Herstal (bij Luik) ook paarden laten begraven, inclusief grafzerk.

voor alle info : CREMANIMA TEL. 00 32 (0) 71 88 88 45

Haha! Knipoog
[/quote]
[quote="ikke schreef:
Niet om rottig te wezen, maar het is niet toegestaan om met dode dieren rond te rijden in NL en exporteren is al helemaal uit den boze.
Dit zou dus inhouden dat je het levende dier naar Belgie moet exporteren, daar afmaken en laten cremeren. Ik denk dat dat voor veel mensen een stap te ver is......


Juist dat bedoel ik
Zover ik weet kan het NL nog steeds niet.

Ook niet legaal begraven.
Dat mogen alleen mensen van de koninklijke famile
Ja, lekker belachelijk hè

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:15

Cassidy schreef:
Ik hoop ook die laatste zucht niet mee te hoeven maken. Ik hoop dat mijn paard op 35 jarige leeftijd een natuurlijke dood in het weiland sterft. Hopen we daar niet allemaal op?



ja, daar hoop ik ook op... Maarja je paard dood vinden is ook niet alles.. Maar goed dan kan je alle situaties wel gaan bedenken, je wilt het eigenlijk natuurlijk helemaal niet meemaken!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:16

Mijn paard is tijdens mijn vakantie na een noodlottig ongeluk overleden.
Ze hebben hem te plekke een spuitje moeten geven. De volgende dag heeft Rendac hem opgehaald. Hoewel ik er zelf niet bij kon zijn, vond ik dat iedereen op dat moment het beste voor mijn paard hebben gedaan.
Als ik thuis was geweest had ik het net zo gedaan.....Ik vond het alleen heel jammer dat ik geen afscheid van mijn goede vriend kon nemen.

yarrah

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:19

Cassidy, helaas is voor velen de realiteit anders. Ik ga graag met je mee in die hoop, maar mijn paardje heeft daar geen rekening mee (kunnen) houden. En ja, als je een goede dierenarts hebt, dan kun je dat uitstekend plannen. Het kost enkele dagen om dat goed te doen en om die tussentijd dragelijk te maken voor mijn paard heeft hij haar een dot pijnstillers gegeven, dat wil niemand weten. Vorvolgens heeft hij haar keurig in laten slapen, zonder een onbehoorlijke beweging of wat ook. Ze is heel rustig en vredig gegaan en dat is goed........
Ik ben er niet bij geweest toen ze werd opgehaald, daar zie ik het nut niet van in. Die mannen zijn kundig, zakelijk en doen het vlot. Ik weet dat dat zo is en ik heb dus totaal geen behoefte om daar bij te zijn.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:25

Cassidy schreef:
Ik hoop ook die laatste zucht niet mee te hoeven maken. Ik hoop dat mijn paard op 35 jarige leeftijd een natuurlijke dood in het weiland sterft. Hopen we daar niet allemaal op?



Nou, dat is denk ik ook niet alles...Ik hoorde enkele weken geleden van iemand dat een pony er vele uren, zo niet, dagen over heeft gedaan om op een "natuurlijke" manier te sterven, en dat terwijl er een veulentje bij stond. Ik vind zo'n martelgang ook maar niks voor zo'n dier. Fijne eigenaresse om zo'n dier maar gewoon te laten martelen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:27

Ikke, ik ben van mening dat je ten allen tijde van tevoren zoiets in je hoofd kunt doorspelen. Wat doen als.....en zo heb ik al verschillende situaties bedacht, en weet zeker dat als er iets gebeurt, het beslist niet zo gaat als ik voor die tijd had uitgestippeld. Maar hoe vaak hoor je niet dat mensen er helemaal niet aan (willen) denken?

Op het moment dat ze dood is wil ik er ook niet bij zijn als ze wordt opgehaald. Het moment van de dood zelf...ligt aan de situatie.

@ Bravura...misschien had ik wat preciezer moeten zijn. Met een natuurlijke dood bedoel ik hartstilstand. Pats, boem over. Niet een paard een week met een gebroken been op een land laten staan waar hij uiteindelijk aan een "natuurlijke" dood overlijdt omdat hij de stap niet kan zetten naar de waterbak.
Een paard wat een week erover doet dood te gaan hoort in mijn ogen voor het intreden van de dood uit zijn lijden verlost te worden. Situatie wordt anders als er een veulen bij staat. En soms denk je dat het nog wel kan, en dan kan het dus niet meer...Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-08-04 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:28

Ik zou een gat graven en hem begraven in het bos...

Steentje erop , en klaar is kees Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:32

SpLaSh_ schreef:
Ik zou een gat graven en hem begraven in het bos...

Steentje erop , en klaar is kees Haha!


En dan maar hopen dat hij niet is gechipt zodat ze niet kunnen achterhalen van wie hij geweest is...Lips are sealed

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:33

Waar maken we ons toch steeds weer druk om? Zoiets heb je toch niet voor het zeggen en het komt altijd onverwacht, of je nu zelf die beslissing neemt of het paard gaat zelf al...
En wat er mee wordt gedaan....het paard voelt het toch niet meer. Cremeren, opzetten, mummificeren ( Haha! ) of gewoon de Rendac.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:35

Cassidy schreef:
En dan maar hopen dat hij niet is gechipt zodat ze niet kunnen achterhalen van wie hij geweest is...Lips are sealed

Hahaha, zie het al voor me, al die lui met een soort van metaaldetector door het bos Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:37

Nou Bravura, het is maar wat je "je druk maken" noemt. Op het moment dat je eigenaar wordt van een dier heb je verantwoordelijkheden, en daar hoort behalve de DA, smid, stalling en goed voer ook bij dat je de beslissende stap durft te zetten om hem te laten gaan. En daar zijn verschillende mogelijkheden voor, en mensen denken daarover na en willen daarover praten en andermans meningen horen. Mogen ze het alleen hebben over "hoe lief hij vandaag weer was" of "hoe vervelend hij vandaag weer was" en niet over iets wat ook bij heel veel mensen in hun hoofd rondspookt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:39

Amethyst schreef:
Hahaha, zie het al voor me, al die lui met een soort van metaaldetector door het bos Clown


Of een agent die met zijn diensthond aan het wandelen is en ineens denkt een misdrijf op het spoor te zijn Haha!) (Krijgt visies over Commisaris Rex *LOL*

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:43

DePennyBitch schreef:
k heb er geen moeite mee, het lichaam staat los van de ziel.

Zo denk ik er ook over...

Als mijn paard dood in zijn stal zou liggen dan zou ik de distructor bellen en als hij om wat voor reden dan ook niet meer verder kan leven en ik moet beslissen dat hij dood moet dan bel ik de slager...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:47

Cassidy, ik heb het afgelopen half jaar om de twee weken de DA op "visite" gehad, twee van mijn lievelingen moeten laten inslapen (de 1 stapte zelf uit en de DA heeft het bespoedigd) en de 2e na drie ernstige koliek-aanvallen. Een derde paard heb ik na ernstige ziekte ook bijna in moeten laten slapen, waarvan ik eigenlijk dacht haar 's morgens dood in het weiland te vinden. Zij leeft gelukkig nog en is weer gezond.
Die gedachten waar men zich druk over maakt, wat te doen als....daar heb ik al maanden mee gelopen en ik kan je verzekeren: als je paard echt oud is of ziek is, is het zeker geen pretje daar over na te moeten denken. Waarom maken we ons dan steeds zo druk als er nog niks aan de hand is? Tuurlijk heb je de verantwoording voor je dieren, maar geniet van die dieren, de tijd gaat veel te snel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:51

Mee een Bravura...did you hug your horse today?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:55


A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:56

ik zou een paard dat nog leeft niet naar de slager brengen... simpel voor mn eigen gevoel. ik denk niet dat het beest er zelf veel moeite mee heeft. als hij eenmaal dood is zou ik m laten ophalen door een distructor... begraven of cremeren gaat mij (en mn portomonee) net iets te ver

Natasja31

Berichten: 312
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:00

Ik zou mijn paard een spuitje laten geven en op laten halen.

Groetjes Natas.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:12

Ik zou m'n paard uiteraard op laten halen door de rendac, ik kan hem moeilijk weg laten rotten, lijkt me. Verward

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:24

ikke schreef:
Niet om rottig te wezen, maar het is niet toegestaan om met dode dieren rond te rijden in NL en exporteren is al helemaal uit den boze.
Dit zou dus inhouden dat je het levende dier naar Belgie moet exporteren, daar afmaken en laten cremeren. Ik denk dat dat voor veel mensen een stap te ver is......


Ik woon daar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:28

Rendac.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:49

Cassidy schreef:
En dan maar hopen dat hij niet is gechipt zodat ze niet kunnen achterhalen van wie hij geweest is...Lips are sealed


Hahah... nee , even sirieus... ik zou hem oplaten halen , en dan mogen ze hem in de container of wat dan ook stoppen , maar hij mag van mij niet naar de slager , waarom niet ? Omdat ik niet wil dat ie opgegeten wordt , echt waar !

En als Splash ooit pijn gaat krijgen , en hij niet meer 100% pijnvrij door het leven kan gaan , dan weet ik wanneer het tijd is om de DA in te schakelen en hem te verlossen , hoe veel pijn dat ook bij mij zal doen !
Als ik hem nog kan redden met een operatie en hij kan nooit meer bereden worden en mag pijnloos op het land genieten , dan kies ik daarvoor , en dan kies ik dus wél voormezelf , want Splash heeft er dan eigenlijk niks aan !

En als ik doodga , dan moet Splash bij mijn begravenis aanwezig zijn en moet ie een koets met mij erin trekken , als we nu toch bezig zijn.... Haha!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:51

ja dat laatste moet mijne ook doen, maar denk dat hij dan zelf al dood is, maarja als ik jong sterf..( zal mij benieuwen hoe lang t ze duurt hem voor de kar te beleren Haha! , en als hij al dood is, doe dan maar een koets met twee friezen Haha!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:09

runningkawa schreef:
Helaas kun je paarden niet cremeren, dus dat gaat dan niet op.

kjan wel, kijk maar op www.paarden.beginthier.nl