Voor en nadelen jong paard kopen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:26

Ik kocht mijn eerste paardje, Easy Boy, toen hij 4,5 jaar was. Hij was netjes ingereden, maar erg pittig en ondeugend.

3 maanden geleden heb ik een 3 jarige, volledig groene arabische merrie gekocht. Niet omdat ik persé een jong paardje wilde, maar omdat het "liefde op `t eerste gezicht" was Haha! . Voordat ik zeker wist dat ik haar ging kopen heb ik getwijfeld of ik niet beter een ouder paardje zou kunnen kopen, aangezien ik nog nooit een paard zadelmak had gemaakt etc. Nagoya is heel lief van karakter en de kennis, waarbij ze ook gestald staat, heeft veel ervaring en bood me aan om me te helpen met alles. Omdat ik van te voren wist dat ik goede hulp zou krijgen, heb ik haar gekocht en het gaat super OK dan! .

Ik denk dat je met goede begeleiding best een paard kan beleren , ook als je daar nog geen ervaring mee hebt. Eens moet de eerste keer zijn Knipoog ...

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:41

Pipo schreef:
Weet je wat het probleem is Judith, vind maar eens een fijn te rijden paard wat ouder is en betaalbaar!! Ouder is te vinden, maar zo tot de 8 a 9 duizend euro kan je amper een dier vinden waar je makkelijk en fijn op wegrijd. Voornamelijk verreden dieren.

Fijn te rijden is ook te vinden, maar dan mag je een dikke portomonnee mee nemen als deze ook nog mooi zijn en goed moeten bewegen.


Leuk om te weten dat mijn paard een verreden dier is... Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:48

marije1987 schreef:
Dan snap ik jouw punt heel goed, maar ik ben ook niet zo'n dressuurder, dus dat gevoel hoef ik ook niet per se mee te maken.


Ik ben ook geen dressuurder, ik rij western...Lips are sealed Genoeg uitdagingen, ook met een wat ouder paard dat genoeg is doorgereden.

Je suis Charlie.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:07

Cassidy schreef:
Ik ben ook geen dressuurder, ik rij western...Lips are sealed Genoeg uitdagingen, ook met een wat ouder paard dat genoeg is doorgereden.

Haha oeps, ik ging meteen van dressuur uit omdat je het over oefeningen had, maar dat kan natuurlijk evenwestern zijn.. Mijn excuses.. Clown

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:19

Myra1 schreef:
Leuk om te weten dat mijn paard een verreden dier is... Verward


Snelle conclusie Verward ? Ieder zijn mening hoor! Maar als je een gezond, goed paard van een jaar of 8 zoekt die al verder in de africhting is, mag je wel je bankrekening aanspreken. Gezonde paarden met talent zijn nooit goedkoop (met gezond bedoel ik ook gezond in de kop).

Of ze zijn compleet door de ruiter verreden en daardoor niet handelbaar meer (maar dan zit er meestal ook geen hoge africhtingsgraad op).

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:41

Een jong paard hoeft niet persee onbeleerd te zijn. Een 5jarig paard is ook nog jong en kan nog veel leren.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:07

Hoi Judith,

Ik heb na ruim 15 jaar rijervaring en meerdere pony's te hebben ingereden een eigen paard gekocht.
Hij is een KWPN'er van 1,62 met een heel erg lief karakter...
en onbeleerd.. Lovers

Aan een jong diertje zitten heel veel voordelen, je kan hem idd helemaal naar je hand zetten en je zal een voorbeeld functie voor hem hebben...

Dit is ook het nadeel!! Hij neemt jouw mankementen eerder over dan een ouder paard, probeert je het eerste jaar erg uit en vraagt heel erg veel gedult en tijd. Bij mij was het ook liefde op het eerste gezicht Bloos maar toch gaat niet altijd alles van een leie dakje...
Niet dat hij niet luisterd is... maar ik hij is mijn grenzen aan het testen.
En dit is heel erg lochies voor een jong paard.

Misschien is het verstandig om jezelf een paar dingen af te vragen.
1) Hoe consequent ben ik
2) Kan ik elke dag met frisse moed beginnen...
3) Kan ik zijn leider zijn
en weet ik goed genoeg wat ik zelf wil... mbt op je doel afgaan.

Als dat wel goed zit kom je er met liefde wel hoor Judith!!!!
Heel erg veel succes!!! Dit bericht is absoluut niet negatief bedoeld hoor want ik geniet elke dag met volle teug van mijn paardje en gun jou het zelfde!!!

Knufff Urlando
Ps als je ooit vragen hebt dan mail je maar Pling

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:17

RanouK schreef:
Een jong paard hoeft niet persee onbeleerd te zijn. Een 5jarig paard is ook nog jong en kan nog veel leren.


Ja idd, of een 4-jarige, dan mag je zelf nog lekker die pubertijd door worstelen Tong uitsteken Haha!.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:27

ik heb mijn pony gekocht toen ze 11 maanden oud was, en van de week zat ik er nog over te denken, als ik nog een paard zou willen zou het weer een jong dier zijn.
voor mij wegen deze voordelen namelijk zwaarder dan het eventjes een jaar of 2 niet kunnen rijden:
je leert je paard alles zelf, dus de 'fouten'op je paard ook.
je weet wat er mee gebeurt is(dus geen nare ervaringen met paarden die beenproblemen of rugproblemen blijken te hebben)
je krijgt een enorm sterke band met je dier


als enige nadeel kan zijn dat je paard wel been/rug problemen krijgt, maar dat zich dat dus pas op latere leeftijd openbaart.maar das een risico die ik wel zou nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Noor17, YandexBot en 74 bezoekers