gevr. advies over het aanleggen van een buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

gevr. advies over het aanleggen van een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 14:13

Nu de paarden toch al zo'n 2 weken bij ons nieuwe huis staan en we nu tijdelijk in de wei rijden, wordt het toch eens tijd om te informeren over het aanleggen van een bak.

Het wordt een buitenbak van 20 x 40, we willen graag een bak die NIET onder water komt te staan en die niet bevriest.

Ik heb al zitten zoeken met de zoekfunctie, maar werd daar ook niet veel wijzer van. Wel heb ik dingen gelezen over kokoshaar, houtsnippers (wat mij persoonlijk niet aanspreekt), viltsnippers en van kennissen hoorde ik dat ze op stal een bak hebben van snippers van autobekleding (?).

Wie kan mij helpen aan internetsites en/of meer informatie over de bak waar je het hele jaar in kan rijden.
Evt. ook de prijzen erbij

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:31

kijk is op www.buitenbak.nl
Hier een stukje uit de tekst:

Wat is All Weather Tuft ®

All Weather Tuft ® wordt geproduceerd uit een mat bestaande uit een Polyamide en Polyester vezel. De basismat All Weather Tuft ® wordt versneden tot het eindproduct. Vervolgens wordt het aangebracht op een bestaande zandbodem, waardoor een stabiele en onderhoudsarme manegebodem ontstaat.
All Weather Tuft ® bestaat uit een fijne snipper
(circa 2 bij 4 cm) en is milieuverantwoord toepasbaar.

Welk resultaat geeft All Weather Tuft ®
Een voor de paardensport het hele jaar te berijden bak
Het voorkomt wateroverlast. All Weather Tuft ®
heeft een drainerend vermogen en is met vorst te berijden. Het is milieuveilig.
All Weather Tuft® is slijtvast en rotvrij.
All Weather Tuft® is stabiel, het waait niet weg en veroorzaakt minder stof.·
All Weather Tuft® is betaalbaar en gebruikswaarde verhogend.
Pas na 2 a 3 jaar is een aanvulling van 10 a 20 % nodig.
Overtollige mest kan eenvoudig worden verwijderd.
All Weather Tuft® heeft een brandvertragende werking.

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:34

je moet oppassen met textiel enzovoorts,dat het bodemvervuilend is,dus als je de grond ooit kwijt moet is het vervuild en dat kost kapitalen,ik zou zelf voor een bodem kiezen die uit natuurlijke grondstoffen bestaat!!dus inderdaad kokos of houtsnippers...

maar ja,dat moet je zelf weten,veel succes!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:47

Als je een bak wilt, graaf hem nooit in! Zet een goed schotje neer en kiep daar zand in, als het dieper ligt dan weet je zeker dat je een aantal weken in het jaar een waterbak hebt.

Wij hebben gewoon heel grof (metsel) zand erin, aflopend naar 1 punt als er dan toch een keer water in staat is het met een paar geultjes zo weer weg, geen snippers erin.

Als er vorst wordt voorspelt doen we hem slepen, dan kan je er met vorst ook blijven rijden, omdat de bodem dan recht is en het bovenste laagje ontdooit vaak toch wel.
Er staat alleen water in als het echt heel erg hard heeft geregent of als de paarden een gat hebben gegraven toen ze los stonden. De bak is 365 dagen in een jaar berijdbaar.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:58

Citaat:
De bak is 365 dagen in een jaar berijdbaar

*grinnik* als het een schrikkeljaar is een dag niet.... Haha!

er zijn al een boel topics over dit onderwerp geweest, als je de zoekfuncite even gebruikt kom je een boel verder.

Het ligt ook aan de huidige ondergrond. Zit je op zand/klei/veen etc.? Wat is je budget? Wil je het zelf aanleggen of laten doen?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:03

Iig zorgen dat de bak hoger ligt dan de rest van de omgeving. Wij hebben sinds begin dit jaar drainage en ik ben d'r super blij mee. De bak is in een dag droog.
Op m'n werk hebben ze ook nog geopad snippers op het zand liggen. Da's echt helemaal ideaal. Ik weet alleen niet hoe het zich met vorst houd.

Het ideaalste is (volgens mij) een eb- en vloed bak. Als er vorst aan komt, zorg je gewoon dat de bak hartstikke droog is, zodat de bovenlaag niet kan aanvriezen. Maar dat zou je even ergens na moeten vragen.

Maar ik denk dat een dak erop toch de beste oplossing is *LOL* Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 17:33

We zitten op klei/veengrond

De zoekfunctie heb ik gebruikt en ook een aantal topics gelezen, maar er staan heel weinig site's bij en informatie.

Mailtje is richting All Weather Tuft, lijkt me een hele fijne bak en heb nog een paar vragen gemailt.

Vonnie84, dak erop is zeker een goede oplossing Haha! alleen zitten we in een enorme zeik-gemeente en is zo'n dak ook erg duur

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:42


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:09

Vonnie84 schreef:
Klei/veengrond wordt altijd te glad als het regent he. Dus ik denk dat je dat iig moet afgraven en dan nieuw zand erop.

Nóoit afgraven! Doe er dan extra zand op, maar graaf nooit af. Je komt het hier in de buurt veel tegen maar al die bakken staan na een buitje onder water.

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:16

wij hebben de grond om laten gooien. graven zwart zand naar onder geel zand naar boven. we hebben nu een stik goede bak.
ik woon in hoeven dus erg veel verschil zal er toch wel niet in de grond zitten toch.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 06:53

Sjonniej schreef:
Als je een bak wilt, graaf hem nooit in! Zet een goed schotje neer en kiep daar zand in, als het dieper ligt dan weet je zeker dat je een aantal weken in het jaar een waterbak hebt.

Wij hebben gewoon heel grof (metsel) zand erin, aflopend naar 1 punt als er dan toch een keer water in staat is het met een paar geultjes zo weer weg, geen snippers erin.

Als er vorst wordt voorspelt doen we hem slepen, dan kan je er met vorst ook blijven rijden, omdat de bodem dan recht is en het bovenste laagje ontdooit vaak toch wel.
Er staat alleen water in als het echt heel erg hard heeft geregent of als de paarden een gat hebben gegraven toen ze los stonden. De bak is 365 dagen in een jaar berijdbaar.


Wij hebben ook een bak aflopend naar 1 punt. Als die nat is even geultjes graven en binnen een half uur heb je weer een droge bak. Gisteren toen het zo hard regende stond onze wei onder water en onze bak wat gewoon helemaal droog.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:33

wij zelf hadden een weiland die hoofdzakelijk bestond uit kleigrond, dus je begrijpt altijd en eeuwig water. Met als gevolg dat de paarden dat weiland helemaal kapot liepen. Aangezien ik nu met mijn paardje aan het werk ben hebben we maar besloten om van dat weiland een rijbak te maken. Dus hebben we de loonwerker hier in de buurt om advies gevraagd. Zij maken geregeld rijbakken. Hij heeft nu de toplaag (klei) van het weiland afgegraven, het spuitzand wat eronder zat naar boven gehaald en de klei onder in de grond gebracht. Dus eigenlijk is het weiland erg diep omgespit waardoor het mooie spuitzand bovenop kwam te liggen. En ik kan je zeggen dat na een plensbui het maar een paar minuutjes duurt en de bak is weer droog. Ideaal. En dat zonder moeilijke en dure afvloeiings constructies en dergelijke. Een goede en zeker goedkope oplossing.
Hopelijk heb je hier iets aan.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:19

Melissamanda schreef:
Wij hebben ook een bak aflopend naar 1 punt. Als die nat is even geultjes graven en binnen een half uur heb je weer een droge bak. Gisteren toen het zo hard regende stond onze wei onder water en onze bak wat gewoon helemaal droog.

Wij hadden hetzelfde, schaapjes van de buurman stonden te zwemmen en de pony's stonden droog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 51 bezoekers