Manen trekken voor dna-onderzoek: hoe doe ik dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Manen trekken voor dna-onderzoek: hoe doe ik dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 13:23

Morgen ga ik m'n nieuwe merrie afhalen. Ze heeft nog geen papieren, moeder ook niet (maar die staat daar wel) en pa is een Volbloed Arabier die geregistreerd is. Nu heb ik van het NRPS begrepen dat ik even goed van beide ouders dna moet verzamelen, d.m.v. manen te trekken met wortel. Wie kan mij uitleggen hoe ik dit moet doen zonder dat ik het paard al te veel pijn doe??


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:36

gewoon een paar haartje pakken en zachtjes ruk bewegingen geven totdat je dat plukje in je hand hebt...

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:41

Lijkt me stug dat je van beide ouders DNA moet overleggen. Zeg anders gewoon dat je de ouders niet IRL hebt gezien. De stamboeken stellen wel meer bizarre eisen, gewoon negeren. Als ouders bekend zijn, dan MOET het stamboek het veulen registreren, dit is een wettelijke verplichting!
Manen veramelen is simpel: meen een haar, trek eraan en klaar. stuk of vijf a zes schijnt voldoende te zijn.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:43

Amadeo schreef:
gewoon een paar haartje pakken en zachtjes ruk bewegingen geven totdat je dat plukje in je hand hebt...



Plukje manen bij de schoft pakken en een flinke ruk geven tot je pluk haar met wortel en al in je handen hebt. Net als bij het toiletteren als je de manen van je paard trekt...

Je suis Charlie.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:47

Gewoon net als je bij het manen trekken bij het toileteren doet.
Men nemen een trek kammetje, draaien daar het haar om heen en geven een flinke ruk. Zo is het bij Dennis ook gedaan toen hij goedgekeurd werd en zijn DNA daardoor geregistreerd moest worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:48

plukje haar, ongeveer 10 haren, vlakbij de schoft nemen en dan in een ruk eruit trekken zodat je de wortels er ook bij hebt want daar zit het DNA materiaal in.
Werkt net zoals manen trekken dus echt zeer doet het niet, als je maar in 1 ruk het plukje eruit trekt en er niet aan gaat hangen.
Als het goed is moet je van het NRPS een formulier krijgen hoe je dat moet doen en wat je dan met het plukje moet doen als je het eenmaal getrokken hebt. Bij de AQHA (ik heb een quarter die ook dna getest moest worden) krijg je een DNA kit met een speciaal formulier met plakstrip voor de haren. Geen idee hoe dat bij de NRPS werkt.
Let wel op dat je niet van te voren de manen borstelt met een kam waar mogelijkerwijs haren van een ander paard in kunnen zitten want dan is je haarmonster niet zuiver meer!
Wel raar dat jij voor dna monsters van de ouders moet zorgen, als die hengst geregistreerd is dan zal zn dna ook wel bekend zijn, vraag het anders even na voor de zekerheid.
succes!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 22:09

ikke schreef:
Lijkt me stug dat je van beide ouders DNA moet overleggen. Zeg anders gewoon dat je de ouders niet IRL hebt gezien. De stamboeken stellen wel meer bizarre eisen, gewoon negeren. Als ouders bekend zijn, dan MOET het stamboek het veulen registreren, dit is een wettelijke verplichting!
Manen veramelen is simpel: meen een haar, trek eraan en klaar. stuk of vijf a zes schijnt voldoende te zijn.


Ze is qua bloed een Volbloed Arabier, maar moeder heeft geen papieren, dus 't AVS heeft haar geweigerd! M'n enige mogelijkheid is nu nog 't NRPS, ik verwacht niet papieren van moeders te vinden...

Tnx trwns, dat gaat morgen wel lukken OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 82 bezoekers