Nu al dekens?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:42

Mijne staat nu voor de nachten onder een ongevoerde regendeken die er 's morgen door stalhoudster af wordt gehaald.
Hij staat nu nog 24/7 buiten en er staat hier een behoorlijke wind en regelmatig buien.. Ik merk nu al dat zijn vacht al aan het groeien is.. Dus dan maar vast een dekkie op.. Liever te vroeg dan een pak haar.

Verow
Berichten: 936
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:16

Ik ben het totaal niet met Ikke eens. Als ze een argument hebben om een deken op te doen, 'MAG' dat wel van jou? Alsof ze zich daar druk om gaan maken.. Als ze een deken op hun paard willen gooien om ze lekker kort in hun vacht te houden, dat is toch niet jouw probleem? Het zijn hun paarden, hun dekens. En ik vind het idd nergens op slaan om die mensen af te gaan lopen kraken. 'Dekens zijn voor sukkels'.. Jah hoor Clown (not).
Goldy heeft geen deken op nee, al zou ik graag in de winter een winterdeken erop gooien, zodat ie niet zo heel dik in zijn vacht zit (makkelijker met poetsen) en het is makkelijker droogstappen. Maar de eigenaresse wil nog geen deken voor Goldy, waarom precies weet ik niet Lachen

Wat ik wel heel fout vind, was een tijdje geleden (ergens in de lente geloof ik). Een jongen op de manege had heel intensief gereden met z'n paard (vooral gegaloppeerd) en het paard was echt ZEIKNAT.. En wat doet ie? Zonder uitstappen, net nadiet ie klaar was met galoperen, de bak uit, zadel eraf, gelijk een zweetdeken op en in de stal zetten (terwijl ze nog zeik en zeiknat was). DAT vind ik zielig.. Ik weet dat de zweetdeken ervoor is om op te doen na het rijden als ze/hij gezweet heeft, maar dit paard was wel te nat ervoor, vind ik! En het is toch ook helemaal niet goed om na het galoperen gelijk op stal te zetten, zonder uit te stappen!?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:52

Mijn KWPN paarden zitten altijd erg dun in het haar. Ze staan onder een goeie deken 300-400 grams.Vanaf september. de lampen in de stal branden tot 10 uur s'avonds. Goed voeren is ook belangrijk. Ze moeten in de winter hun vitamientjes ook hebben net als mensen. Als het extreem koud is krijgen ze een extra deken onder hun stal dek en tijdens het naar buiten gaan overdag hebben ze een ongevoerde regendeken over de staldeken als er kans is op neerslag.

Dit is mijn keus, het werkt prima en mijn paarden zien er gelukkig uit.
De veulens tot drie jaar staan zonder dek in al het winterhaar en dat heeft ook zijn charme, maar niet voor de dressuurpaarden die in de sport lopen. Scheren is bij mijn paarden zo niet nodig. Mijn sportpaarden zijn ook écht in sportconditie, en zo hoort het ook vind ik. Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:07

Mijn paard blijft bloot en eind november gaat er een zomerdeken op die er in maart of april weer af gaat.
* ze blijft schoon (toch fijn met veel wit)
* vacht wordt niet te dik

Ik vind het soms wel onzin dat mensen 2 dekens opdoen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:13

meningen liggen hier erg verdeeld zie ik.

ik ben als sinds een week ongeveer aan het twijfelen om de deken op te doen.
heb net gekeken tempraturen voor komende nachten zijn 14,13,9,13,14.
vind ik eigenlijk toch wel koud genoeg om s'nachts met wel een dunne katoenen zomerdeken! te beginnen.
worden de nachten weer warmer gaat die natuurlijk weer af Lachen
overdag blijft die ook af.

maar ik twijfel toch nog Haha!

zijn er al die zijn begonnen met dunne katoenen zomerdeken?

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:27

Een deken opdoen ligt m.i. ook aan het type paard wat je hebt. Ik heb een koudbloed dus daarom in de winter een zomerdeken.
Blijft voor mij wel staan dat het erg vroeg is voor een deken. Een paard heeft haar wat hij overeind kan zetten om zichzelf warm te houden.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:35

Als je echt de groei van de wintervacht wilt tegengaan moet je nu al beginnen met een zomerdekentje snachts.

Dat is mij te vroeg Haha!

Ergens begin oktober (als de dagen en nachten onder de 10 graden beginnen te komen) dan komt er een zomerdeken op. Een paar weken daarna een winterdeken.
Dubbele deken komt er alleen op als het een paar dagen achter elkaar vriest (ook overdag).

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:18

beautyfull_mickey schreef:
zijn er al die zijn begonnen met dunne katoenen zomerdeken?


Ik ben dus sinds gister begonnen met een ongevoerde regendeken voor de nachten. Wat ik het nadeel vind met een katoenzomerdeken dat is dat deze alleen maar averechts werkt als het regent 'snachts.
En aangezien het in de nachten momenteel toch best pittig doorregent kies ik daar niet voor.
Overdag staat hij nog in zijn blote kont.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:01

Ik ga ook komende nacht beginnen met een ongevoerde regendeken. Pride staat nog steeds 24/7 buiten en heeft geen schuilstal oid. Omdat het hier in de polder toch nog flink kan spoken begin ik ermee. Als hij 's nachts al op stal zou staan dan had ik zeker nog even gewacht, daar is geen wind en regen Haha!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:11

Zijn er ook mensen die gewoon hun paard vacht laten houden tot ongev. oktober en dan pas gaan scheren??

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:26

ikke schreef:
Dekens zijn voor sukkels


Ik zou eerder een sukkel zijn als ik mijn paard geen deken op zou doen... Hem laten werken met een dikke berenvacht, zich al rotzwetend na 15 minuten... Verward

Ik begin ook vroeg met een dunne deken en mijn paarden hebben altijd een mooi glad velletje. Bovendien, het oog wil ook wat! Haha!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:36

jeanie schreef:
Mijn paard blijft bloot en eind november gaat er een zomerdeken op die er in maart of april weer af gaat.
* ze blijft schoon (toch fijn met veel wit)
* vacht wordt niet te dik

Ik vind het soms wel onzin dat mensen 2 dekens opdoen.


Wij doen twee dekken op, een regendek en een winterdek, mijn paard mag niet nat worden of het koud hebben.....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:40

Mijn paard heeft nu ook gewoon een ongevoerde regendeken van Br op.
Maar kan me niet voorstellen jeanie, dat jou paard een mooi glad velletje eraan over houd door een zomerdeken op te houden terwijl het vriest?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:46

Ik ken iemand en die heeft haar paarden de hele zomer onder een deken staan, arme beestjes.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:03

ik lees dus dat er hier ook al meer mee begonnen zijn.
ik ga denk ik een van de komende nachten ook beginnen met de deken.

is een dunne katoenen zomerdeken,kan dus niet zoveel kwaad.

erna ga ik opbouwen naar dikkere en meer dekens Haha!

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:32

parouscha schreef:
Mijn paard heeft nu ook gewoon een ongevoerde regendeken van Br op.
Maar kan me niet voorstellen jeanie, dat jou paard een mooi glad velletje eraan over houd door een zomerdeken op te houden terwijl het vriest?


Het is ook net hoe je het paard houdt en hoe je referentiekader is. Het paard van Jeanie staat midden in een binnenstal, daar is het dus nooit zo koud als in een buitenstal. Het paard staat ook niet overdag op het land in de winter dus is een regendeken ook niet nodig (en zijn sowieso op die stal dubbele dekens eigenlijk niet nodig).

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:56

Nu vind ik het persoonlijk echt onzin om al een deken op te doen...

Afgelopen jaar duurde het best lang voordat buddy in een beetje wintervacht kwam...
Ik gooi pas een deken op als het echt wat kouder begint te worden. zodat z'n wintervacht niet dooorschiet. Een klein beetje wintervacht is geen probleem Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:25

Mijn paard heeft idd geen dikke wintervacht met een zomerdeken.
Zoals Apple al reageerde ze staat in een binnenstal dat zal wel een hoop schelen.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:11

Eleonoor schreef:
Stuur je mij een PB als je weer begint met je dekens? Ik wil Pablo ook ongeschoren houden als het kan... OK dan!

Haha, mij ook, was vorig jaar te laat, denk ik, gezien de iets te lange vacht van Harlie.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:30

Mijn paard krijgt op advies van de fysio een regendeken op als het langdurig of heftig regent. Het is 2 keer gebeurd dat ik een verkleumd paard uit de wei haalde. Hij stond dan helemaal strak en te bibberen. Hij is inmiddels 18, dus het zal aan de leeftijd liggen. Vroeger had hij er iig nooit last van...

Sindsdien staat hij dus regelmatig met zijn ongevoerde Horseware Rhino Turnout Original op in de wei.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:00

Sunny krijgt over een paar weken haar dekentje weer op.. Die doe je echt geen plezier om zonder deken te staan.. Ze gaat stilstaan bij het hek en doet niks meer, niet eten niet drinken.. totdat je haar een deken op hebt gedaan, dan kan ze opeens weer sprintjes trekken..Muts is het..
Brenin gaat dit jaar ook weer onder een deken. Het scheelt dat die veel binnenstaat, maar vind het wel fijner met deken, zeker nadat ik gereden heb..
De merrie die ik nu rijd gaat ook binnenkort onder haar dekentje!!

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:07

Vajramani schreef:
Ik ken iemand en die heeft haar paarden de hele zomer onder een deken staan, arme beestjes.


Mijn paard staat ook het hele jaar onder een deken en binnen. Ja dat is zielig. Vindt ik ook niet leuk. Hij heeft zomereczeem en alleen zo staat hij rustig in zijn stal. Af en toe loopt hij buiten als er geen mugjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:15

Ik ken ook een paard met zomerexceem. Er zijn tegewoordig speciale halsen vanuit Engeland die wel voldoen.

In dat gebied zijn er tussen 11.00 en 15.00 uur geen vliegjes en loopt dat beestje op de wei. Misschien een optie voor jouw paard?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:20

Mijn verzorpony staat 365 dagen per jaar zonder deken Haha! (zomers dag en nacht op het land, swinters op stal)

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:30

De merrie die ik nu rij, gaat binnenkort wel onder een deken. Ze is nu drie. Maar als enter en twenter was het net een beertje. Ik wil niet dat ze dat nu ook wordt als ik er op rij. Als ze wel een dikke vacht krijgt, ga ik haar scheren.
De andere merrie die wordt nu niet meer gereden, maar krijgt wel een deken op. Anders gaat ze staan hangen in het land. Bij koud en guur weer kan ze ook niet naar buiten, want het is nu al een aantal keer voorgekomen dat ze dan met koliek in het land staat.