Wel niet zonder E rijden met trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 14:14

Nou ik heb maar eens gebelt met de verkeerspolitie en het nog een gevraagt of het nou wel of niet mag het rijden zonder E, het zou mijn nl. zeer goed uitkomen als het wel zou mogen, en wat dezxe mij vertelde had ik nog nooit gehoord. Het gaat volgens hun nl. niet over hoe zwaar je trailer, trekvermogen van je auto etc. alleen het laadvermogen van je trailer is van belang. Dus tweepaardtrailer met laadvermogen van 2 ton, of er nou wel of geen 2 ton in ligt/straat, als dat dus meer is dan het gewicht van je auto, in mij geval 1550 dan heb ik dus 450 kg teveel en mag ik niet zonder E rijden. Nou ik snap er nu dus helemaal niets meer van! Zou ik nou een 11/2 paardstrailer hebben, bv laadvermogen 1000 kg en gewichttrailer 550kg dan mag het wel. Erg toch deze regelgeving? Vroeger kreeg je het er gewoon bij. Volgens agent is het verkeer op de weg wel veranderd de laatste jaren, nou dat zal best. Maar voor die 2 paard wel een examen en voor die 11/2 niet???? Blijft de zelfde drukte op de weg......zucht...Nederland!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:17

Vaag is het he, kijk ff op de site van twin daar staat er ook meer over.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:26

tja, over het recht en krom van de regelgeving wil ik mij niet meer druk maken, maar wat jij zegt klopt, het is het laadvermogen dat telt, niet de daadwerkelijke lading! Daar gaan denk ik veel mensen de fout in!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:39

Waar ze het over hebben is de massa van een trailer dat is het laadvermogen + het gewicht van de trailer. Deze massa mag niet meer zijn dan het gewicht van je auto.

Dus een anderhalf paards trailer met een massa (gewicht 700 kg + laadvermogen 650 kg) van 1350 kg dan moet je auto 1351 kg zijn anders mag je deze zonder E niet rijden. Het gaat er hier inderdaad om wat je in kan stoppen en niet wat voor een gewicht je er op het moment van rijden in stopt. Wanneer de massa meer dan de auto is mag je er niet een leeg mee rijden.

Het is wel zo dat de massa van de trailer en het gewicht van de auto samen niet meer dan 3500 kg mag zijn (of 3750 kg niewe regeling?) ook dan moet je E hebben.

Dus met een 2 paards trailer kun nooit alleen op B rijden. Immers een massa van een 2prds is 2000 kg en een auto die dat mag trekken moet dan meer wegen dan 2000 kg dan kom je dus boven de 3500 of 3750 kg uit dus E-rijbewijs nodig.

Van belang voor het rijbewijs is dus de massa (laadvermogen + gewicht) van de trailer en het gewicht van de auto.

Voor het rijden met een trailer is van belang.
Wat de auto mag trekken (op kenteken bewijs) + het gewicht van de trailer + het gewicht wat je er in stopt.

b.v nissan terrano gewicht 1700 kg trekvermogen 2800 kg geremd prds trailer gewicht 725 kg laadvermogen 1275 kg massa 2000 kg.

In het geval van 3500 kg zou ik dus deze combinatie op B niet mogen rijden immers gewicht auto 1700 kg + massa trailer 2000 kg is 3700 kg (wanneer het dus 3750 is dan mag het wel).

De auto mag 2800 kg trekken massa van de trailer is max 2000 kg dus voor de auto is het geen probleem.


Het is even lastig maar als je het eenmaal weet.
Ik heb ook meerdere keren met de politie overleg gehad maar allemaal andere berichten gekregen dus pas op met wat ze je vertellen


_________________
"Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee".

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Femmy op 2001-11-12 16:16 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:39

ik zit onder de combinatie incl. max laadvermogen van 3500 kg, maar mijn auto is wel zwaarder dan mij trailer. Daarom mag ik het wel zonder e.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 15:05

Hoi Desiree,

Begrijp ik nou goed dat jij wel met een 2-paardtrailer mag rijden zonder E omdat je auto zwaarder is dan je trailer? Dat is die van mij nl. ook. Zelfs met paard er in. 600 kg paard en 750 trailer. Auto weegt 1550kg. Zit alleen met dat laadvermogen van 2 ton. Heb jij dat dan niet????

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:29

Desiree, ik hoop dat je het volgende dan ook goed hebt. Behalve dat het totaal onder de 3500 kg moet zijn, geldt wel de THEORETISCHE laadvermogen van je trailer, dus dat wat op het kentekenbewijs staat. In mijn geval is het maximum massa voertuig 1600 kg (massa ledig 620 kg en laadvermogen 980 kg). Tezamen met mijn auto van 1120 kg kom ik op 2720 kg uit. MAAR omdat maximum massa voertuig hoger is dan het werkelijk gewicht van mijn auto, MAG IK NIET zonder E de trailer trekken. HAd ik mijn trailer terug laten keuren naar een maximum massa voertuig van 1100 kg, en dus een laadvermogen van 510 kg heb, dan kon ik zonder E rijden. Helaas zijn paarden meestal zwaarder dan 510, mijn vorige woog al 530 kg.

Bovenstaande wordt regelmatig fout gelezen, maar als je dit niet goed hebt en je gepakt wordt door de politie heb je dus je rijbewijs niet goed en wordt je voorgeleid voor de officier van justitie! LET DUS GOED OP OF JE GOED RIJDT OF NIET!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:34

je bedoelt dat dus in die 3500 kg. het maximale laadvermogen van mijn trailer is he? Het is inderdaad ingewikkeld en vaak kent de politie de regels niet eens.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:48

Desiree, wat staat op jou kentekenbewijs van je trailer voor maximum massa voertuig? En was is de massa ledig voertuig van je auto? FF je kentekenbewijzen erbij pakken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:50

Die 3500 kg is het maximum massa voertuig van je trailer plus massa ledig voertuig van je auto. Rij je grijs kenteken, dan moet je ook het laadvermogen van je auto optellen. Dat tezamen mag voor een B-rijbewijs niet hoger zijn dan 3500kg. Daarnaast mag het maximum massa voertuig van je trailer niet zwaarder zijn dan massa ledig voertuig van je auto.
Snap je het nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:07

Wij hebben een auto die 1210 kg weegt op geel keteken. (met E mag ie 1500 kg trekken)
En een trailer die terug gekeurd is naar een laad vermogen van 1200 kg.
En weegt zelf 560 kg (ff uit men kop maar het is zekers onder de 600.

en een Kwpn-er van 1.65 dus die weegt tussen de 550 en 600 kg.

Dit mag toch zonder E, of niet ?

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-12 15:08 ]</font>

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:26

JA, dat mag. Voor de zekerheid kan je de trailer met je paard op een weegbrug kontroleren of je inderdaad niet boven de 1200 kg uitkomt. Maar wat papierwinkel betreft zit jij dus goed.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:17

Nou snap ik het even niet helemaal....
Met een anderhalfpaardstrailer moet je in veel gevallen toch ook E-rijbewijs hebben?
Wanneer niet dan? Hoeveel moet je auto mogen trekken, wil je zonder E-rijbewijs mogen rijden?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:50

Ik heb het ook allemaal uit zitten dokteren voor ik met mijn E begon.
Met deze auto, mijn eigen trailer en mijn eigenpaard mocht ik zonder E op pad. maar ik kan nooit een ander paard nemen en mijn paard mag geen 20 kilo zwaarder worden (gaat dat snel bij paarden?)
Ook kan ik deze auto nooit wegdoen etc.
veel te veel gedoe dus.
Bovendien het grote probleem is nog de regels, achteruit/keren op de weg die ik echt niet spontaan weet als ik met een lichtere combi op pad gaat.Het moment van instruren etc. tuurlijk kun je een boel zelf uitzoeken maar toch.Nu heb ik mijn E ik mag met elk paard/ trailer / auto op pad. moet alleen zorgen dat ik een auto heb die de trailer mag trekken.Ik heb teminste een basis geleerd waarmee ik hopelijk ongelukken kan voorkomen en belangrijkste is nog wel dat als er iets gebeurd... ik teminste verzekerd ben!