2 paarden ... te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 07:16

Tja... waarschijnlijk is dat wel het meest praktisch!
Ik zal alles nog 'es goed overdenken. Wordt vervolgd ! ?

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:29

Interessant topic. Ik wil er vanaf volgend jaar ook 2. Dan heb ik wel de paarden aan huis en ik wil wat minder gaan werken.
Volgens mij moet het dan haalbaar zijn. Die van 13 mag het wat rustiger aan doen en dat jonge paard dat ik erbij wil hoeft ook nog niet vol aan de bak.
En anders blijven ze maar een extra dagje staan. (natuurlijk wel de wei in Knipoog )

Bovendien hoop ik dat mijn man het paardrijden weer een beetje oppakt en Fitz eens meeneemt voor een ritje.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 07:38

Ja dan heb je ook meer tijd denk ik. Ik denk dat Dees wel gelijk heeft, als je 'gewoon'werkt, blijft één van de twee wel achter. ALs die het toch al rustiger aan moet/kan doen, is het geen probleem en inderdaad je man die hem een dagje doet, scheelt ook weer.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:40

Ik heb zelf ook jaren de paarden gedaan naast een full time baan maar ik trok het niet echt lekker.
Naast het werk en de paarden had ik geen leven meer, de paarden werden ook meer een 'moetje' ipv hobby.
Kortom, ik zou het niet doen als je nu al twijfelt.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:46

Ben je ook niet bang dat als het rijden met het ene paard beter en/of makkelijker gaat, dat het andere paard misschien een beetje op de achergrond zou komen?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 07:58

Hee Delphi, jij ook hier!?
Nee mijn huidige paard zou de eerste blijven, ik heb met haar zoveel meegemaakt. Dat kan een ander paard nooit meer evenaren! Bovendien zorgt ze er zelf wel voor dat ze 'in de picture' blijft!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:08

Ik rijd er nu zelf ook 2, een thuis en een voor iemand anders. De laatste staat dan ook nog es 20 auto minuten(als het mee zit) hier vandaan. Dat maakt dat er nog meer tijd in gaat zitten.
En de tijd gaat m niet alleen in het rijden zitten, maar ook in verzorging en mesten, buiten zetten, voeren enz. enz.
Het duurt allemaal wel niet zo heel lang, maar tja, vele kleine beetjes......

Vanaf september ga ik weer naar school, daarnaast zal er ook nog gewerkt moeten worden. ik wil ook een sociaal leven over houden. Dus hoe ik het precies ga oplossen??? (vriendlief klaagt nu al Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door Unity op 16-08-04 08:11, in het totaal 2 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:08

Zoals in mijn onderschrift te zien is heb ik er sinds 1,5 week een paard bij, nou ja, nu nog een jaarling Knipoog Ik werk zelf halve dagen dus ik het sowieso de hele middag nog. Omdat het met pride niet mogelijk is om op een leuke manier dressuurwedstrijden te rijden heb ik ervoor gekozen om er een merrie bij te kopen. Zij is er gewoon wat meer geschikt voor. Pride verkopen was ook geen optie, daarvoor hebben we al teveel meegemaakt en het is gewoon een ontzettend leuk dier met veel streken. Pride wordt nu dan wel een beetje een recreatiepaardje, de druk is er af. Ik moet ook nog zien of het allemaal haalbaar is maar ik denk dat ik meer spijt zou krijgen als ik het níet zou doen. Maar ik heb in elk geval al meer tijd dan jij begrijp ik, dus dat scheelt ook al.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:41

ik zou het denk niet doen, als je echt goed voor ze allebei wil zorgen heb je nog zo weinig tijd over voor jezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:50

Nou is duidelijk, antwoord heb je al. Zou ook een paard erbij willen hebben, maar dat blijft een droom. Eerlijk gezegd dus gewoon voor de heb.

Heb mijn handen vol aan die ene, als ik er 2 moest rijden op een dag, moet ik ook echt alle tijd er voor hebben. Met 4 dagen werken en huishouden een opgave.

Koop je er een voor de gezelligheid die overdag op voldoende ruimte buiten staat en af en toe mee gaat voor een bosritje, waarom niet. Is het een paard wat elke dag verzorgd moet worden, dus zijn stal uit, rijden of iets anders, zul je het megadruk krijgen. Moet er niet aan denken, al moe bij de gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:01

mmouse schreef:
Uhh Tessya, ik lees in je onderschrift dat ook jij 2 paarden niet in je eentje trekt Lachen


Ja, maar ik ben hard aan het solliciteren. Nu heb ik nog alle tijd van de wereld, maar als ik straks een fulltime baan heb wil ik wel dat mijn paarden alle aandacht blijven krijgen die ze verdienen. En aangezien het moeilijk is om iemand betrouwbaar te vinden, ben ik nu vast op zoek .

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:08

Ik heb altijd twee paarden te rijden gehad, mijn ervaring is dat het met een werkweek van 40 uur niet echt lekker valt te combineren, zeker als je ook nog een relatie, groot huis tuin en honden hebt.....

In de praktijk komt het er op neer dat je om een uur of 12 je bed inrolt om de volgende ochtend weer vroeg op pad te gaan naar je werk. Vriendlief was het op deze manier helemaal beu, uiteindelijk ben ik dus minder gaan werken, en dan gaat het stukken beter OK dan!

Ik kan nu dan ook op mijn werk meepraten over de verschillende tv-programma's Clown

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:36

Ik heb eerlijk gezegd altijd wel 2 paarden gehad, maar het is ontzettend druk. Ik moet sávonds vaak nog best wel haasten (haasten en dat terwijl je bezig bent met je ontspanning). Daarom heb ik er nu een te koop gezet omdat het gwoon weg niet meer gaat. Het is gwoon te druk 2 paarden en een full time baan en dan woon ik nog niet eens op mijn zelf.

In mijn schoolperiode ging het me allemaal gemakkelijker af..

gr

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:05

Sinds ik aan het werk ben,gaat het mij ook minder af.
Ik heb vorig jaar Jewel erbij gekocht,stomme actie misschien,maar dat was puur emotioneel (lang verhaal) en kom soms echt tijd tekort.
Mayday heeft veel verzorging nodig omdat ze ziek is,ze loopt wel lekker haar oude dag uit,maar toch.Jewel kost ook veel tijd,die moet alles nog leren.
Neemt dus heel veel tijd in beslag,voor Wietse heb ik dus ook verzorgsters gezocht.Wiets is nu ook ziek en soms komt veel op mij neer,heb ik het echt effe helemaal gehad.
Qua onderhoud betreft red ik het nog redelijk,maar soms is het erg moeilijk.
Zou er nog eens goed over na denken,om teleurstelling te voorkomen,dat je misschien straks toch weer één van twee weg moet doen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:24

Ik heb al 6 jaar 2 paarden.
In pension 20 minuten met de auto. Het enige voordeel wat ik nog heb is dat ik nog thuis woon(nog 3 weken Tong uitsteken ) maar ik had wel een baan van 38 uur.

Ik rijd gewoon voor de hobby en heb verder geen doelen om te breiken ofzo dus hoe doe ik het: Ik pak de paarden gewoon om de dag en in het weekend kan ik ze allebei doen. Verder staan ze de hele dag buiten dus beweging genoeg.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:37

Hmm.... allemaal negatieve verhalen, en dat terwijl ik denk dat het best te doen is. Je moet alleen een strak tijdschema voor jezelf maken. Als je maar bedenkt dat beweging het belangrijkste is. Dus de ene dag poets je de ene wat beter en de andere dag de ander. Je zult het dus moeten afwisselen of er een verzorger bij moeten zoeken die alvast poetst en uitmest voor je zodat dat je alvast minder tijd kost...

Als je er echt voor wilt gaan kan het altijd.. waar een wil is een weg.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:48

Het is, naast (bijna) full-time baan en huishouden, alleen te doen om 2 paarden te hebben en even intensief te trainen als je in volpension staat of ze achter je huis hebt staan, met alle faciliteiten die je nodig hebt erbij. Zodat je óf al je tijd kan besteden aan het rijden óf de reistijd en onvermijdelijke social-talk op stal niet hebt en ook dingen "tussendoor" kan doen (voeren, uit de wei halen, beetje uitmesten...)

Als je die situatie niet hebt, zou ik er niet aan beginnen... na verloop van tijd erachter komen dat het niet lukt is veel erger en verkopen van 1 van beide paardjes om zo'n reden doet dubbel zoveel pijn....

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:13

Ik doe op dit moment 3 paarden, waarvan 1 van mijzelf. Ik heb een fulltime baan met wisselende werktijden, en doe een groot deel vh huishouden. Mijn eigen paard doe ik dagelijks, nr 2 de GVR 2 dagen pw en nr 3 de bruine merrie 2x pw. Straks als mijn eigen paard en de GVR op dezelfde stal staan ga ik hem 3x pw doen. Het is goed plannen en dan is het te doen, maar met vrienden moet ik altijd plannen en dat wordt vaak in het weekend. In het weekend hoef ik alleen mij eigen paard te doen en doe ik vaak de grotere dingeninhet huishouden en de grotere boodschappen. Alle paarden staan straks volpension en dat scheelt enorm anders red ik het niet. Qua finiancien hoef ik alleen m'n eigen paard te betalen, ik start op dit moment geen wedstrijden maar wil dit straks wel.

Mijn conclusie; als je echt wilt kan het maar je moet echt veel plannen. Deze chaoot is inmiddels een goede planner geworden.
Als ikjou was zou ik gewoon een geschikt paard zoeken om te (bij)rijden ipv kopen. Er zijn genoeg eigenaren die graag een goede ruiter op hun paard willen maar , niet het geld hebben/willen uitgeven om het paard ergens op een stal in training te zetten.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:03

Ja het is tedoen, maar als je 's avonds thuis komt,
kan je direct naar je bed vertrekken.
Ik zal mijn vrijdagochtend beschrijven zoals deze van
januarie tot begin vakantie gelopen heeft.
7 uur op, 7:15 aangekleed, gegeten enz. 7:45 op stal aangekomen.
2 paarden in stapmolen, 2 paarden in paddox. 4 boxen mesten,
voer klaarzetten. 1e paard in paddox, 2e paard snel borstel erover
en zadelen, ongeveer 45 minuten erop. op stal, volgende zelfde ritueel.
daarna de andere 2 weer naar binnen en dan was ik om om 10:45 klaar.
Op naar school dan voor mij. Maar wanneer je een baan hebt, wordt dit lastiger. Als je kan afwisselen met iemand, dat jij bijv. 's ochtends de paarden buitenzet, en zei alles weer binnehaalt, vind ik het tedoen.
Zoals mijn vrijdag eruit ziet, vind ik het niet fijn verlopen, ze krijgen minimale aandacht en worden eigenlijk alleen gereden. Mijn zaterdag is dan ook de poetsdag/troeteldag. Misschien kan je het wel gehaast halen, maar aandacht is ontzettend belangrijk.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:16

ook ik heb mogen ervaren hoe het is om 2 paarden te hebben. eentje, 13 jaar, van mijzelf, andere, 6 jaar, van een vriend bij mij gestald om in te rijden. de 6jarige (zeker in het begin) niet vol aan de bak, de ander liep regelmatig een wedstrijd. (eens per 2 weken)
na een half jaar moeten constateren dat 6 jarige erg lekker ging, en meer kon, en ook wilde, terwijl eigen paard ook nog als een zonnetje liep. omdat ik geen van de 2 tekort wilde doen toch maar besloten de 6jarige terug te brengen naar de eigenaar (met pijn in mn hart, maar oh, wat was ik blij op dat moment dat ze niet van mij was, zodat ik dr niet hoefde te verkopen...)
ik was, naast mn 40-urige werkweek, iedere avond minimaal 3,5 uur bezig. en dat was alleen met paddock, stapmolen, longeren, en 1 van de 2 rijden. 2 op 1 avond rijden kon ik, naast mn drukke baan, eenvoudigweg niet opbrengen.
als je al een aandachttrekker hebt, zoals ik, zou ik het zeker niet doen. t gaat toch knagen dat je je eerste paard niet de aandacht kan geven die ie verdient. een paard wil, net als Barvrouwke zegt, ook wel eens uitgebreid gepoetst en geknuft worden, en dat schiet er met 2 vaak bij in.

succes met je beslissing!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:29

Als ik Des straks ergens anders heb staan wil ik er mischien ook een tweede bij. Ik heb dan de mazzel dat mijn vader paardrijden ook leuk vind en gemiddeld 2x per week mee gaat (momenteel met de vakanties loopt alles in de soep...) Dus dan zou dat paardje sowieso al 2x per week een lange rit lopen. Verder staan ze de hele dag dan in het land, en komen zo ook aan hun dagelijkse portie beweging. Verder ben ik gek van mennen en zou dan een paardje willen hebben die wel voor de wagen kan. Dan zou mijn man kunnen mennen en ik er op het paard naast, of mijn vader rijden en ik mennen.... Ik denk verder dat het niet zoveel uitmaakt of je 'sochtends en 's avonds nou 1 paard moet voeren of 2. De stallen vallen ook wel mee als je ze bijhoudt. In mijn geval denk ik dat ik het wel zou redden. Wel moet ik er rekening mee houden dat ik een kleine meid heb van net een jaar (maar die is gelukkig ook al gek van
"(p)aard"!!!! (ze zegt de p er niet voor)).
Of jij er aan toe komt? Tsja, ik kan niet in jou agenda kijken. Maar je weet natuurlijk wel hoeveel vrije tijd je nu over hebt. Jij bent ook de enige die weet hoeveel tijd ze wil investeren in een 2e paard, en natuurlijk moet je ook niet vergeten dat jij ook ouder wordt. Mischien dat je binnen een aantal jaar ook aan "huisje boompje beestje" gaat denken, hoeveel tijd hou je dan nog over?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:03

Mijn paard staat in volpension, dus er wordt gevoerd en gemest (meestal) en staat ´s zomers in de wei, en ´s winters in de bak. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Rest alleen inderdaad de aandacht die ik kan geven aan beide paarden zonder één tekort te doen...

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:06

...dat stonden die van mij ook...gaat meer tijd in zitten dan je denkt! t is wel hardstikke leuk hoor, maar ik zou t niet nog eens doen...

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:07

Heb je er al eens aan gedacht een oud paardje onderdak te geven? Eentje waar je niet op rijdt maar wel verzorgd en dat een maatje kan zijn voor je paard dat je al hebt??
Ik denk daar soms wel over, maar dan moet je natuurlijk ook wel geluk hebben dat het er niet 1tje is waar om de vijf minuten de DA voor moet komen....

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:11

Nee, het gaat me niet om gezelschap geven. Er staan meer (5) paarden op mijn stal (fokmerries). Maar ik wil echt een paard in training.