Hoe oud kan een paard/pony ongeveer worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:49

Mijne was 26 toen ze dood ging

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:53

Een van mijn paardjes is 29.Ik heb haar gekocht toen ze 2 was.Ik heb altijd gezegd dat zolang ze nog plezier heeft in het leven ze lekker mag blijven.Ik merk dat ze de laatste paar dagen snel achteruitgaat,niet goed eet en er moe uitziet.Zoals het er nu naar uitziet worden dit de laatste dagen van Sound Verdrietig

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:42

Myra1 schreef:
Alsof een paard op zn 4de al wel uitgegroeid is...

Lijkt me een beetje onzin, t hangt van veel meer factoren af.

Tsja, ik weet ook niet helemaal zeker of het waar is, maar ik zou eerst een haffie aanschaffen, toen heb ik er heel erg veel over gelezen en fokkers gebeld, en die zeiden het allemaal... dus.. ik denk wel dat het waar is, maar ik weet het niet zeker!

Ze zeggen ook dat de racepaarden die op de renbanen worden ingezet vroeger volwassen zijn. Is dus niet waar, juist arabieren zijn later volwassen.

Maar goed zo verschillen de meningen erover Haha!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:43

FlairS schreef:
Een van mijn paardjes is 29.Ik heb haar gekocht toen ze 2 was.Ik heb altijd gezegd dat zolang ze nog plezier heeft in het leven ze lekker mag blijven.Ik merk dat ze de laatste paar dagen snel achteruitgaat,niet goed eet en er moe uitziet.Zoals het er nu naar uitziet worden dit de laatste dagen van Sound Verdrietig

ojee, veel sterkte!
Hou je ons op de hoogte..?
Ach gut

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:18

Hoi,

Ik had een aantal jaren geleden een e pony, ik kreeg haar toen ze 27 jaar was.
Ze kwam van een blindeninstituut en moest weg vanwege bezuiniging.
Ik heb haar toen genomen en menig kind heeft nog op haar rijden geleerd. Ze zag er nog goed uit en was 1.53 hoog en was echt super braaf.
Op een gegeven moment heb ik haar de rust gegeven die ze verdiende, al
deed ze natuurlijk al niet zoveel meer, maar een rustig buitenritje vond ze nog erg prettig.
Ik was in de wei bezig en zag dat ze naar de waterbak liep om te drinken,
Er stond daar nog een pony en die gaf haar een klap tegen haar knie Scheve mond
Dat was dus het einde van onze lieve Silver, we hebben twee maanden met haar gedokterd, maar ze werd niet meer beter, er was een stukje bot vd knie Verdrietig Ze was nog erg gezond en had het altijd prima naar haar zin, als dit niet gebeurd was, had ze nog een hele tijd van haar oude dag kunnen genieten. Het enigste nadeel wat ze had, was dat ze niet meer door haar haren kwam en ik haar dus moest scheren in de zomer, omdat ze dan vaak transpireerden, maar verder was ze oke.
Ze is uiteindelijk dus 33 jaar geworden.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:01

Volgens mij hangt het van de verzorging, ras of kruising zijn, paard of pony zijn en een flinke dosis geluk af. Hoe zuiverder van ras een dier is, des te eerder overlijdt hij. En hoe groter een paard is, hoe minder oud hij wordt. (vaak.) En natuurlijk moet heel het leven van het paard of de pony redelijk gladjes verlopen. Je hebt er zat die misschien heel oud zouden zijn geworden als ze maar niet hun been hadden gebroken of iets dergelijks.
Bij ons op de manege loopt Sandy mee in de lessen en de buitenritten. Deze dame 32 jaar oud en er mankeert werkelijk niks aan. Alleen een paar grijze haartjes op d'r hoofdje...Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:50

Oudere rassen worden juist ouder!
Raszuivere arabieren bijv. met goede stamouders kunnen heel oud worden! En wat dacht je van shetlanders..?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:26

femskie schreef:
Volgens mij hangt het van de verzorging, ras of kruising zijn, paard of pony zijn en een flinke dosis geluk af. Hoe zuiverder van ras een dier is, des te eerder overlijdt hij. En hoe groter een paard is, hoe minder oud hij wordt. (vaak.) En natuurlijk moet heel het leven van het paard of de pony redelijk gladjes verlopen. Je hebt er zat die misschien heel oud zouden zijn geworden als ze maar niet hun been hadden gebroken of iets dergelijks.
Bij ons op de manege loopt Sandy mee in de lessen en de buitenritten. Deze dame 32 jaar oud en er mankeert werkelijk niks aan. Alleen een paar grijze haartjes op d'r hoofdje...Knipoog

Denk ook dat dit zo werkt. Immers wilde paarden waren ook onder de 1.60 toch? regelmaat in het leven en werk zal ook goed doen. Manegedieren die er iedere dag uitkomen en lesjes lopen kunnen heel oud worden.
Mijn oudje (oud manegepaard) is 32 en gaat nu volgende week maandag met pensioen. Hij word nu ook echt oud. Hij is tegen de 1.60 hoog en grof gebouwd.

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:34

mijn ouders hebben een welsh pony van 35 en een kwpn.er van 31 jaar.
maar we hebben ook pony en paarden gehad die met net 20 al dood gingen of zo ziek werder dat er niks meer aan gedaan kon worden.
van de kwpn er is er op bokt nog een zoon te zien van 21 jaar en die is helaas niet zo heel gezond meer, maar dat komt door een val van een aantal jaren geleden.
ik denk dat het ook aan de verzorging ligt en aan het gestel van een dier.
net als bij een mens.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:36

Marloez schreef:
Oudere rassen worden juist ouder!
Raszuivere arabieren bijv. met goede stamouders kunnen heel oud worden! En wat dacht je van shetlanders..?


Ik denk dat het per ras kan verschillen. Maar wat ik zeg is natuurlijk geen wet van meden en perzen; het is gewoon mijn idee erover Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:04

Tja dat is ook denk ik wel zo,
maar rassen waar niet veel meer is bijgefokt, dus onder invloed van andere rassen worden over het algemeen ouder.