Anti-modder tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Anti-modder tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:04

Hoi,

Nu ziet de paddock er nog redelijk uit, maar als het echt een tijdje plenst dan is het 1 modder bende.
Wat kan ik daar eens aan doen ?
Betegelen ? Wordt dat niet glad van de winter ? En de paddock is ook niet helemaal horizontaal !

Houtsnippers ? En moet je die dan vermengen met zand ? En wat voor soort zand dan ?

Drainage is geen optie, er ligt een puinlaag onder de paddock. Je wilt niet weten wat een stenen we er telkens uithalen !


Groetjes,

Maris

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:13

betegelen lijkt me igg geen goed plan!!!! dan wil je lekker je paard losgooien gaat hij in galop, hoppa, pezen naar de maan!!! nee betegelen zowieso niet! en tja.....aan een modderpoel in de paddock kun je vrij weinig doen als het geen optie is om een drainage aan te leggen..
Enne....lijkt met rouwens ook niet echt een fijn idee dat er zoveel stenen in liggen, ligt je paard lekker te rollen ligt ie ineens bovenop een steen, kan de paddock niet opnieuw aangelgd worden ofzo?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:16

Anders soort zand in gooien. Voor alle seizoenen. Knipoog

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 20:00

Stenen uit de paddock halen is geen optie ( ik heb ook geen idee hoeveel stenen erin liggen, maar ze liggen er al jaaaaaren ). Stal en wei zijn niet van mezelf, ik huur het van een boer. Dus om er nu heel veel kosten aan te maken ?


Watvoor zand moet er dan in ?????

Groetjes,

Maris

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:13

Misschien kun je gebruik maken van het feit dat hij niet helemaal horizontaal is, dat nog wat overdrijven, dan stroomt het meeste water naar 1 plek. Als je daar dan een sleuf graaft om het water af te voeren, dan ben je alweer een stukje geholpen.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:13

Een flinke laag geel zand. De bodem wordt overigens wel zwaar van dat zand.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 16:36

Domme vraag, maar geel zand ???? Euh al het zand is bijna geel ! Als je nu had gezegd drainagezand of rivierzand, maar geel zand ??

De paddock loopt nu al behoorlijk scheef ( dus niet horizontaal ) en aan 1 kant loopt een sloot. Best handig dus. Maar om te betegelen loopt het wel erg scheef.

Groetjes,

Maris

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:49

Betegelen.....een paddock Verward ???? Je hebt veel soorten zand, geel zand is er één van, of stierenzand. Puin i.i.g. eruit halen lijkt mij ook het beste.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:02

paddock betegelen lijkt mij ook niet egt iets.
dan zou ik voor een grote hoop houtsnippers gaan

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:08

Aan de zijkant van je paddock een geul maken dus achter je hek.
En dan als er veel water legt even met de punt van b.v. hark of smalle schep geultjes maken naar je geul en die weer naar de sloot laten aflopen.
Zo doe ik het met mijn grote bak. Want op de hoefslag ligt vaak het meeste water. Succes.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:24

Oke, dus geel zand/stierenzand in de paddock ( weer wat geleerd ).

Geultjes graven kan idd. Maar ik had nog niet verteld dat de wei en paddock op ondervalste moddervette en dus erg gladde kleigrond ligt.
Vandaar dat ik wat met de ondergrond wil doen. De klei blijft zoooo lang nat !

Uitgraven van het puin zou misschien wel kunnen. Eens aan de buurman vragen ( die is loonwerker, erug handig ).
Het probleem is een beetje het geld. Ik weet nog niet zeker of mijn paard op deze boerderij blijft staan en om dan heel veel geld uit te geven aan het verbeteren van de paddock ...!?

Als ik zou laten uitgraven kan er natuurlijk ook drainage in. Maar hoeveel kost dat ?

Jullie zijn allemaal super tegen het betegelen van de paddock. Waarom dan ? Zijn jullie bang dat het te glad wordt in de winter ? De paarden die er moeten lopen zijn wel redelijk rustig , want ze gaan ook iedere dag de wei op.
Toch niet aan te raden dat betegelen ?
De paddock grenst trouwens aan de stal, dus ze kunnen zelf kiezen of ze buiten of binnen staan. Das wel heel lekker.

Groetjes,

Maris