zadel is aangepast en toch.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

zadel is aangepast en toch.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:33

Ik heb mijn zadel helemaal op de maat van mijn paard zijn rug laten maken. Hij is opgemeten en noem maar op. (Van Triest in Meppel) Toch heeft hij na het rijden, als ik zijn rug bekijk van die bultjes. Deze trekken wel snel weer weg maar toch. Ik rij met een gewoon sjabrak, daarop een bontje (geen giga dik bontje hoor) en daarop het zadel. Ik heb ook gereden zonder bontje maar nog steeds krijgt hij een bobbel op zijn rug. Net na de schoft ongeveer. Zal dit aan het sjabrak liggen? Deze trek ik wel altijd in de boom. Of zal het beter zijn om een gelpad te gebruiken? p.s. mijn paard heeft een rugprobleem gehad.
Iemand een tip voor mij?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:53

ik weet het niet, maar ik rijd Moenira met zo'n antislipmatje en daardoor krijgt ze ook bultjes op haar rug waar de luchtgaatjes zitten. Ik zou dus kijken of er drukverschil zit in je kussens en of er iets is met de drukverdeling van je chabrakjes...
Ook bij Moenira trekken die bultjes wel weer weg.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:01

ik heb geen idee. wat voor dek heb je precies??
merk en vorm en stof?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:05

Gewoon even Van Triest bellen. Zij hebben je paard gemeten etc dus zullen zij de situatie ook het beste kennen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:56

Hoi,

Ik kan je geen advies geven, sorry. Maar ik heb toevallig net gisteren met van Triest gebeld om een afspraak te maken om mijn zadel te verbreden ( en misschien nog andere dingen ).
Vertel eens, hoe ging dat opmeten ?

Groetjes,

Maris

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:14

De eerste keer moest ik met mijn paard naar van triest rijden. Met de trailer door een smal straatje rijden en hup midden op de weg stilstaan. Van Triest kwam toen met een jongen in de trailer en hebben zijn rug opgemeten, nagekeken en nagevoeld op onregelmatigheden. Dit duurde wel even. Hij maakt dan een tekening van de rug, met een flexibel liniaaltje. Daarna moet je het zadel achterlaten en heeft hij de maat van je paard zijn rug.

Een jaar later was hij bij ons op de manege, mijn paard was niet helemaal in top conditie toen ik de eerste keer het zadel liet opmeten. Dus een jaar later weer laten meten en toen bleek dat hij wat meer spier had gekregen en dat het zadel breder gemaakt moest worden omdat hij te krap lag. Een cm of 4 geloof ik. Na 2 weken had ik mijn zadel weer en hij past super op zijn rug. Ja alleen weet ik niet wat het voor drukpunten zijn. Misschien dat het sjabrak schuift ofzo.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:23

Heb je je shabrak toevallig met een of ander nieuw wasmiddel gewassen? het kan namelijk zijn dat hij allergisch is en dat het dus niets met je zadel temaken heeft.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:24

probeer eens zonder sjabrak of bontje te rijden
heeft hij dit nog, dan ligt het ana het zael
=bel Van Triest opnieuw, mss onregelmatigheid in de vulling
geen bobbel?
rij eens met sjabrak alleen
wel bobbel?=sjabrak
rij dan eens met bontje alleen
zo kun je analyseren wat de oorzaak is
rij eerst eens met enklel bontje, en eens zonder iets, dan ga je wel zien

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:32

Hoi Jovanny,

Dus jouw zadel is 2 maal verbreed door van Triest ?
Wel veel zeg 4 cm !

Groetjes,

Maris

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:04

als je zadel pas is gemaakt op de rug van je paard dan moet je geen bontjes of extra dingen er tussen leggen
want dan past het niet goed meer het heet niet voor niets PAS maken.
als je er vanalles tussen doet klopt de vorm niet meer en kan hij plekken krijgen
rij even een week zonder en als het dan nog is moet je hem gewoon even bellen
gun het wat tijd want het blijft een beurs plekje dus het zal niet gelijk weg zijn

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:19

Maris schreef:
Hoi Jovanny,

Dus jouw zadel is 2 maal verbreed door van Triest ?
Wel veel zeg 4 cm !

Groetjes,

Maris

Ja de eerste keer was het een vaatdoek. Nu heeft hij veel meer spieren gekreken door het springen. Ik geloof 4 cm (begin nu toch te twijfelen) hij is in iedergeval een stuk breder gemaakt ik heb nu maat 32. Ja 2x verbreed. Het zadel had ik gekocht en toen bleek ie helemaal niet goed te liggen voor mijn paard dus is ie de eerste keer breeder gemaakt. De tweede keer is ie breeder gemaakt omdat ik vond dat ie te strak lag. En inderdaad lag ie te strak op zijn rug dus weer breeder gemaakt. Nu ligt ie helemaal tiptop op zijn rug.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:21

vannie schreef:
als je zadel pas is gemaakt op de rug van je paard dan moet je geen bontjes of extra dingen er tussen leggen
want dan past het niet goed meer het heet niet voor niets PAS maken.
als je er vanalles tussen doet klopt de vorm niet meer en kan hij plekken krijgen
rij even een week zonder en als het dan nog is moet je hem gewoon even bellen
gun het wat tijd want het blijft een beurs plekje dus het zal niet gelijk weg zijn

Dat had ik gedaan omdat ik dacht dat dat beter was voor zijn rug. De fisio zei ook dat dat goed was?! Ik zal het bontje er weer onder vandaan halen en kijken wat zijn rug dan gaat doen. Ik deed het voor hem omdat ik dacht dat dit prettiger was voor hem, een bontje eronder.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:29

ik zou eens zonderr dekje, mat bontje rijden
een bontje op het dekje heeft geen nut
een bontje onder het dekje (of zonder dekje) wel

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:22

Als het zadel verder goed ligt zou ik eerder denken aan de invloed van de ruiter..
Als je je paard longeerd heeft ie dan ook die bultjes na afloop?

Probeer het eens,dan kun je vergelijken namelijk..

En anders een telefoontje plegen met Van Triest.