goedkoopste paardenbrokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 08:21

stef schreef:
Op mjin oude stal voerde ze een goedkope brok. (naam kwijt)
Mijn shet kreeg hier 2 kilo op een dag!!!!! van, en ze zag er super uit. Je kan dus zelf wel uitrekenen wat voor voedingswaarde er in de brok zat


dat was bouman brok stef
is idd prutbrok

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:36

Over het algemeen kun je zeggen 'alle waar naar zijn geld'.
Natuurlijk voeren we allemaal liefst zo goedkoop mogelijk, maar bedenk wel dat goedkoop niet altijd goed is.

Een brok bestaat voor een groot gedeelte uit vulmiddel. De goedkopere brokkenmakers Haha! zal het echt niet interesseren wat men als vulmiddel gebruikt. Het is maar net wat er op dat moment bij de groothandel het goedkoopst is. Dus de samenstelling van deze brokken kan zeer uiteenlopend zijn.

Van Sojaschroot is bijvoorbeeld bekend dat niet alle paarden hier goed tegen kunnen. Diaree kan het gevolg zijn.

Om goedkope brokken toch smakelijk te maken wordt er vaak veel suiker in gedaan (melasse). Op dit soort voedingswaarden zit een paard niet te wachten.

Vroeger werd er idd ook slachtafval (beendermeel) in verwerkt. Sinds de MKZ is dit niet meer toegestaan.
Hoe de controle hierop is Verward Cool Zeker bij de 'kleinere' c.q. onbekende merken (of merkloze produkten) zou ik hier niet op willen blindvaren.

Een 'grote' bekende naam zal niet zo snel zijn vingers willen branden aan het verkopen van een slechte kwaliteit. Dat kost hem zijn goede naam en dus veel inkomsten.

Ik ben zeker niet merkgebonden en voer juist verschillende merken omdat alle merken toch hun eigen samenstelling hebben en je zo dus niet snel de kans loopt dat een paard een bepaald 'iets' te kort komt.
Maar wel hou ik het bij een goed bekend merk.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:07

@Sugarmiss: je haalt me de woorden uit de mond.

Enkele jaren geleden hebben wij een cursus paardenvoeding van onze DA gekregen. Daarin vertelde hij exact hetzelfde.

Ik voer sinds een jaar Leisure Mix van Dodson & Horrell... helaas kosten deze zakken 12,50 per 20 kg... dus redelijk prijzig. Maar hij doet het er goed op.

Je moet dus gewoon uitproberen wat er bij de paardje past. Het is goed dat je probeert uit te zoeken of er een goedkopere brok verkrijgbaar is.

Maar ik ben van mening dat je zo min mogelijk moet beknibbelen op de primaire levensbehoeften van een paard.
Liever een goede brok, dan een nieuw hoofdstel bij wijze van spreken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:09

Is er ergens een site met de samenstelling van brok , van verschillende merken, naast elkaar neergezet?

Want op de meeste sites van paardenbrokken zie ik niet de samenstellingen staan.
Alleen op de zak in de winkel.
Of kijk ik er gewoon ontzettend naast?
Kan het nu alleen vinden bij Equi-sanum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:09

Sugarmiss,

Ik ben het niet volledig met je eens dat een bekend merk automatisch geen rotzooi erin heeft. Veel plaatselijke fouaragehandelaren produceren zelf brok. Daar kan je meestal aangeven wat je erin wil hebben en dat is kwalitatief gezien vaak beter dan de grote namen. Je bepaald zelf namelijk alles. Vaak is dit ook nog stukken goedkoper omdat al die reclamemiddelen er niet aan te pas komen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:22

Pipo schreef:
Sugarmiss,

Ik ben het niet volledig met je eens dat een bekend merk automatisch geen rotzooi erin heeft. Veel plaatselijke fouaragehandelaren produceren zelf brok. Daar kan je meestal aangeven wat je erin wil hebben en dat is kwalitatief gezien vaak beter dan de grote namen. Je bepaald zelf namelijk alles. Vaak is dit ook nog stukken goedkoper omdat al die reclamemiddelen er niet aan te pas komen.


Dan neem ik wel aan dat je het over een minimale afname hebt...waaraan de meeste paardeneigenaren (ikke maar 1-tje) niet toe komen?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:31

een kennis heeft onafhankelijk brok laten testen en was eruit gekomen dat er in pavo kippenbotten vermaald zaten. Ik weet niet of dat nu nog is?!
Hij kwam uit als beste voermerk die rode zakken, met dat jacktpaard en hond erop.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:07

@Pipo: je hebt gelijk als je zelf helemaal KUNT bepalen wat je erin wilt hebben. Hoeveel mensen hebben daar genoeg verstand van om zelf een samenstelling samen te stellen.
En zoals IlsjePilsje al zegt, voor de kleine paardenhouder (ik heb er 2) gaat dat dus niet op, al zou ik het kunnen (niet dus Haha!).

Verder is het moeilijk om diverse brokken 'naast elkaar te leggen' want elke brok heeft weer een ander uitgangspunt. Al snel ben je appels met peren aan het vergelijken.

Ik denk dat je idd moet voeren op het oog, met in het achterhoofd dat 'wij' snel te veel voeren.
Als je de makers van brok mag geloven dan zouden die van mij (recreatiepaarden met max. 5 uur p/week een buitenrit, redelijk eiwitgevoelige Quarters) per dag 3 a 4 kg moeten hebben.
Dit is uit een persoonlijke vraag per email als antwoord gekomen.

Ik zie mij mijn paarden dus echt niet dit voeradvies volgen. Op 1 kg met aanvullende vitaminen dus ze het prima. Als ik echt ribben ga zien krijgen ze wat meer.

Je kunt ook moeilijk zeggen wat 'het beste' is. Want in een bepaalde brok kan net iets zitten wat een bepaald paard wat extra nodig heeft. Daarom voer ik ook nooit lang dezelfde brok, maar wissel regelmatig.