Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:37

*Zep duikt ook even het profiel van Josien in.*

@avatar: wat ben je daar in hemelsnaam aan het doen Haha!
@de eerste foto (knielende Brenda): noem je dat een mooie bovenlijn?

Ik vind je nieuwe paard wel leuk overigens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:40

Zep schreef:
Ik vind je nieuwe paard wel leuk overigens
slijmbal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:41

SuperPepeijn schreef:
slijmbal.


Ik moet toch ook eens wat aardigs zeggen Vriendjes zijn?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:44

>;)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:45

Ik heb die bolle bovenlijn dus ook niet ontdekt, vandaar dat ik even vroeg om voorbeeldjes, wellicht staan net de verkeerde plaatjes in het profiel.

Dit vind ik zelf een mooi voorbeeld van een goed opgevulde bovenlijn.
(gemodelleerd mbv o.a. touwtjes en slof Schijnheilig )
Afbeelding

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:46

sjuim: dat is idd een prachtig voorbeeld van een goed bespierde bovenlijn. Ozep is een heel mooi paard!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:47

ozep is leuk, maar pepeijn is veel leuker. voor foto's zie profiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:48

Toch staan die lage neusriemen altijd beetje sullig, een paardenhoofd komt er echt niet mooi in uit (maar heb nog geen rijfoto's gezien zo en niet dat het slecht is natuurlijk). Maar ik zou zeker blij zijn als mijn paard er nog eens zo uit zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:49

Dan hierbij een foto van Lois met ruiter Kimmy [van Bokt]. je ziet de aanspanning van de bovenlijn. En aangezien Kimmy gemiddeld 45 min per jaar op Lois rijdt vind ik dit toppie!!
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:52

Overigens Josien,
misschien is het ook een idee als je even vermeldt wat voor ras/stamboekdieren jouw les paarden zijn.
Een Fjord, Fries, Haf of Welsh Cob heeft natuurlijk al snel een opgevulde bovenlijn.

Zie hier Copper van MarijeR, die heb ik even in training gehad. Hier zat ik er voor het eerst op en stond ze nog geen week bij mij op stal, ze was net van het veulen en land af toen ze bij mij gebracht werd.
Afbeelding

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:54

Ik heb jammer genoeg geen goede foto's van de bovenlijn bij mijn paarden of bij de paarden die ik les geef.
Even over mijn hengst. Deze heeft juist een hele slechte bovenlijn. Kijk maar even in zijn maand boek. Onderhals is al bijna weg, maar bovenlijn is zeer slecht.

Ik zoek even naar een duidelijke foto. De foto's in mijn profiel zijn van twee jaar geleden. Tenminsten de rij foto's.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:55

goedenavond allemaal,intressant onderwerp dit!
Kunnen jullie ook de manenkam van je paard naar links of rechts zwiepen? ik zeg dit een beetje raar dus hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...(zal het even beschrijven.....) dus als je paard nageeflijk netjes aan de teugel loopt een heel klein beetje buiging vragen naar links,als je dan 10 cm achter de oren van je paard kijkt zie je de manenkam zo naar links vallen,of naar rechts bij rechterbuiging etc.... hoort dit dan bij een goedebovenlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:59

ankie1 schreef:
goedenavond allemaal,intressant onderwerp dit!
Kunnen jullie ook de manenkam van je paard naar links of rechts zwiepen? ik zeg dit een beetje raar dus hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...(zal het even beschrijven.....) dus als je paard nageeflijk netjes aan de teugel loopt een heel klein beetje buiging vragen naar links,als je dan 10 cm achter de oren van je paard kijkt zie je de manenkam zo naar links vallen,of naar rechts bij rechterbuiging etc.... hoort dit dan bij een goedebovenlijn?


Als ik het geod begrijp is diot meer een beetje hengstenspek nek wat sommige paarden hebben.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:04

uhhh... nee is gewoon de hals van mijn merrie(hihi) en geen speknek maar een gewoon halsje,zou dit niet te maken hebben met dat de halsspier(dus de bovenlijn)makkelijk over de manenkam heen rold?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:11

Een goede bovenlijn heeft niks met omvallen van de mannenkam te maken.

Citaat:
Overigens Josien,
misschien is het ook een idee als je even vermeldt wat voor ras/stamboekdieren jouw les paarden zijn.
Een Fjord, Fries, Haf of Welsh Cob heeft natuurlijk al snel een opgevulde bovenlijn.


Dit is inderdaad een goeie. Ik zal ze een beetje opnoemen. Arabier vanaf de renbaan, ijslander met holle rug, iele kruising, kwpn grof van bouw en rechte rug, nrsp'ers, quaters, enz enz.

Er zijn inderdaad paarden bij die van nature al een mooie bovenlijn hebben. De meeste hebben dit niet of nog sterker hadden een hele slechte bovenlijn.

De enigste beetje duidelijke foto dat ik kon vinden en waar ik niet al te raar opstond Haha! is deze foto.
[img]http://www.clerx.nl/jvdpoel/foto's%20web/Hals_r2.jpg[/img]
Hile tijdens het rijden met nekrope. Deze pony rij en train ik bijna niet. Voor de foto had ik haar even opgezadelt en in de wei gereden.
Toen ze bij mij kwam had ze een holle rug met daarbij een sterk holle bovenlijn of zo gezegt geen bovenlijn. De hals was rond, maar met de verkeerde bespiering. Hoewel ze nu 20 is, gaat ze steeds beter lopen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:12

mijn paard heeft de laatste tijd een veel mooiere hals gekregen, de ronding is veel beter te zien, en ik denk dat dat mede komt, doordat wij haar met het loswerken diep en laag in stellen, en dan toch al dat de spieren bij de schoft omhoog komen, en zodra ze daar goed los laat, echt neusje op de loodlijn gaan rijden, en echt vanuit je zit en benen omhoog laten komen, en ik vind longeren met pessoa ook erg handig

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:13

Ik zie eerlijk gezegd totaal geen aangespannen bovenkant van de hals, integendeel Tong uitsteken

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:15

Lenn schreef:
Ik zie eerlijk gezegd totaal geen aangespannen bovenkant van de hals, integendeel Tong uitsteken


nee en ik zie eigenlijk ook weinig ronding in die hals

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:26

Je moet toch een duidelijke band op de hals zien liggen met daaronder een plooi en daaronder een zo plat mogelijke bedoeling?
Als we toch met foto's gaan smijten Tong uitsteken Bloos
Afbeelding
Hij had nog wat verder mogen zakken maar goed

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:29

Jouw foto overtuigt me niet Josien.
Bij paarden die goed op verbinding zijn gereden en die een goed opgevulde bovenlijn hebben is bijvoorbeeld het stukje bij de schoft mooi opgevuld. Bij jouw pony is het hol voor de schouder en schoft.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:29

De bovenlijn moet volgens mij inzien dan ook niet overmatig aangespannen zijn. Darabij zij ik al een slecht voorbeeld, maar had niks anders.

De lijn moet gelijkmatig aangespannen zijn om de ruiter te kunnen dragen. Verder is voor mij ook niet nodig tijdens een gewoon drafje. Pas op het moment dat je echt met zwaardere oefeningen bezig gaat word de bovenlijn duidelijker.

Trouwens nog even wat. Is volgens jullie het paard ook verzameld op de achterhand als de bovenlijn aangespannen is?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:36

Volgens mij moet je juist al tijdens een gewoon drafje je paard voor elkaar hebben voor je verder kan gaan met andere oefeningen.
Het opbollen van de bovenlijn is niets anders dan het dragen op het achterbeen en dat heb je al nodig voor een gewone simpele overgang. Hiermee is gelijk jouw laatste vraag beantwoord.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:44

josien schreef:
De bovenlijn moet volgens mij inzien dan ook niet overmatig aangespannen zijn. Darabij zij ik al een slecht voorbeeld, maar had niks anders.

De lijn moet gelijkmatig aangespannen zijn om de ruiter te kunnen dragen. Verder is voor mij ook niet nodig tijdens een gewoon drafje. Pas op het moment dat je echt met zwaardere oefeningen bezig gaat word de bovenlijn duidelijker.

Trouwens nog even wat. Is volgens jullie het paard ook verzameld op de achterhand als de bovenlijn aangespannen is?

Ik denk dat de bovenlijn niet genoeg aangespannen kan zijn mits hij het kan verwerken. In je eerste bericht vroeg je toch 'Hoe train jij de bovenlijn?' Train jij die alleen door er met een zware oefening nog een schepje bovenop te doen door dat van hem te vragen? Waarom zou je daar niet al eerder op oefenen, in het 'gewone drafje'?
En nee de aangespannen bovenlijn hoeft geen verband met verzameling te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:52

Verkijk je niet op een bovenlijn. Het ene paard heeft het extreem van nature al, de ander ( hoog in het bloed staand vaak) helemaal niet. Met training kan je bij de laatste zeker veel veranderen. Maar er zijn zoveel driejarigen die zo uit het land komen met een gevulde bovenlijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:56

ik probeer het te bereiken door flink vanuit de achterhand naar voren te rijden en longeren met de passoa teugel af en toe ook een bijzet.

maar aangezien ik mijn merrie die ik nu rijd niet kan longeren (longeer bak is te zwaar voor deze ex-peesklappen Knipoog ) ga ik het resultaat waarschijnlijk veel later zien...