Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:48

Zep schreef:
Ik geloof dat het tijd word voor een dressuurkampioenschap aan de longe

Heet dat niet voltige? Tong uitsteken Clown

Josien wordt wel erg hard aangevallen vind ik. Het gezeur over het commerciele is nogal overdreven. Waar trek je de lijn? Er zijn genoeg hier op bokt die ook overal en nergens te koop lopen met hun diensten (meestal rijles), en die zijn ook niet gratis, of wel dan?

Eerste probleem met dit topic was uberhaupt de definitie van bovenlijn te verduidelijken. Dat het hier niet alleen om de hals gaat is nu wel duidelijk en dat is toch ook al wat waard, dat dat verduidelijkt is.
Rest de vraag of "wij" denken dat de bovenlijn te trainen is zonder hulpmiddelen. Ik denk dat het antwoord hierop "ja" moet zijn, met de "maar" dat niet vele daartoe in staat zullen zijn. Velen zouden het nieteens willen, want wat heb je aan een mooi belijnd paard als je er niet lekker op gaat rijden Verward

Ik krijg ook niet de indruk dat Josien haar methode als "de" methode promoot, maar hem alleen belicht in het kader van het onderwerp. Het is ook niet een unieke methode: freestyle is behoorlijk popi tegenwoordig en heeft vele subvarianten.
Dat ze geen wedstrijden rijdt, dat is haar goed recht en komt hoogst waarschijnlijk door een andere kijk op het hele paarden gebeuren: plezier aan omgang met en training van het paard, zonder behoefte aan lintjes e.d. aangevuld door het niet in de verplichte tuigage willen rijden (er zijn wel wat freestylers die soms zadelloos en met rijhalster op een wedstrijd verschijnen als vorm van 'protest' - vertelde een freestyler mij eens ).

Josien gaat vast wel de volgende 'fotosessie' ook wat aandacht besteden aan het vastleggen van wat bovenlijnen. Dat ze daar nu geen geschikte foto voor heeft liggen, dat kan toch best Verward (ik heb zelf ook nooit digitale foto's of film).

Dat er andere mensen zijn met goede methodes om bovenlijnen te creeeren, daar gaat het niet zo om. Het gaat meer om de vraag of het zonder een fysieke (teugels of bijzet) begrenzing, maar met bijv een door lichaamstaal opgelegde begrenzing, of het aanspreken van de bovenlijn over cavalletti etc. mogelijk is om een goede bovenlijn te trainen en of er mensen zijn die dit (voornamelijk) zo doen.
(tenminste, zo interpreteer ik dit topic...)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:28

En nog een totaal andere invalshoek die goede bespiering tegenwerkt: een PASSEND zadel. Ik verbaas mij er nog steeds over hoeveel paarden er met veel te smalle en/of slecht passende zadels rondhuppelen. Op die manier zul je ook nooit een goede bovenlijn kunnen ontwikkelen.
Zelf heb ik uit nood een tijdlang met pride grondwerk gedaan. Alhoewel dat heel veel voordeel en spieren heeft opgeleverd is het niet mijn ding meer. Ik zit er zelf het liefst bovenop, ook longeren vind ik niet bijster interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:48

josien schreef:
Verdraaien van de dingen kan ik ook, maar doe ik niet. Ik heb niks over een prijs gehad en helemaal niet over clinics. Enkel dat bij mijn les klanten van minstens een half jaar de paarden met een aardige bovenlijn lopen. Iedereen mag komen kijken voor niks, maar dan wel mensen die bereid zijn om echt te kijken en niet met een bepaald vooroordeel.

Sorry Verward
Een aantal maanden terug heb ik contact met je gehad. Leek me wel leuk om kennis te maken. Ik ben zeer geinteresseerd in NH en andere alternatieve zaken en aangezien je niet zo ver van me vandaan woont leek het me leuk een keer te komen kijken. Jij begon direct over een clinic door jou voor €10,- of anders een les. En daar kwam ook nog eens bij dat je meteen met een anti-slof pleidooi aankwam en dat wedstrijdruiters alleen maar rijden om de prestatie en hun eigen plezier en daarbij geen rekening houden met hun paard. Lips are sealed
Zoiets maakt wel een onuitwisbare indruk bij mij Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:56

Pipo schreef:
Jippie,

Volgens mij heb ik vorig jaar het commerciele gebeuren al aangekaard bij het Modteam. Hier is amper op gereageerd.

Ik vind namelijk dat deze mensen pure reclame maken voor hun "product, en zoals iedereen weet: reclame maken is heel duur. Nu blijkt bokt.nl het ideale medium te zijn waar je gratis je "product" aan de man kan brengen. Je bereikt niet alleen 20.000 mensen, het is nog gratis ook!

Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, maar blijkbaar ben ik een van de weinige (n)

heb zojuist een berichtje op TEM geplaatst met hetzelfde verzoek. Misschien zijn er meer mensen die zich hier aan storen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:32

storen is een groot woord, maar het voeren van een zinnige discussie lijkt bij voorbaat dan verloren en daar draait het hier toch om? een duidelijk beleid voor dit soort dingen zou er moeten zijn, maar daar meng ik me maar niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:37

Idd sp

En Q, spit eens wat berichten door

Denk dat ik ook maar eens ga temmen.
Eindeloze discussies dat de GP top het helemaal verkeerd ziet en doet, maar wel 18 jarige paarden hebben die nog steeds goed lopen.
En zelf geen deuk in een pakje boter rijden, geen enkele naamsbekedheid hebben na jaren fantastisch bezig te zijn en de beste basis te geven aan een paard, maar niet 1 goede foto hebben na jaren trainen Verward
Nooit geen wedstrijden rijden, dus helemaal niet kunnen meten of het wel zo goed is, maar toch hun methode blijven promoten, zelf nooit geen les nemen en er als een zoutzak opzitten, wat niet anders kan dan belemmering zijn.
Maar het blijft geweldig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:38

Jippie schreef:
heb zojuist een berichtje op TEM geplaatst met hetzelfde verzoek. Misschien zijn er meer mensen die zich hier aan storen.

ik sluit me aan

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:39

Ik zet een slotje op dit topic.

Geloof dat de verschillende standpunten wel duidelijk zijn.