Luchtzuigen, afstraffen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:20

Mijn paard doet af en toe ook luchtzuigen als ik even geen aandacht voor hem heb. Ik straf het niet af maar negeer het. Afstraffen is negatieve aandacht, en dus toch aandacht, heeft alsnog z'n zin

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:33

mijn paard is ook een luchtzuiger. afstraffen helpt niets. wordt hij alleen maar gestrest van. als ik mijn paard een luchtzuigband om doet, stopt hij wel met zuigen maar wordt gewoon diep ongelukkig.

het is uit de testen gekomen dat verre weg de meeste paarden die luchtzuigen last van hun maag hebben. dit komt omdat de maag van het paard ingesteld is om 24 uur per dag eten te verteren. de maag maakt hiervoor continu maagzuur. heel veel paarden krijgen tegenwoordig veel krachtvoer en 2-3 x per dag portie eten. de rest van de dag vaak niets. maag heeft dus niets te verteren maar zuuraanmaak gaat gewoon door. door het zuur kunnen ze ook maagzweren krijgen.
paarden die veel de hele dag gras/hooi/kuil tot hun beschikking zullen dus vaak ook minder luchtzuigen omdat het zuur iets heeft om te kunnen verteren.

mijn paard krijgt nu sinds een paar maanden pronutrin. dit is een medicijn dat maagzuur remt en de maag beschermt tegen het maagzuur. het luchtzuigen is stukken minder geworden.