Hoeven van wilde paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:15

Dees schreef:
Zeer steil als in steiler dan regulier wordt bekapt.
Beetje zo steil als tuigpaarden, met meer verzenenhoogte dan onze rijpaarden doorgaans hebben. De hoek is dan aan achterzijde groter dan 45 graden.

'Paardnatuurlijk' heeft het dus mooi uit bedacht, maar de verzenen mogen best langer gehouden worden. Uiteraard is een bokvoetje weer teveel aan verzenen, maar die kant gaat eht eerder op dan zo'n onderuit geschoven 'engels volbloed-voetje'.

De theorie van wilde paarden en een steilere hoef wordt onderschreven door het groene boek voor hoefsmeden. Een bewezen boek, lees het daar maar in na.

O? da's nieuw voor me. En klinkt niet logisch. Overigens heeft niet paardnatuurlijk dat bedacht, maar een aantal redelijk bekenden als pete ramey, strasser enz.
Ik heb dat boek zo niet bij de hand. heb je misschien ook een linkje op internet ofzo? Ben er iig wel benieuwd naar en naar de achterliggende gedachte.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 15-08-04 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:17

Niks achtelilggende gedachten... simpel beschrijven van een vaststelling aan de hand van het echte wilde paard

De logica; als paarden drinkwater zoeken, schrapen ze met hun toon de grond open. Wilde paarden hebben dus sowieso geen lange tenen. Daarbij is een iets steilere voet een economischere voet in het gebruik; minder belastend voor banden en gewrichten. Lage verzenen zijn een aanslag op het pezen werk en is dus helemaal niet natuurlijk. dat heeft de mens zo gefokt omdat paarden met een lage achterhoef ruimere stappen zetten. Wilde paarden lopen niet met ruime gangen.
Dus ook boere-logica spreekt de lange tenen en lage verzenen al tegen...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:20

Dan hebben strasser en die anderen die paardnatuurlijk gebruiken, andere wilde paarden bestudeerd dan de schrijver van dat boek. (weet je ook wie dat is?)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:33

sflj...
niet elke nieuwerwetse denkwijze is een correcte.
Ik blijf bij bewezen theorie, en ik ken jouw hoefsmid niet, en Strasser ook niet, maar heb wel gezien wat een prutswerk de 'natuurlijke bekapper' heeft geleverd bij een merrie die ik goed ken.
Als de man zich toen even wat meer verdiept had in de algehele stand van het paard, had ie zijn 'theorie' losgelaten en het paard op een veel gezondere manier bekapt.

Er zullen vast goede praktijk mannen zijn die zich 'natuurlijke bekapper' willen noemen. Ik vraag me alleen af waarom hoefsmid een achterhaald begrip is. Ik durf te wedden dat de term 'natuurlijk bekapper' is bedacht om de naieve paardenhouder de waan te geven het beste voor zijn paard te kiezen. Echte paardenmensen zoeken een goede hoefsmid en hebben geen vage verhalen nodig om erin te geloven. de stand van de voeten van het paard, dat is het enige dat telt. En een goede hoefsmid doet het altijd 'natuurlijk'. Op een manier die al dik 200 jaar (of meer) al goed werkt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:38


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 01:53

Dees schreef:
sflj...
niet elke nieuwerwetse denkwijze is een correcte.
Ik blijf bij bewezen theorie, en ik ken jouw hoefsmid niet, en Strasser ook niet, maar heb wel gezien wat een prutswerk de 'natuurlijke bekapper' heeft geleverd bij een merrie die ik goed ken.
Als de man zich toen even wat meer verdiept had in de algehele stand van het paard, had ie zijn 'theorie' losgelaten en het paard op een veel gezondere manier bekapt.

Er zullen vast goede praktijk mannen zijn die zich 'natuurlijke bekapper' willen noemen. Ik vraag me alleen af waarom hoefsmid een achterhaald begrip is. Ik durf te wedden dat de term 'natuurlijk bekapper' is bedacht om de naieve paardenhouder de waan te geven het beste voor zijn paard te kiezen. Echte paardenmensen zoeken een goede hoefsmid en hebben geen vage verhalen nodig om erin te geloven. de stand van de voeten van het paard, dat is het enige dat telt. En een goede hoefsmid doet het altijd 'natuurlijk'. Op een manier die al dik 200 jaar (of meer) al goed werkt.


Ik ben van mening dat de methode die ik ken en geleerd heb ouder is dan de mens paarden houdt. Dus niet bepaald nieuwerwets.
Wat die merrie betreft; prutsers heb je overal, en zo zullen er ook vast legio voorbeelden te vinden zijn van conventionele hoefsmeden die prutswerk afgeleverd hebben.
Het uitgangspunt van de eerder genoemden is vooral het blootsvoets lopen van paarden. Ze zijn dus vooral anti-ijzer. (En ik inmiddels ook, in de meeste gevallen.)
Strasser is een hele bekende, met een iets andere methode, maar met de zoekfunctie op deze site of op google zul je haar (want volgens mij ws het een zij) vaak tegenkomen. http://www.strasserhoofcare.com/ is er 1 van.
Dat iemand die zijn paard volgens deze methode bekapt (of laat bekappen) naief is ben ik niet met je eens, het zijn imo de mensen die zich in de werking en anatomie enz. van de (natuurlijke)hoeven hebben verdiept en niet zomaar klakkeloos van iedere hoefsmid aannemen wat hij zegt. (zoals de meeste paardenbezitters (nog) doen)

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 10:20

Milka word ook natuurlijk bekapt en ik heb geen problemen.
Alleen af en toe een brokkelhoef. Word steeds minder de laatste tijd. Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:13

Een hoef die goed bekapt is bekapt volgens de bouw van het paard. Stijle hoef hoort bij een paard met een stijle kootbeen. en schuine hoef met een schuine kootbeen. Doe je dit niet dan gaat dat ten koste van de beweging van het paard.

Mijn paarden worden niet meer bekapt. Als de hoef eenmaal zijn goede vorm heeft in verhouding met de bouw van het paard. Is enkel het regelmatig over de weg gaan om de hoef natuurlijk te laten slijten nodig, Mijn paard is 7 jaar geleden en mijn pony die 3 jaar geleden zwaar hoefbevangen is geweest al een jaar niet meer. In het begin is regelmatig bijhouden belangrijk, maar in het wild is vaak de hoef van veulen af goed. Er zijn natuurlijk wilde paarden met slechte hoeven, maar die overleven ook niet lang. Heb een keer een konick merrie die zwaar hoefbevangen was, achter nagezeten worden door de hengst. Toen vond ik dat zielig, maar weet ik beter. Ze heeft het jammer genoeg toch niet gehaald. Ze hebben haar af moeten maken, omdat ze niet meer omhoog wilde komen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:26

Morrie wordt ook natuurlijk bekapt.
Ik ben ertoe overgegaan omdat correcties met ijzers niet bleken te werken: zijn toontredendheid is zo sterk dat de voorhoeven gewoon toontredend over het ijzer heen groeiden.

Het gaat uitstekend, de nagelgaten zijn goed en snel uitgegroeid, ik pas het werk aan aan de toestand van de hoeven. Alleen op een keienpad loopt ie nog een beetje voorzichtig, maar de ijzers zijn er dan ook pas 2 1/2 maand af!

Ik vijl de flaires er zelf af, maar het is steeds minder vaak nodig.

De smid bekijkt de hoeven als hij toevallig voor een ander paard op stal is en dat is minstens 1 x per week.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:55

Dees schreef:
sflj...
niet elke nieuwerwetse denkwijze is een correcte.
Ik blijf bij bewezen theorie, en ik ken jouw hoefsmid niet, en Strasser ook niet, maar heb wel gezien wat een prutswerk de 'natuurlijke bekapper' heeft geleverd bij een merrie die ik goed ken.
Als de man zich toen even wat meer verdiept had in de algehele stand van het paard, had ie zijn 'theorie' losgelaten en het paard op een veel gezondere manier bekapt.

Er zullen vast goede praktijk mannen zijn die zich 'natuurlijke bekapper' willen noemen. Ik vraag me alleen af waarom hoefsmid een achterhaald begrip is. Ik durf te wedden dat de term 'natuurlijk bekapper' is bedacht om de naieve paardenhouder de waan te geven het beste voor zijn paard te kiezen. Echte paardenmensen zoeken een goede hoefsmid en hebben geen vage verhalen nodig om erin te geloven. de stand van de voeten van het paard, dat is het enige dat telt. En een goede hoefsmid doet het altijd 'natuurlijk'. Op een manier die al dik 200 jaar (of meer) al goed werkt.


Helemaal mee eens!!!!!!!!!
Lees maar eens het topic van mij "waarschuwing natuurlijk bekappen" bij medisch en dan een tijdje terug.
Kan je lezen/zien hoe natuurlijk lage verzenen zijn Boos!
En daaruit blijkt idd helaas de beinvloedbaarheid van de naieve paardenhouder, die "goed" denkt te doen

Groetjes, Esther

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:06

Zo dit 's een oud topic hoor!

Overigens is mijn mening niet veranderd in de tussentijd.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:24

Tja er zijn natuurlijk altijd natuurlijke bekappers die te snel willen of enkel denken aan het plaatje. Dat heb je bij alles en dat hoeft nog niet te zeggen dat NB slecht is.

Ik heb heel wat paarden van jaren op ijzers naar bloodvoets gezien die door de eigenaar onder mijn begeleiding werden bekapt. Al deze mensen en paarden willen niet anders meer. De paarden lopen super, beter dan daar voor en de hoeven gaan zeer hard in kwaliteit vooruit. Als je ziet wat de gevolgen zijn van ijzers kun je het beter indenken waarom ijzers niet goed zijn voor de hoef en als je dan ook nog merkt dat ijzers ook niet nodig zijn vanwege slijtage en gevoeligheid. Dan is de keus dacht ik snel gemaakt.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:42

@Hippotha

Ga je nu alle oude topics over dit onderwerp omhoog halen om jouw visie op NB maar te kunnen profileren Verward

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:11

Ann schreef:
@Hippotha

Ga je nu alle oude topics over dit onderwerp omhoog halen om jouw visie op NB maar te kunnen profileren Verward


Voor mijn paard en vele anderen is het helaas geen oud topic!
Zij zitten nu nog met de pijnlijke gevolgen van deze idiote praktijken.
En als je het topic goed leest, is het bij lange na niet alleen mijn visie hoor!


Groetjes, Esther

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:58

Ann schreef:
@Hippotha

Ga je nu alle oude topics over dit onderwerp omhoog halen om jouw visie op NB maar te kunnen profileren Verward


Dat dacht ik dus ook al.

Hippotha: veel plezier ermee! Doei, doei
En nogmaals sterkte met jouw paard!

(zal ook eens wat oude topics omhoogspitten over onderwerpen waar ik het niet me eens was. Leuk tijdverdrijf Haha! )

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Hoeven van wilde paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:40

Aangezien het hier om een oud topic gaat, en het onderwerp als ik me niet vergis in de tussentijd ook nog wel hier en daar besproken is, sluit ik hem bij deze af.