inrijden, welke veiligheidsmaatregelen neem jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:58

Vorig jaar met het inrijden van mijn paard heb ik mijn 'gewone' rij outfit aangetrokken: rijbroek, chaps+rijschoenen, champignoncap, blouse+trui natuurlijk Tong uitsteken en:

Sprintje schreef:
En het
aller aller
belangrijkste een goed, handig en snel iemand op de grond! En uiteraard ook de goede voorbereiding


mijn instructrice waarvan ik 200% zeker wist dat ze in noodgevallen mijn paard NIET zou loslaten (of in ieder geval pas als ik er af zou liggen Nagelbijten / Gniffelen).

Touw om de nek heb ik niet gebruikt want die van mij heeft lange manen en dat heeft ongeveer hetzelfde vast-hou-effect Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:38

flettie schreef:
Touw om de nek heb ik niet gebruikt want die van mij heeft lange manen en dat heeft ongeveer hetzelfde vast-hou-effect Haha!


Met een touw om de nek heb je ook nog een soort rem zonder in de mond te hoeven "hangen"

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:47

pony25 schreef:
Met een touw om de nek heb je ook nog een soort rem zonder in de mond te hoeven "hangen"

Voor de rem was mijn instructrice verantwoordelijk de eerste paar keren Knipoog En je kunt je gewicht ook nog als rem gebruiken (tenminste die van mij heb ik direct aangeleerd dat zwaarder zitten betekent dat ze langzamer moet / stil moet gaan staan).

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:50

als er bij ons een paard wordt zadelmak gemaakt, wordt het paard eerst gelongeerd, ook al met lange bijzet eraan, dan moet die gene die er op gaat een goede cap op hebben, en laarzen aan, en gewone rijkleding, dan gaan ze nog even aan/op het zadel hangen, en dan even stukje lopen, dan voorzichtig er op, en laten lopen aan de longeerlijn, en dan draven, en galoperen, gaat dat goed, dan gaat ie los..

owja er ligt dan vaak een springzadel op, en er zit dan voor een bandje dat je je daar vast kan houden

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:05

flettie schreef:
Voor de rem was mijn instructrice verantwoordelijk de eerste paar keren Knipoog En je kunt je gewicht ook nog als rem gebruiken (tenminste die van mij heb ik direct aangeleerd dat zwaarder zitten betekent dat ze langzamer moet / stil moet gaan staan).


Bij ons hebben we een minibak en dus geen longeerlijn nodig.
Dat effect van het touw is begrijpelijk voor het paard omdat hij van nature voor dat gevoel stopt (als het goed is).
Wel is het belangrijk dat je alles samen doet : touw hangen, teugels iets aannemen en zitten op je reet Knipoog

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:35

veiligheidscap, geen bodyprotector dan kan ik me niet vrij genoeg bewegen en ben ik niet snel genoeg. rijboek en laarzen.
Altijd een touw om de nek.

en verder iemand die ik echt vertrouw aan het andere einde van de longeerlijn

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:09

Cap, rijkleren en een super vader met ruime ervaring Lovers

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:27

Ik doe cap op. rijbroek. jodphurs en chaps. beugelriem om de nek of een touwtje. doe vooral chaps aan en geen laarzen omdat ik dan makkelijker kan bewegen om het paard zo min mogelijk te storen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:33

Leone schreef:
veiligheidscap, geen bodyprotector dan kan ik me niet vrij genoeg bewegen en ben ik niet snel genoeg. rijboek en laarzen.
Altijd een touw om de nek.

en verder iemand die ik echt vertrouw aan het andere einde van de longeerlijn


ik ook Lachen en als het een vreemd paard is, eerst een beetje rondvragen aan mensen, die dat paard een beetje kennen, hoe hij is

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:46

bij het inrijden van 10-tallen Norikers een aantal jaren geleden hadden we niet eens een cap op, gewoon rijbroek aan en jodhpurs+chaps of laarzen opzadelen en het bos in met die hap, maar dat zijn ook erg gemakkelijk paarden. Ik heb er 2 gehad die eerst aan de longe moesten en die gingen de 2e keer mee het bos in.

Filou hier op Bokt heeft vorige week een shetlander zadelmak gemaakt bij mij op stal, die had een rijbroek, jodhpurs/chaps aan en een veiligheidshelm op, 5 minuten aan een touwtje in de bak, beestje had nooit een zadel opgehad, was wel betuigd, 4 jaar oud, zo uit de wei getrokken, liep na 2 x in tuig gelopen te hebben al voor de kar en na 10 minuten onder het zadel in de mulle bak maar meteen een rondje polder, de 3e dag een rondje dorp. Geen enkel probleem!

Als ik zelf ga rijden heb ik tegenwoordig wel een veiligheidshelm op en laarzen aan..... behalve als ik hem ff zonder zadel naar de wei breng, dan heb ik dom genoeg nooit iets op m'n kop

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:46

Qua kleding. Meestal wel een rijbroek. Met gewone rijschoenen eronder. Chaps niet. Ja, en een cap, maar een cap heb ik altijd op, op welk paard ik ook stap.
Dus voor inrijden ben ik hetzelfde als voor gewoon rijden.

Voor de rest zijn we altijd met twee mensen. Eentje die het beestje vasthoudt, met een longeerlijn, en de ander gaat erop.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:26

marleendv_88 schreef:
Licht helemaal aan het paard. Als het een heel erg nerveus paard is doe ik wel goede rijkleding aan (cap, goede schoenen enz.) Maar als je een makke haflinger hebt ofzo ga ik er nog wel eens gewoon op zitten. En met Shetlanders zet ik m'n zusje er ook gewoon op...

En juist de paarden waarvan je het niet verwacht gooien je er snelst naast. Ik heb gewoon altijd goede rijkleding aan en een cap op.
Sommige paarden lijken heel gemakkelijk, maar blijken juist heel bang of brutaal. Andersom kan natuurlijk ook, een paard waarvan je verwacht dat het niet gemakkelijk is, en die blijkt juist heel makkelijk te zijn.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:52

Leuk om al jullie tips en reacties te zien. binnenkort ga ik ook een paard rijden dat deze week vor het eerst is bereden.. Ik ben erg benieuwd, de laatste paarden die ik heb ingereden waren erg braaf, laten we hopen dat Utta dat ook is!! Het verslag plant ik hier nog wel neer! (maar bedankt voor de tips, hoewel cap en laarzen cq. chaps tot mijn standaard uitrusting behoren!)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:12

Ik heb Joris zelf ingereden en een aantal tinkers, de zogenaamd makkelijke paarden, en echt, ze foppen je allemaal wel een keer...

Dus daarom: cap, goede broek en rijschoenen cq rijlaarzen, een halstertouw om de nek en de eerste keren doe ik mijn voeten nog niet in de beugels, dat komt later wel.
Daarnaast iemand die hem/haar vasthoudt aan de longe, iemand die het paardje ook kent zodat die een reactie kan inschatten.

Overigens vind ik dat je ook moet kunnen toegeven als je het niet kan of als het niet lukt, durft noem maar op. Dan maar iemand het doen die het wel kan, beter een betrouwbaar paard dan een groter ego Haha!