inrijden, welke veiligheidsmaatregelen neem jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:20

Op een vreemd paard waarschijnlijk zonder cap (alleen een cap als het verplicht is) en het ligt er dan maar net aan wat voorn kleren ik aan heb. Waarschijnlijk wel een rijbroek en laarzen.
En met een jong paard inrijden denk ik ook zonder cap. Ligt er maar net aan hoe die in de omgang is.
En pas heb ik in mn rokje en panty's gereden. Zo kwam dat uit. Ik was bij een vriendin en die had die dag dr vinger gekneusd en dr pony moest lopen. Die pony is wel een beetje onstuimig .. bokt wel veel en schrikt ook vaak, Maar ik zat er wel zonder cap op.
En waarom ... Ik denk omdat ik een hekel heb aan een cap. En ik ben er heel makkelijk in .. als ik val nouwjah pech dan.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:28

Citaat:
Ik denk omdat ik een hekel heb aan een cap. En ik ben er heel makkelijk in .. als ik val nouwjah pech dan.


Tis jammer dat ik geen foto's heb van dat ik gevallen was, verzeker je dat je dan wel drie keer nadenkt voor dat je er zonder cap opstapt. Maar 't blijft natuurlijk je eigen verantwoording en jouw eigen keuze.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:49

Rijbroek, laarzen, casco cap voor mezelf en om de nek van de pony een halsriem, voor het geval dat. Maar dat is dan alleen bij jonge pony's, bij oudere die ik voor het eerst rij doe ik niets om de nek.

En als ik zowiezo ga rijden heb ik altijd een cap op.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:51

Cap, rijbroek, laarzen/goede schoenen met chaps en handschoentjes en natuurlijk degelijk tuig.
Paard aan de longe en aan het andere eind van de lijn iemand die niet loslaat en weet wat ie doet.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:02

Op welk paard ik ook stap, jong of oud: Altijd cap, rijbroek, handschoenen en degelijk schoeisel (dus laarzen of chaps met rijschoenen). Daarnaast geen flapperende kleding (losse blousen, jasjes, sjaals etc) en ook geen bovenkleding die zo lang is dat ik erop zou kunnen gaan zitten en mijn bewegingen in mijn bovenlijf hinder.

Lijkt me nogal vanzelfsprekend Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:06

O ja, op een jong dier zorg ik er ook altijd voor dat ik m'n telefoon uit heb staan Lachen

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:06

cap,laarzen,rijbroek

bodyprotector heb ik niet.

halstertouw om.

Eerste paar keren aan de longeerlijn,en ALTIJD iemand die er bij is.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:13

Citaat:
Maar 't blijft natuurlijk je eigen verantwoording en jouw eigen keuze.


Op een 'gewoon' paard (ingereden en wel) ben ik het met je eens, vind het nog niet erg slim, want er kan altijd wat gebeuren, maar een jong paard inrijden zonder cap vind ik gewoon echt heel erg dom. Uitzonderingen daargelaten kan je ervan uitgaan dat zo'n paard toch wel een paar keer een gekke sprong zal maken, ik snap dan niet waarom je jezelf niet in bescherming zou nemen!

Op jonge paarden stap ik in ieder geval niet zonder cap, laarzen (heb een hekel aan chaps, maar da's persoonlijk!) en degelijke rijkleding.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 11-08-04 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:13

nou iig mn cap.
liever ook mn kisten, maar die vergeet ik wel eens.. Rolleyes

en tja, BP heb ik wel eens aangehad, en moet eerlijk zeggen dat ik me daar veel veiliger in voel.

maar heb ook wel een ettertje.
maar zou sowieso altijd een cap op doen.
als je dat niet doet, met een paard inrijden ben je echt verschrikkleijk dom.

en een rijbroek natuurlijk..

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:27

Rijkleding,dus rijschoenen en chaps, bokriempje aan t zadel, cap , en wat ik bij niemand zag staan...ik heb altijd een borsttuig of elastiek bij me,die t paard omkrijgt.
Zadeltje schuiven is niet zo leuk, vandaar.
Ook controleer ik de beugelriemen en de singel, is me wel eens vaker gebeurd dat mensen oude troep op t paard hadden ,waar je dan na een flinke bok vrolijk met zadel en al erafkiept Bloos!
En een zweepje, om ze voorwaarts te laten gaan,af en toe bijtikken dus.
Veiligheidspallen heb ik altijd dicht van de beugels, ik heb geen brede schoenen.
En er is niets zo genants als een paard rechtomhoog gaat en je glijdt zo fijn eraf,om vervolgens op je kont te zitten met aan elke voet een stijgbeugel met riem Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:05

zadeltje schuiven heb ik maar bij een enkel paard gehad, maar dat merk je al met aansingelen, die krijgen dan idd een borsttuig om, anders nooit gedaan en ook niet nodig gehad.

Zweep neem ik niet mee als standaard uitrusting, daar heb ik de deskundige in de bak voor.
want vroeger heb ik dat wel eens gedaan, maar een complete rodeo en over de zeik paard door 1 klein tikje, nodig ik niet meer graag uit.
Later als ze meer gewend zijn wel als het nodig is.

Verder sta ik liever met 2 beugels aan mijn voeten op de grond, dan hangend achter een paard, dat heb ik 1 keer gezien, meteen veieligheidsbeugels gekocht en palletje staat standaard open

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:24

Denk dat een cap en goed schoeisel toch wel belangerijk is...
En als het daarvoor te warm is.... dan maar niet op een blauw paard stappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:26

Na twee jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik (een beetje) op mijn pony kan rijden en dat ik hem zelf aan het inrijden ben.
Het belangrijkste vond ik om vertrouwen in elkaar te krijgen. WB had geen vertrouwen in mensen en de aanval was de beste verdediging dacht hij.
De volgende stap was het leren van de basiscommando's aan de longe en, later, los. Daarna een nieuw hoofdstel en zadel proberen, geen oude versleten spullen. Veel te gevaarlijk.
Tussendoor veel rustperiodes waarin alleen dingen herhaald werden en waarin ik leerde zien wanneer hij iets (niet) helemaal begreep.
Sinds twee maanden zijn we bezig met het "echte" rijden.
Laarzen aan, cap op, aan de longe met een extra begeleider aan de buitenkant en zo erop. Toen dit lukte de extra begeleider weggelaten en de longe als mentale steun voor WB gebruikt.
Nu ga ik drie of vier keer per week een kwartier/half uur door het bos stappen, conditie en evenwicht opbouwen. Soms doen we een drafje tussendoor, soms oefenen we halthouden wat extra. Als dat allemaal goed gaat gaan we pas aan galop denken.

Het inrijden van een paard of pony begint niet bij het erop gaan zitten, maar ver daarvoor.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:14

Cap, rijbroek en goede schoenen. Liever schoenen dan laarzen omdat ik met schoenen aan eventuele noodgevallen beter uit kan zitten op een of andere manier, kan beter meegaan.
Verder een touw om de hals en een riempje aan het zadel.
En het allerbelangrijkste: iemand die weet waar hij mee bezig is ernaast op de grond.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:22

Op Par helemaal niets eigenlijk, de eerste keer zat ik er idd op zonder zadel met gympen en korte broek, wel met hoofdstel trouwens.

Op een vreemd *jong* paard zal ik sowieso een cap opzetten en de juiste rijkleding aan hebben.
Maar verder...zadel, hoofdstel, cap en goede rijkleding, tenzij mij aan wordt geraden meer aan te trekken Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:01

Toen ik voor het eerst op mijn eigen jonge pony ging was dat tijdens het poetsen, zonder zadel, cap, of wat dan ook. Achteraf niet bepaald slim, maar op dat moment voelde het gewoon goed. Vertrouwen, geduld en liefde. Als ik nu op haar rij heb ik altijd wel veilige schoenen en chaps om ed, en een lekker zittende broek. Op een vreemde jonge pony zul je mij niet zien zitten. (zoiezo niet snel op andermans paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:59

fsoudan schreef:
Denk dat een cap en goed schoeisel toch wel belangerijk is...
En als het daarvoor te warm is.... dan maar niet op een blauw paard stappen!

Wat is een blauw paard ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:01

Marreke schreef:
Het inrijden van een paard of pony begint niet bij het erop gaan zitten, maar ver daarvoor.


Heel mooi gezegt! OK dan!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:07

Heb hier niets meer aan toe te voegen ... Ik ga ook voor de volledige outfit, inclusief iemand die weet waar hij mee bezig is en die ik compleet vertrouw voor het vasthouden/helpen opstappen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:10

Ik geef toe dat toen ik jonger was ik ook niet met cap reed.
Maar daar had ik een logische verklaring voor, dat ding lag namelijk eerder op de grond dan ik.
Nu met de veiligheidscap is dat niet meer, dus bij jonge en vreemde paarden zet ik hem braaf op mijn kop.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:35

Inderdaad veiligheidscap, geen telefoon of rammelende dingen in mijn zakken, rijkleding, chaps en goede schoenen en een hele kundige begeleider die mij ook nog kan sturen, aangezien ik nog niet zo veel pony's heb ingereden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:08

Wat ik anders ook draag, oa. tok, rijbroek en schoenen. Haha!
Het enige wat ik extra doe is een stijgbeugelriem om de hals van de pony, met een strotouwtje maak ik die dan vast aan het zadel zodat àls ik eraf ga die riem niet voor extra ongelukken kan zorgen.

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:16

Bij de fjorden die ik heb (helpen) ingereden, was het meestal een kwestie van longeren (een, twee, drie keer), en dan gewoon dr op gaan zitten. Wel nog dat iemand m aan de longe heeft natuurlijk Knipoog Ik kan me er werkelijkwaar maar 1 herinneren die het minder vond en een beetje begon te dribbelen, de rest vond het allemaal wel best. Dat gebeurde wel gewoon met rijbroek en laarzen/goede schoenen natuurlijk. Cap meestal niet, die heb ik ook alleen aangeschaft omdat je er niet zonder mee op wedstrijd mocht... Slecht he Schijnheilig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:28

Mijn veiligheidsmaatregel is wel heel veilig:

Iemand anders het vuile werk op laten knappen Haha!

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:30

Tyrza schreef:
Mijn veiligheidsmaatregel is wel heel veilig:

Iemand anders het vuile werk op laten knappen Haha!


Die vervolgens dit soort topics gaat openen .... *LOL* *LOL* *LOL*