weer ijzers onder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 19:32

Na een hele winterperiode zonder ijzers, moet Sambal er helaas weer aan geloven! We hebben dinsdag een afspraak met de hoefsmid gemaakt voor ijzers. Omdat we ook gaan crossen is dit namelijk wel echt noodzakelijk. Maar Sambal is echt een scheiterd en met beslaan is hij super vervelend, hij laat de smid niet echt bij zijn achterbenen komen en wanneer het beslag (warm) komt is hij helemaal panisch, voor wil dan nog net, maar achter lukt echt bijna niet, de vorige keer hebben we hem ook een spuitje sedalin moeten geven en moesten we het met koud beslag doen.
De keer hiervoor (eerste keer ijzers) hadden we er nog geen idee van dat hij zo panisch zou doen en hadden we hem dus geen spuitje gegeven. Die keer sprong hij zelfs half (met zijn voorbenen) over een betonnen muurtje heen Verdrietig

Ik hoop echt zo dat het dinsdag wat beter gaat, ik vind het echt heel vervelend ook voor Sam..
Maar we geven hem wel weer een spuitje voor zijn veiligheid maar ook voor mijn veiligheid en die van de smid.

Zijn er hier nog meer bange paarden en/of tips??

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 17:00

Ben ik nou echt de enige met zo'n scheiterd?? Verdrietig

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:02

ik zou het echt niet weten....


aaien,wortel geven om bezig te zijn,ertegen praten....



noujah iig véél succes toegewenst Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:43

Je hoort het wel vaker hoor. Geduld is dan heel belangrijk....
vaak gaat het beter als ze vaker beslagen worden, maar als je het alleen in de zomer doet, dan kan het wel een tijd duren.
Als je sedalin geeft, moet jedan in ieder geval ruim van tevoren doen, anders helpt het niet zo goed.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:46

Nope, die van mij springt over de stal heen, als ik hem zou laten gaan. Ik grijp dus ook maar naar de sedalin, tenzij iemand een beter idee heeft.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:50

Mijn paard was eerst ook niet de makkelijkste bij de hoefsmit. Hij raakt niet in paniek ofzo, maar hij was wel helemaal gespannen en wilde z'n achterbenen niet geven.
De hoefsmit die ik nu 2 jaar heb is een hele rustige man en hij neemt altijd alle tijd voor mijn paard enblijft altijd rustig. Nu is mijn paard zo mak als een lammetje bij de hoefsmit en tilt zelf alvast z'n been op als de hoefsmit alleen al naar het been wijst.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:56

Nou, dan zit er denk niet veel anders op dan de sedalin.
Ga het vanmiddag halen, dus we kunnen het hem op tijd geven.

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:20

en als je hem koud laat beslaan? die van mij wordt als er een ander paard beslagen word al panisch, dus ik heb haar koud laten beslaan... dit hielp heel goed...
en een smid nemen die rustig de tijd neemt, en rustig blijft enzo... als je dichter bij woonde weet ik er nog wel 1...
en als je sedalin geeft meot je 's ochtends zo ong al spuiten, dat heeft best lang nodig!@

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:21

Nou ik moet morgen naar school toe, maar mijn vader is zo lief om al om acht uur met een spuitje naar Sammiej toe te gaan Lovers
Maar de vorige keer (koud beslag) was hij nog steeds heel bang...
Maarja misschien dat ie nu eindelijk inziet dat het helemaal niet eng is Haha!

Dank voor de tips!!

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:30

Sorry ik kan je niet echt tips geven. Mijn paard is echt SUPERmak bij de hoefsmid, staat gewoon te slapen, ook als hij de gaten in de ijzers boort... Rolleyes (zou ze doof zijn ofzo Tong uitsteken ).
Maar een vriendin van me heeft ook zo'n panisch geval, en die verdoofd d'r ook altijd. Ze heeft het ook wel met een praam geprobeert maar dat werkte ook niet echt, de pony had een te kleine bovenlip Tong uitsteken
Succes iig Haha!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: weer ijzers onder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:34

Nou ze zitten er weer onder Haha!
De sedalin werkte goed want hij was best wel rustig, in het begin nog wel wat tegengespartel, maar het ging verder allemaal goed.
Wel met koud beslag, maar het zit er toch allemaal netjes onder!

Gisteren niet gereden door het spuitje, maar vandaag maar ff voelen hoe hij loopt Lachen