wanneer deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:08

ik ga mn haflinger deze winter onder de dekens zetten. vorig jaar heb ik dat niet gedaan maar in november ivm met te veel haar toch maar geschoren.

ik ben van plan om niet te gaan scheren deze winter, want vorig jaar is dat dus erg lelijk uitgevallen.

met hoeveel graden moet ik dus beginnen met een deken er op te leggen van 100/150 gram, en wanneer er 2 enz. er van uitgaande dat ik hem dus niet scheer!


umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:30

hoi hoi, ik denk dat jou paard gene eens ene deken nodig heeft. Het is ene haflinger en die kunnen net als fjorden en ijslanders hele goed tegen de kou. Als joun paard een hele dikke vacht heeft en jij hem ene deken op gata doen gaat hij het hartstikke warm krijgen en dat is ook niet goed. Ik zou het gewoon aankijken.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:36

ik rijd wedstrijden met hem. dus ik ga hem zowieso onder de dekens zetten!

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:39

Vaak wordt er gezegd dat je je paard een deken op moet doen wanneer er in de maand een letter R voorkomt, en dat is dus al in september. Naar mijn ervaring is dit vaak wat te vroeg. Ik raad je aan om een deken op te leggen wanneer het 's nachts steeds meer af gaat koelen. Een exacte temperatuur kan ik je zo een, twee, drie niet geven. Wat ik ook soms doe is, wanneer het 's nachts koud is, alleen 's nachts een dek op en overdag zonder dek. Je moet dan uiteraard wel goed opletten dat je hem of haar niet in een wei gooit waarop een sterke wind staat.
Wat hierboven wordt verteld vind ik grote onzin, ookal is het een haflinger, een deken kan nog geen kwaad. Ze blijven hierdoor alleen maar beter in conditie en wanneer jij concequent bent met het gebruiken van je deken is er helemaal niks mis mee!!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:50

ik doe een deken om, eerst snachts als de temperatuur onder de 10 graden komt. overdag hetzelfde verhaal.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:18

Leuk onderwerp zeg ,tijdens een hittegolf!

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:52

Avanti_haf schreef:
Leuk onderwerp zeg ,tijdens een hittegolf!


je kan het maar niet op tijd weten hé..als je er te laat mee bent dan heeft het geen zin meer!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:52

Zodra de temperatuur snel terugvalt meteen met een deken beginnen. Omdat jou paard vorig jaar geen deken opgehad heeft en misschien wel langer niet, zal hij sneller en makkelijker een wintervacht maken. Ik had vorig jaar met mijn haf dat ze gewoon een wintervacht ging ontwikkelen onder haar deken, met als gevolg dat ze stond te zweten :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:02

Barvrouwke schreef:
Zodra de temperatuur snel terugvalt meteen met een deken beginnen.


Inderdaad. Ik zou nu al heel snel beginnen, meteen als de nachten weer iets koeler zijn. Dan begin je gewoon eerst met een zomerdek voor 's nachts en naarmate het kouder wordt, leg je er steeds een dikkere op.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 19:54

wat is in jullie ogen koeler?

volgende week word het snachts 14 graden, vannacht nog rond de 20. aangezien ik net terug van spanje ben, weet ik niet hoe t afgelopen week is geweest Clown

is 14 graden koel zat Verward

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:09

Ik vind 14 graden nog te warm om 's nachts een deken op te doen. Deze maand kun je hoogst waarschijnlijk nog makkelijk zonder. Ergens in september krijgt Prisca hem meestal op. (Hangt natuurlijk wel van de temperatuur af... )


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:16

14 graden,hmm vind ik zelf best koel genoeg om een deken op te doen.
maarja,als het de nachten erna weer omhoog gaat niet.

ik wacht denk ik todat de nachten echt koel blijven,en dan begin ik met een zomer deken s'nachts,en erne overdag.
erna de tussendeken en daarna de dikke deken.
en zo bouw ik ook weer af.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:17

ligt helemaal aan het paard... als het paard het kouder krijgt krijgt hij een deken op. meestal ligt de nachttemperatuur dan zo rond de 12 graden.
vaak is een goede maatstaf dat als je zelf weer een zomerjas aandoet, je paard ook een deken op moet

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:43

Ik doe mijn haflinger haar deken zo rond september weer op. Ze staat dan nog met een ongevoerde regendeken. Die heeft ze in juli trouwens ook nog wat nachten opgehad. Het was toen zo koud dat ze alweer een dikke vacht kreeg. Aangezien ze naar de keuring moest heb ik haar toen een deken opgedaan en binnen een week zat ze al een stuk beter in haar vachtje!
Vanaf 1 oktober gaan de paarden bij ons de nachten weer naar stal. Overdag staat ze dan nog wel buiten. Ik ga dan al wel snel over op een 300 grams regendeken voor overdag. Op stal staan ze dan 's nachts nog wel eens zonder, maar dat is ook weer geheel afhankelijk van de temperatuur.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:55

Mijn Haf krijgt zijn eerste deken op zodra het beneden de 10 graden is 's nachts. Zodra het rond het vriespunt komt, krijgt hij een tweede deken om en zodra het echt hard gaat vriezen, krijgt hij z'n zweetdeken er nog onder.

Ik weet niet of het voor jouw Haf hetzelfde geldt, maar Stan komt erg moeilijk door zijn wintervacht heen, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:38

ik doe as straks een 0 grams deken op als het onder de 20 graden is en dan onder de 14 graden de 150 grams en kouder de 300 grams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:25

PriscaZ schreef:
Ik vind 14 graden nog te warm om 's nachts een deken op te doen. Deze maand kun je hoogst waarschijnlijk nog makkelijk zonder. Ergens in september krijgt Prisca hem meestal op. (Hangt natuurlijk wel van de temperatuur af... )


14 graden is echt niet te warm hoor. Mijn paard staat nu ook gewoon onder zijn zomerdek. Sterker nog, hij heeft hem overdag in de wei ook op (vind hij heerlijk, heeft hij minder last van dazen).

Nu ben ik altijd wel vrij vroeg met dik inpakken. Ik heb echt een gigahekel aan wintervacht en doe er ook alles aan om hem zo dun mogelijk in het haar te houden .

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 23:12

dankjewel voor alle reacties!!

CCCCorine schreef:
14 graden is echt niet te warm hoor. Mijn paard staat nu ook gewoon onder zijn zomerdek. Sterker nog, hij heeft hem overdag in de wei ook op (vind hij heerlijk, heeft hij minder last van dazen).

Nu ben ik altijd wel vrij vroeg met dik inpakken. Ik heb echt een gigahekel aan wintervacht en doe er ook alles aan om hem zo dun mogelijk in het haar te houden .



ik wil hem dus ook zo dun mogelijk in het haar houden, aangezien ik hem niet wil scheren..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:41

Ik zou nog even wachten tot de temperatuur 's nachts onder de 10 graden gaat iig. Dan 's nachts een deken op.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, GoogleAdsense, Trendiction, wendyh en 83 bezoekers