Draver net 2 al aan het koersen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:13

batje schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van het jonge beleren van dravers vind, maar groot verschil met Quarters of renpaarden is wel dat ze trekken ipv dragen en dat veel minder belasting geeft.


Klopt en dat vind ik een groot verschil! Wij gaan er ook echt niet opzitten voor ze ruim drie zijn en vaak pas nog veel later

Wat ik zei over rijpaarden met puddingbenen is misschien niet helemaal waar, maar ik word altijd een beetje boos als ik altijd moet aanhoren dat dravers slechte benen hebben doordat ze vroeg beleerd zijn. De meeste benen van dravers zijn gewoon goed. De paarden die slechte benen hebben gaan voortijdig de sport en belanden bij de slager of als rijpaard.

Je moet er ook aan denken dat dravers natuurlijk topsport bedrijven om een ondergrond die heel anders is dan de mooie zachte bodem van de rijbak. Maar elk paard dat topsport bedrijft slijt, alleen op een andere manier

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:18

Ik was vroeger, toen ik nog niet in de dravers zat, ook tegen dat hele drafwereldje, incl het vroege beleren. Het is vaak ook gewoon onbegrip bij mensen. Onbekend maakt onbemind

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:55

Oh, hoe ik ook tegen tweejarigenkoersen ben, ik beleer ze wel al met anderhalf jaar. Dat gaat inderdaad zoals Mackie zegt, om de dag wat rustig werk, puur om pezen en banden uit te laten harden. Spierconditie is in een paar weken opgebouwd, harde pezen duurt praktisch een jaar. Wil je ze als driejarige goed hebben, dan moet je dus heel vroeg beginnen.

Dat dat niet schadelijk hoeft te zijn (Batje zei ook al terecht; trekken is heel wat anders dan dragen) bewijst mijn 18-jarige draver wel denk ik, die echt nooit kreupel is en toch van3-5 jaar heeft gekoerst (en met 16 maanden al voor de kar stond). Mijn zesjarige hengst idem, heeft zelfs nog nooit een galletje gehad, hij is ook als driejarige voor het eerst gestart.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:03

Nog even ter illustratie: 18 jaar oud, vroeg beleerd, nog steeds gave benen - nog steeds lol in het leven Haha! :

Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:05

leuek foto!! (beetje off-topic)

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:37

Ik kan het alleen maar eens zijn met Promptertje en Mackie.Onze dravers worden ook met 1.5 beleerd maar ze lopen nu lekker in het land te genieten.Ik denk niet dat er veel meer mee gedaan word dan met 'andere' paarden.Ik ken genoeg mensen die ook al met hun jaarling aan het stappen zijn en zadels opleggen.Dat vind niemand raar?Zoals Promptertje al zei,het gaat er vooral om om de pezen 'op te harden' .Nouja,dit is mijn mening dan.Ik ben ook tegen 2 jarige koersen Boos! !Er is in de drafsport bijna niets meer te verdienen,dus dat zal echt de reden niet zijn.De mensen die nu in de drafsport zitten doen het echt voor hun hobby hoor,als je goed na gaat denken ben je goed gek dat je er aan meedoet Haha! !Sorry als ik iemand heb beledigt Nagelbijten / Gniffelen

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 17:38

Bedankt voor alle reacties OK dan!
Er is me veel duidelijk geworden.
Wat het trainen betreft, daar ben ik nooit tegen geweest...
schijnt zelfs beter te zijn volgens de veearts die bij mij komt.
En zelfs ik heb er profijt van niet alleen dat haar benen inderdaad super zijn (volgens vele) maar ook de dagelijkse omgang enz.
Als ik nog eens voor een paard zou moeten kiezen wordt het weer een draver. Lovers

Het ging mij er vooral om dat dravers die net 2 zijn al moeten starten.
Ik begrijp niet (zoals vele van jullie) dat dit mag...
zeker niet zo vaak achter elkaar.
Daarbij komt ook dat ze op 5 jarige leeftijd aan mij als gemiddelde e-pony verkocht is, nu 2 jaar later heeft ze een schofthogte van 1.64...
Het lijkt wel alsof ze heeft stilgestaan met groeien...
dat is dan zo.

Maar goed, bedankt voor jullie reactie.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:33

ruitje schreef:
als je goed na gaat denken ben je goed gek dat je er aan meedoet Haha! !Sorry als ik iemand heb beledigt Nagelbijten / Gniffelen

Schijnheilig Tong uitsteken

Wij hebben onze beide tweejarigen als jaarling beleerd, 1 bij de trainer en 1 thuis. Degene die thuis is beleerd, Tammy, heeft als tweejarige vier of vijf koersen gelopen. To The Point is helemaal niet als tweejarige gestart.

Op de manier die wij het doen, vind ik het wel kunnen. We zijn begonnen in de winter, dus toen ze anderhalf waren. Rustig beleren, en niet te veel werk geven. To The Point was dus niet klaar voor het koersen en is naar huis gekomen, Tammy is in training gegaan en heeft maar een paar koersen gelopen. Alles rustig aan en alleen als het paard er klaar voor is.

De reden waarom veel mensen mee doen is omdat er gewoonweg meer geld is te verdienen op jongere leeftijd voor de dravers. Je hebt de Jonker en Jofferprijs, de Sweepstakes, enz. Het is lucratief om jong te koersen. Let wel, er is een beperkt aantal koersen voor tweejarigen.
Er zijn ook genoeg mensen die het als hobby of liefhebberij hebben en ze toch als tweejarige laten koersen (zoals wij dus Haha! ). Als je er veel geld in steekt kan je toch op zn minst proberen om wat terug te verdienen. Lukt het niet, jammer dan. Lukt het wel, dan is dat mooi meegenomen.
Wij laten onze paarden ook maximaal een keer in de twee weken starten, soms anderhalve week. We laten ze zeker niet elke week starten, zoals sommige andere.

(beide paarden zijn inmiddels drie. To The Point liep begin dit seizoen zijn eerste koers (als 3-jarige dus) en won. Is terug gekomen voor vakantie en staat net een week of twee weer in training. Hij loopt over anderhalve week weer. Tammy loopt sinds een paar maanden weer in training. Na veel puzzelen zijn we erachter wat ze wil en werd ze in haar een na laatste koers derde, de laatste koers won ze. 18 augustus loopt ze weer.)

Ik wil nog wel even kwijt dat ik het er niet mee eens ben dat er jaarlingen op de veiling komen (die ook nog maar net 1 zijn) en die al beleerd zijn Dat gaat me te ver.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:33

ze MOETEN niet starten hoor SasOO!Dat hangt van de trainer/eigenaar af.Mijn draver is nu ook 5 en ze groeid nog steeds,dus je hoeft je geen zorgen te maken Lachen !Heb je trouwens een idee van de echte naam van jouw draver?Misschien is hij bekend onder de 'drafbokkers' Lachen !

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 01:36

Gelukkig maak ik me geen zorgen meer Bloos
Iedereen vindt me paardje altijd erg leuk, totdat ze horen dat het een draver is (zelf zien ze het niet) dan is het ineens van: nu mankeerd ze misschien niks maar dat komt wel want bla bla bla...

Ik vind ook dat de kenners veel betere argumenten hebben dan de mensen die er alleen een probleem van maken.
2 jaar vind ik nog wel jong voor de wedstrijden maar dan meer emotioneel gezien (of gewoon voor me eigen gevoel). Verward

Nog even over het "moeten" dat was niet zo bedoeld hoor Ruitje Knipoog
Me paardje is bij de fokker ge-chipt Pling geweldige uitvinding!
En ik weet dus vrij veel over haar.

Allemaal vooral de drafbokkers bedankt voor de info OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:46

Wij hebben geen dravers, maar renners. Die worden met 2 rustig aan zadelmak gemaakt. In het jaar dat ze 3 worden gaan ze de baan op. Meestal maar 3 koersen per jaar.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:49

Met anderhalf beleren???? Geen wonder dat alles uitgekoerste dravers die ik ken met een jaar of 13/15 helemaal op zijn.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:53

irish_lady schreef:
Met anderhalf beleren???? Geen wonder dat alles uitgekoerste dravers die ik ken met een jaar of 13/15 helemaal op zijn.


juist, jij hebt dus duidelijk niet alle reacties gelezen. Kijk eens goed naar promptertje d'r draver, die is 18, ziet die er 'op' uit?? Er zijn er meer die niet op zijn, dan die wel op zijn

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:05

Mooie draver zien?
check mijn profiel!! Haha!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:08

em die nog ouder dan die van Promptertje

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:15

Bij ons in de buurt lopen veel uitgekoerste dravertjes ( van Alkmaar) en die worden dan gekocht door jonge meisjes met weinig geld, want ze zijn zo lekker goedkoop. Nou dan gaan ze een jaar of 3-5 mee en dan zijn ze helemaal versleten! Hoop tranen, hoge dierenartsrekening.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:38

Er zullen er ongetwijfeld zijn die op de leeftijd van 13-15 "op" zijn Irish Lady, maar ik ken a. een heleboel dravers die tussen de 25-32 zijn geworden en tot die leeftijd ook praktisch gewerkt hebben, en b. een heleboel warmbloeden die met die leeftijd ook al "op" zijn.

De gemiddelde levensverwachting van een warmbloed is in Nederland 8 jaar (blijkt uit gegevens van verzekeringsmaatschappijen), dus dat is niet zo afwijkend van dravers denk ik.

Extremely rare and Beyond Compare

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:05

irish-lady een kennis van me (staat nu met haar paardje vlakbij mij op het land) heeft een draver van 23 jaar...
Of je het gelooft of niet dat beestje gedraagt zich als een 10 jarige *LOL*
Ik heb het ook nooit geweten (ze stonden vorig jaar ook vlakbij elkaar)
totdat ze me het gisteren vertelde.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:42

irish_lady schreef:
Met anderhalf beleren???? Geen wonder dat alles uitgekoerste dravers die ik ken met een jaar of 13/15 helemaal op zijn.


Op de kortebaan loopt er een dravertje mee wat 11 is en dat is echt een toppertje OK dan! wint heel vaak

22 Januari verwachten we ons kleintje

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:38

Haagsemeid schreef:
Op de kortebaan loopt er een dravertje mee wat 11 is en dat is echt een toppertje OK dan! wint heel vaak


Ja, en Brutus Brebro (de montecrack van nederland) is inmiddels ook al 10 en die loopt de sterren van de hemel en is nog nooit een dag kreupel geweest

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:55

Daarom, leeftijd zegt niets bij die beestjes, tuurlijk heb je uitzondering maar alles over een kam scheren vind ik niet terecht

22 Januari verwachten we ons kleintje

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 05:05

en dat gebeurt helaas wel maar al te vaak

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:52

Sterker nog, dat gebeurd eigenlijk altijd door mensen die niks met de dravers sport doen...
Vandaar dat ik vroeg naar de kenners van de drafsport

Mackie je hebt me een heel erg goed beeld gegeven van het hoe en waarom. OK dan! bedankt voor alle info (dit geldt ook voor promptertje en wkoekoek) Haha!

Saskia.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:22

graag gedaan hoor, ik ben altijd bereid misverstanden die onstaan over dravers door mensen die er geen verstand van hebben uit de weg te helpen Haha! Tong uitsteken

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 12:24

Haha! gelijk heb je Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa en 142 bezoekers